L�hett�j�:������������������������������������ Marie Grannas [[email protected]]
L�hetetty:������������������������������������ 7. maaliskuuta 2013 8:16
Vastaanottaja:���������������������������� Valtiovarainministerio VM
Kopio:������������������������������������������� Marlene Svens; Margit Kaseva
Aihe:���������������������������������������������� Kaskisten kaupunginvaltuuston p��t�s 6.3.2013 � 38
Kaskisten
kaupunginvaltuuston p��t�s 6.3.2013 � 38:
Lausuntopyynt�
kuntarakennelakiluonnoksesta
KH 21.02.2013, �
57
KH 31.01.2013, �
40
Valmistelija
M.S.:
P��ministeri
Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelman mukaan hallitus toteuttaa koko maan
laajuisen kuntauudistuksen, jonka tavoitteena on vahvoihin peruskuntiin
pohjautuva elinvoimainen kuntarakenne. Valtiovarainministeri� asetti
helmikuussa 2012 kuntarakennelakia valmistelevan ty�-ryhm�n. Ty�ryhm�n tuli
valmistella luonnos hallituksen esitykseksi kuntauudistusta ohjaavaksi
rakennelaiksi. Ty�ryhm�n valmistelemat tarkemmat kriteerit vahvistettiin
hallinnon ja aluekehityksen ministerity�ryhm�ss� 27.6.2012.
Nyt kyseess�
oleva kuntarakennelakiluonnos on valmisteltu hallituksen linjausten pohjalta.
Esityksess� ehdotetaan muutettavaksi nykyist� kuntajakolakia, ja samalla lain
nimike muutettaisiin sen sis�lt�� paremmin kuvaavaksi kuntarakennelaiksi.
Lakiin lis�tt�isiin s��nn�kset kuntien selvitysvelvollisuudesta,
selvitysperusteista ja niist� poikkeamisesta sek� muutettaisiin kuntien
yhdistymisen taloudellista tukea koskevia s��nn�ksi�. Lis�ksi ehdotetaan
kielilain muuttamista er�ilt� osin.
Sosiaali- ja
terveyspoliittinen ministerity�ryhm�n palvelurakenneuudistuslinjauksia koskeva
muistio on t�m�n lausuntopyynn�n liitteen� 4.
Valtiovarainministeri�
pyyt�� Kaskisten kaupungilta lausuntoa oheisesta luonnoksesta yleisesti sek�
erityisesti lausumaan seuraavista kysymyksist�:
-
selvitysvelvollisuudesta, selvitysperusteista (ml. poikkeusperusteista) ja
selvitysvelvollisuuden sis�ll�st�
- esityksen
sis�lt�mist� m��r�ajoista ja menettelyist�
-
valtioneuvoston toimivallasta p��tt�� kuntajaon muuttamisesta
-
yhdistymisavustuksien ehdoista ja m��r�st�
- sosiaali- ja
terveydenhuollon teht�vien turvaamisesta sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelurakennetta koskevien linjausten mukaisesti.
Lausunnot
pyydet��n toimittamaan viimeist��n 7.3.2013 menness� s�hk�postitse osoitteeseen
P��t�sehdotus
(M.S.)
Kaupunginhallitus
p��tt�� valita ty�ryhm�n valmistelemaan kaupungin vastausta
valtiovarainministeri�lle. Kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto k�sittelev�t
asiaa. Kaupunginvaltuuston lausunto annetaan 7.3.2013 menness�.
Kaupunginhallitus
p��tti, ett� ty�ryhm��n
osallistuu edustaja kustakin kuudesta valtuustopuolueesta ja kaupunginjohtaja.
Sihteeri nimet��n hallinto-osastolla. Ty�ryhm� kokoontuu 6.2. klo 13
kaupungintalolla.
_______________
KH 57 �
Valmistelija
M.S.:
Ty�ryhm�, joka
valmistelee Kaskisten kaupungin lausuntoa kuntarakennelakiluonnoksesta, on
kokoontunut 6.2.2013 ja 14.2.2013.
Nyt kyseess�
oleva kuntarakennelakiluonnos on valmisteltu hallituksen linjausten pohjalta.
Esityksess� ehdotetaan muutettavaksi nykyist� kuntajakolakia, ja samalla lain
nimike muutettaisiin sen sis�lt�� paremmin kuvaavaksi kuntarakennelaiksi.
Lakiin lis�tt�isiin s��nn�kset kuntien selvitysvelvollisuudesta,
selvitysperusteista ja niist� poikkeamisesta sek� muutettaisiin kuntien
yhdistymisen taloudellista tukea koskevia s��nn�ksi�. Lis�ksi ehdotetaan
kielilain muuttamista er�ilt� osin.
Valtiovarainministeri�
pyyt�� Kaskisten kaupungilta lausuntoa oheisesta luonnoksesta yleisesti sek�
erityisesti lausumaan seuraavista kysymyksist�:
a)
selvitysvelvollisuudesta, selvitysperusteista (ml. poikkeusperusteista) ja
selvitysvelvollisuuden sis�ll�st�
b) esityksen
sis�lt�mist� m��r�ajoista ja menettelyist�
c)
valtioneuvoston toimivallasta p��tt�� kuntajaon muuttamisesta
d)
yhdistymisavustuksien ehdoista ja m��r�st�
e) sosiaali- ja
terveydenhuollon teht�vien turvaamisesta sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelurakennetta koskevien linjausten mukaisesti.
Lausunnot
pyydet��n toimittamaan viimeist��n 7.3.2013 menness� s�hk�postitse osoitteeseen
P��t�sehdotus
(M.S.)
Kaupunginhallitus
p��tt�� esitt�� kaupunginvaltuustolle, ett� Kaskisten kaupunki antaa seuraavan
lausunnon koskien ehdotusta kuntarakennelains��d�nn�ksi:
a)
selvitysvelvollisuus, selvitysperusteet (ml. poikkeusperusteet) ja
selvitysvelvollisuuden
sis�lt�:
Kuntarakennelakia
uudistettaessa on valtion huomioitava alueiden erityispiirteet. Ei ole
mahdollista perustaa vahvoja peruskuntia koko maahan tavalla, joka olisi
kuntalaisille yhdenvertainen. Et�isyydet l�hipalveluihin muodostuvat liian
pitkiksi joillakin alueilla, jotka ovat harvaanasuttuja ja joilla on heikompi
elinkeinorakenne. Asukkaiden eriarvoisuus kasvaa palvelujen saatavuudessa,
erityisesti koskien sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen ja
koulutuspalvelujen tarjontaa. Elinkeinoel�m� ei kehity automaattisesti kunnan
koon kasvaessa. Elinkeinoel�m� sijoittuu usein dynaamisiin keskuksiin.
Alueellisen elinkeinoel�m�n kehityksen pirist�miseksi tarvitaan valtion
elvytyspolitiikkaa.
Kuntarakennelakiehdotuksen
mukaan kunnalla on velvollisuus selvitt�� kuntien yhdistymist�, jos yksikin
seuraavista kolmesta selvitysperusteesta osoittaa selvitystarvetta:
1) palveluiden
edellytt�m� v�est�pohja
2) ty�paikkaomavaraisuus,
ty�ss�k�ynti ja yhdyskuntarakenne
3) kunnan
taloudellinen tilanne.
Ehdotuksen
mukaan kunta ei kuitenkaan voisi j�tt�yty� selvityksen ulkopuolelle, vaikkei se
t�ytt�isi selvitysperusteita, mik�li alueella ei muutoin ole saavutettavissa
lain edellytykset t�ytt�v�� toiminnallista kokonaisuutta.
1)
Palveluiden edellytt�m�� v�est�pohjaa koskevan
selvitysperusteen mukaan alle 20 000
asukkaan kunnan
tulisi selvitt�� yhdess� alueen muiden kuntien kanssa yhdistymist� alueella,
jossa on palveluiden j�rjest�misen, rahoittamisen ja kehitt�misen kannalta
riitt�v� v�est�pohja sek� kyky riitt�v��n omaan palvelutuotantoon.
Selvitysalueella tulisi olla erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon oman
palvelutuotannon, matalan kynnyksen palvelujen ja l�hipalvelujen kannalta
v�hint��n noin 20 000 asukasta. Perusopetuksen laadukkaan ja yhdenvertaisen
j�rjest�misen kannalta alle yksivuotiaiden ik�luokan tulisi olla alueella
v�hint��n noin 50 lasta.
Paras-projektin
vaikutuksia kunnissa on selvitetty 5-vuotisessa arviointiohjelmassa, eli
ARTTU-tutkimusohjelmassa. Kuntaliitto on julkaissut seuraavan 13.12.2012
p�iv�tyn mediatiedotteen:
Yht� oikeaa
kokoa kunnalle ei ole. Kuntauudistus ei useinkaan tuo lyhyell� aikav�lill�
n�kyvi� s��st�j�. Kuntien eriytyminen jatkuu ja korostuu.
N�m� ovat vuoden
2012 lopussa p��ttyv�n kunta- ja palvelurakenneuudistuksen eli Paras-hankkeen
ev�stykset seuraavalle kuntauudistukselle.
� N�ytt�� silt�,
ett� kuntien sovittaminen samanlaiseen muottiin on hankalaa eik� se ole perusteltua.
Kuntauudistuksella tavoiteltavat hy�dyt ovat erilaisia v�est�lt��n ja
elinkeinoel�m�lt��n kasvavilla ja supistuvilla seuduilla, samoin
kaupunkiseuduilla ja harvaanasutuilla seuduilla. Kuntaliitos saattaa tuoda
toisissa kunnissa hy�tyj�, mutta toisissa ei, ARTTU-arviointitutkimusohjelman
koordinaattori, Kuntaliiton tutkimusp��llikk� Marianne Pekola-Sj�blom kiteytt��
tuloksia.
Kuntauudistus
vaikuttaa demokratiaan:
Tutkimustulosten
mukaan n�ytt�� silt�, ett� kuntakoon suurentuessa demokratiavaje siirtyy
kuntien v�lisist� yhteistoimintarakenteista kunnan sis�lle. Suuremmissa
kunnissa ��nestysaktiivisuus on alhaisempi ja reuna-alueiden asukkaat kokevat
vaikutusmahdollisuudet v�h�isiksi. Lis�ksi suuremmat kunnat usein my�s
perustavat v�litt�m�st� demokratiasta kauempana olevia tyt�ryhteis�j� ja
ostavat enemm�n palveluja kunnan ulkopuolelta
ARTTU-arviointitutkimusohjelman
tulosten mukaan kuntauudistus ei useinkaan tuota n�kyvi� s��st�j�. Osa fuusio-
eli liitoskustannuksista, jotka syntyv�t esimerkiksi palkkojen
harmonisoinnissa, tietoj�rjestelmien yhteensovittamisessa sek� uuden
organisaation sis��najossa poistuu ajan kuluessa, mutta osa j�� pysyv�sti.
Merkityst�
n�ytt�� kuntaliitoksissa olevan sill�, mink� kunnan toimintatapaa uusi kunta
l�htee soveltamaan, sanoo professori Pentti Meklin Tampereen yliopistosta.
ARTTU-
tutkimusohjelma toteutettiin yhteisty�ss� 7 ministeri�n, eli liikenne- ja
viestint�-, maa- ja mets�talous-, opetus- ja kulttuuri, sosiaali- ja terveys,
ty�- ja elinkeino-, valtiovarain- sek� ymp�rist�ministeri�n kanssa.
Ei ole selvi�
todisteita siit�, ett� 20.000 asukkaan kunta, jossa on 50 alle 1-vuotiasta
lasta, toimisi paremmin ja tehokkaammin kuin pieni kunta. Kaskisten kaupunki ei
hyv�ksy kuntaliitosselvityksen perusteeksi 20.000 asukkaan vaatimusta eik�
vaatimusta koskien 50 alle 1-vuotiasta lasta. Kriteerit ovat vastoin
perustuslailla turvattua kuntien itsehallintaoikeutta.
2)
Ty�paikkaomavaraisuus, ty�ss�k�ynti ja yhdyskuntarakenne:
Ehdotus:
Ty�paikkaomavaraisuutta ja ty�ss�k�ynti� koskevat perusteet olisivat toisilleen
vaihtoehtoisia kuntaliitosselvitystarvetta arvioitaessa. Vaikka kunnalla ei
olisi selvitysvelvollisuutta edell� mainituilla perusteilla, sen tulisi
selvitt�� yhdistymist� yhdyskuntarakenneperusteen t�yttyess�. Ty�ss�k�ynti- ja
yhdyskuntarakenneperusteet osoittaisivat lis�ksi selvityssuunnan, eli sen,
mink� kunnan tai kuntien kanssa selvitys on v�hint��n teht�v�.
Ehdotus:
Ty�ss�k�yntitarkastelu perustuu Tilastokeskuksen ty�ss�k�yntialueiden
pendel�intiprosentteihin. Yhdistymisselvityksen tarvetta osoittaisi se, ett�
pendel�inti kuntien v�lill� on laajamittaista. Suurilla ty�ss�k�yntialueilla
ty�ss�k�yntiperuste t�yttyisi, jos kunnasta pendel�inti ty�ss�k�yntialueen
keskuskuntaan on v�hint��n 35 prosenttia. Suurilla ty�ss�k�yntialueilla
tarkoitettaisiin Tampereen, Turun, Oulun, Lahden, Jyv�skyl�n ja Kuopion
ty�ss�k�yntialueita. Muilla ty�ss�k�yntialueilla ty�ss�k�yntiperuste t�yttyisi,
jos kunnasta pendel�inti ty�ss�k�yntialueen keskuskuntaan on v�hint��n 25
prosenttia.
Ehdotus:
Ty�paikkaomavaraisuudella tarkoitetaan kunnan ty�ss�k�yv�n v�est�n ja kunnassa
olevien ty�paikkojen suhdetta. Vahva ty�paikkaomavaraisuusaste kuvaa kunnan
elinvoimaisuutta, kilpailukyky� ja kyky� vastata alueensa elinkeinotoiminnan
kehitt�misest�.
Ty�paikkaomavaraisuusperuste
t�yttyisi, mik�li kunnan ty�paikkaomavaraisuus on alle 80 prosentin.
Yhdyskuntarakenneperuste t�yttyisi ensinn�kin, jos alueen yhdyskuntarakenne
muodostuu useamman kunnan alueelle ulottuvasta keskustaajamasta. Lis�ksi
peruste t�yttyisi, jos keskustaajamaan kytkeytyv� l�hitaajama ylitt�� kunnan
rajan tai keskustaajaman kasvupaine muutoin kohdistuu merkitt�v�sti toisen
kunnan alueella olevaan l�hitaajamaan.
Pohjanmaan
liiton �skett�in julkaistun tilaston mukaan on Kaskisten kaupungin
ty�paikkaomavaraisuus 111,1 % (vuonna 2010). (Mets�-Botnian selluloosatehdas
suljettiin kev��ll� 2009). ty�ss�k�yvien lukum��r� kaupungissa vuonna 2010 oli
551 henkil��. Ty�paikkojen m��r� kaupungissa vuonna 2010 oli 612 ty�paikkaa,
joista 3,8 % oli peruselinkeinoissa, 49,0 % teollisuudessa, 46,1 % palveluissa
ja 1,1 % muilla aloilla.
Ty�paikkaomavaraisuusperuste
t�yttyy, mik�li kunnan ty�paikkaomavaraisuus on alle 80 prosentin. Kaskisten
kaupungin prosenttiluku on 111,1 %, eli peruste ei t�yty Kaskisten osalta.
Kaskisten ei tarvitse tehd� kuntaliitosselvityst�
ty�paikkaomavaraisuusperusteen vuoksi.
Ty�ss�k�yntiperusteen
osalta Kaskisten kaupunki ei t�yt� 25 %:n pendel�intivaatimusta kuntien
v�lill�. Kaupunki ei my�sk��n t�yt� yhdyskuntarakenneperustetta. Kaupungin ei
tarvitse tehd� liitosselvityst� n�iden kriteerien perusteella.
Kaskisten
kaupunki ei hyv�ksy kohdassa 2 mainittuja ty�paikkaomavaraisuuden,
ty�ss�k�ynnin ja yhdyskuntarakenteen perusteita kuntaliitosselvityksen
perusteiksi Kriteerit ovat vastoin perustuslailla turvattua kuntien
itsehallintaoikeutta.
3)
Kunnan taloudellinen tilanne
Ehdotus: Kunnan
taloudellisen tilanteen perusteella tarve selvitt�� kuntien yhdistymist� olisi
erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevilla kunnilla, niin
kutsutuilla kriisikunnilla tai kunnilla, joissa talous on kriisiytym�ss� ja
tunnusluvut l�hestyv�t valtioneuvoston kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta
annetun lain 63a �:n perusteella annetun valtioneuvoston asetuksen mukaisia
raja-arvoja. Selvitystarvetta osoittaisi, jos kunnan taloudessa alittuu nelj�
kuudesta tunnuslukujen mukaisesta raja-arvosta tai taseen kertynytt� alij��m��
on v�hint��n 500 euroa asukasta kohti viimeisess� tilinp��t�ksess� sek�
alij��m�� toiseksi ja kolmanneksi viimeisess� tilinp��t�ksess�.
Kaskisten kaupungin
alij��m� oli noin 2,1 milj. euroa vuoden 2011 tilinp��t�ksess�, vuoden 2012
tilinp��t�ksess� on alij��m� noin 0,7 milj. euroa. Kaupunki aloitti
yhteisty�neuvottelut henkil�st�n kanssa vuoden 2012 lopussa ja irtisanomiset ja
osa-aikaistamiset taloudellisista ja tuotannollisista syist� toteutetaan vuoden
2013 aikana kaupungin talouden saamiseksi tasapainoon. Kaskisten
kaupunkia ei ole luokiteltu kriisikunnaksi. Kaupungilla on kumulatiivista
ylij��m�� 10,4 milj. euroa aikaisemmilta tilivuosilta.
Verotulot
asukasta kohti Kaskisissa olivat 3595 euroa vuonna 2011, Pohjanmaan keskiarvo
asukasta kohti oli 3388 euroa per asukas vuonna 2011. Kaskisten kaupungin
valtionosuus oli 132 euroa/asukas vuonna 2011, Pohjanmaan keskiarvo oli 1885
euroa/asukas. Naapurikaupungit N�rpi� ja Kristiinankaupunki saivat kumpikin
noin 2400 euroa/asukas valtionosuutta vuonna 2011.
Kaskisten
kaupungilla on k�ynniss� sataman ja rautatien markkinointiprojekti sek�
matkailuhanke Vauhdilla Matkassa matkailijavirtojen lis��miseksi Kaskisiin,
tavoitteena vahvistaa elinkeinoel�m�n kehityst� kaupungissa ja lis�t�
ty�paikkojen m��r��. Kaskisten ty�paikkaomavaraisuus ylitt�� 100 %. Kaskisten
satamalla on hyv�t kehittymismahdollisuudet tulevien vuosien aikana. Kaupungin
oman sataman kautta kulkevan viennin ja tuonnin kasvu tuo kaupungille lis��
tuloja ja parantaa taloutta. Kaskisten satamaliikenne oli vuonna 2011 noin 1
milj. tonnia ja vuonna 2012 noin 0,9 milj. tonnia.
Kaskisten
kaupunki ei hyv�ksy kohdassa 3) mainittua kunnan taloudellista tilannetta
koskevaa perustetta kuntaliitosselvityksen perusteeksi Kriteeri on vastoin
perustuslailla turvattua kuntien itsehallintaoikeutta. Kuntaliitoksen ei tule
tapahtua pakottamalla.
Selvitysalueesta
poikkeaminen:
Ehdotus:
Selvitysalueesta voitaisiin ensinn�kin poiketa, jos t�ll�in muodostuu kuntajaon
kehitt�misen tavoitteet ja kuntajaon muuttamisen edellytykset t�ytt�v�
vaihtoehtoinen toiminnallinen kokonaisuus. Toiseksi perusteiden osoittamasta
alueesta voitaisiin poiketa, jos se olisi tarpeen erityisen harvan asutuksen
vuoksi toiminnallisen kokonaisuuden muodostamiseksi. Lis�ksi poikkeaminen olisi
mahdollista suomen- tai ruotsinkielisten asukkaiden kielellisten oikeuksien
turvaamiseksi tai saamelaisten kielt� ja kulttuuria koskevien oikeuksien
turvaamiseksi.
Poikkeaminen ei
tulisi kuitenkaan kyseeseen, jos se est�isi alueella toiminnallisten
kokonaisuuksien muodostamisen tai kuntien yhdistymisen selvitt�miseen olisi
kunnassa vahva tarve erityisesti palvelujen j�rjest�misedellytysten kannalta.
Kaskisten
kaupunki katsoo, ett� uudessa kuntarakennelaissa on turvattava kielelliset
oikeudet sek� kuntalaisten oikeus tasavertaisiin l�hipalveluihin. L�hipalvelut
eiv�t voi sijaita 100 km:n p��ss�, ne on p��s��nt�isesti oltava saatavilla
omassa kunnassa sek� kunnan yhteisty�alueella.
ARTTU-hankkeessa
saadut arviointitulokset tulee huomioida laajemmin. Hankkeessa tutkittiin 40
kuntaa Suomessa, mm. V�yri, Vaasa, Mustasaari, Sein�joki ja Pori.
b)
esityksen sis�lt�m�t m��r�ajat ja menettelyt
Kaskisten
kaupunki katsoo, ett� ehdotettu m��r�aika on aivan liian tiukka maanlaajuisen
uudistuksen toteuttamiseen. Optimaalista kuntakokoa ei ole.
Kuntien v�lisen
vapaaehtoisen yhteisty�n tulee olla vaihtoehtona kuntaliitosselvitykselle sek�
pakkoliitokselle.
c)
valtioneuvoston toimivalta p��tt�� kuntajaon muuttamisesta
Kaskisten
kaupunki katsoo, ettei valtioneuvostolla ole toimivaltaa, yll�mainittuja,
joissain tapauksissa tukinnanvaraisia perusteita k�ytt�en, pakottaa kuntia
osallistumaan liitosselvitykseen eik� toteuttaa kuntaliitosta kuntajaon
muutoksen perusteella. (5 luku Kuntajaon muuttamisesta p��tt�minen)
Kuntien
itsehallinto on turvattu perustuslaissa.
Ministeri�lle ei
tule antaa oikeutta panna vireille kunnan osan siirt�misen toiseen kuntaan
m��r��m�ll� toimitettavaksi 4 luvussa tarkoitetun erityisen
kuntajakoselvityksen.
d) yhdistymisavustuksien ehdot ja m��r�t
Kuntaliitosten
on aina tapahduttava vapaaehtoisesti. Ehdotetut kuntaliitosten perusosat ovat
melko pieni�. Kuntaliitoksen kustannukset ovat melko huomattavat.
e) sosiaali-
ja terveydenhuollon teht�vien turvaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelurakennetta
koskevien linjausten mukaisesti
Kaskisten
kaupunki katsoo, ett� kuntalaisten oikeus tasavertaisiin sosiaali- ja
terveydenhuollon l�hipalveluihin tulee turvata. Nykyiset kaksikieliset palvelut
Kaskisten perusturvassa (sosiaalipalvelut ja perusterveydenhoito), Kaskisten
oma terveyskeskus jossa oma l��k�ri, kotihoito (integroitu kotipalvelu ja
kotisairaanhoito), tehostettu palveluasuminen Mariakodissa ja dementiahoidon
palvelutarjonta tulee s�ily� my�s jatkossa Kaskisissa. N�it� l�hipalveluja ei
voida siirt�� kauemmas suurempiin kuntakeskuksiin, sill� silloin ei kaikkia
kuntalaisia kohdella tasavertaisesti.
Peruspalvelujen
ollessa l�hell� voidaan toimintaa ohjata tehokkaammin ja kustannustehokkaasti.
Hoitoarvioinnin tapahtuessa paikallisella tasolla ja l�hell� asiakasta on se
tehokasta ja s��st�� kustannuksia.
My�s
sosiaalisektorin l�hipalvelut tuovat kustannuss��st�j�. Kaskisten kaupungilla
on oma perusturvatoimisto, jossa annetaan kaksikielist� sosiaalialan palvelua.
On tehokkaampaa ja kustannuksia s��st�v�� antaa l�hipalveluja kuin l�hett��
asiakkaat muualle. T�ydent�vi� sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluja saadaan
Rannikko-Pohjanmaan sosiaali- ja perusterveydenhuollon kuntayhtym�n
yhteisty�alueelta (K5), johon kuuluvat N�rpi�n, Kristiinankaupungin, Kaskisten,
Korsn�sin ja Maalahden kunnat.
Kielilaki:
33 �. Kilvet ja
paikannimet sek� julkinen liikenne
Velvollisuus
k�ytt�� kaksikielisi� katujen ja teiden nimikilpi� olisi voimassa uuden
kaksikielisen kunnan alueella.
Kaupunginhallitus
p��tti hyv�ksy�
p��t�sehdotuksen.
____________
KV 38 �
Kaupunginvaltuusto
p��tti pitk�n
keskustelun j�lkeen yksimielisesti hyv�ksy� kaupunginhallituksen
p��t�sehdotuksen Tauno Sarjan esitetyll� lis�yksell�:
Kielilaki:
�29 Kunnalliset
kokouskutsut, p�yt�kirjat ja johtos��nn�t
Kaksikielisen
kunnan valtuuston ja muiden kunnallisten toimielinten kokouskutsu ja
p�yt�kirja on laadittava suomen ja ruotsin kielell�.
T�m� pyk�l�
julistettiin v�litt�m�sti tarkastetuksi.
________________