L�hett�j�:������������������������������������ Kristiina Laakso [[email protected]]

L�hetetty:������������������������������������ 7. maaliskuuta 2013 10:52

Vastaanottaja:���������������������������� Valtiovarainministerio VM

Aihe:���������������������������������������������� Padasjoen kunnanvaltuuston lausunto

 

T�rkeys:���������������������������������������� Suuri

 

Padasjoen kunnanvaltuusto on kokouksessaan 4.3.2013 p��tt�nyt antaa  kuntarakennelakiluonnoksesta seuraavan lausunnon:

 

Kuntarakennelakiluonnos on osa kokonaisuutta, jolla pyrit��n j�rjest�m��n kuntien toimintatapaa ja toimintaedellytyksi� tulevaisuudessa. Kokonaisuuteen kuuluvat lis�ksi mm. kuntien valtionosuusj�rjestelm�n uudistus, kuntalain kokonaisuudistus, sosiaali- ja terveydenhuollon j�rjest�mislaki sek� yleisesti kuntien teht�vien arviointi. Edell� mainituista uudistuksista on k�ytett�viss� vasta alustavia linjauksia, joten riitt�v�� taustatietoa esimerkiksi kuntakohtaisista vaikutuksista ei ole saatavilla ja se vaikeuttaa lausunnon antamista.

 

Lakiluonnoksesta ilmenevi� yleisi� tavoitteita sin�ns� voidaan pit�� kannatettavina kansalaisten palveluiden saatavuuden (oikeus palveluihin) kannalta, mutta palveluiden saavutettavuus ajan ja paikan suhteen pit�isi varmistaa vakuuttavammin. Kaikkein t�rkeimpien ja usein tarvittavien palveluiden pit�� olla saavutettavissa kohtuullisina l�hipalveluina, jos kansalaisten tasavertaisuus on l�ht�kohtana. Kunta pit�� v�ltt�m�tt�m�n�, ett� kuntarakenneuudistuksen edetess� laajakaistayhteyksien tulee parantua merkitt�v�sti.

 

Selvitysvelvollisuus pohjautuu sellaisiin perusteisiin, jotka koskevat joltakin osalta k�yt�nn�ss� kaikkia Suomen kuntia. T�m�n takia oleellisempaa olisi m��ritell� millainen tavoiteltavan kunnan tulisi olla. Jos selvityskriteerit muodostavat samalla minimikriteerit tuleville kunnille, niin ne eiv�t ole perusteltuja koko Suomea ajatellen, koska olosuhteet vaihtelevat eritt�in paljon. 20 000 asukasta, 50 lapsen ik�luokka ja v�hint��n 80 %:n ty�paikkaomavaraisuus eiv�t mittaa kunnan elinkelpoisuutta.

 

Palveluiden j�rjest�misen kannalta olennaisinta on turvata raha- ja henkil�kuntaresurssit s��dettyyn palvelutasoon suhteutettuna. T�m�n takia talouskriteerit ovat t�rkeit�, mutta niiden sis�lt�� pit�isi arvioida viel� uudelleen. Esimerkiksi lainakanta asukasta kohden ei ota lainkaan huomioon mahdollista sijoitusvarallisuutta ja siksi rahoitusvarallisuus asukasta kohden olisi k�ytt�kelpoisempi mittari.

 

Esitetyt m��r�ajat ja menettelytavat eiv�t ole hyv�ksytt�viss�, koska kaikkea tarpeellista tietoa ei ole k�ytett�viss�. Kuntaliitosselvityksiss� pit�� hy�dynt�� l�himenneisyydess� tehtyj� vastaavia selvityksi� mahdollisimman paljon p�ivitt�m�ll� niit�, jotta v�ltyt��n monenkertaiselta ty�lt�.

 

Kuntajaon muuttamisessa pit�� kunnioittaa kuntien omaa p��t�svaltaa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetta pit�� kehitt�� kohti koko maakunnan k�sitt�v�� yhteistoiminta-aluetta ja asian on oltava selvill� ennen kuntarakenneuudistusta.

 

 

Kristiina Laakso

Hallintojohtaja

Padasjoen kunta

puh. 040 524 3353

s�hk�posti [email protected]