L�hett�j�:������������������������������������ Kristiina Laakso [[email protected]]
L�hetetty:������������������������������������ 7. maaliskuuta 2013 10:52
Vastaanottaja:���������������������������� Valtiovarainministerio VM
Aihe:���������������������������������������������� Padasjoen kunnanvaltuuston lausunto
T�rkeys:���������������������������������������� Suuri
Padasjoen kunnanvaltuusto on kokouksessaan
4.3.2013 p��tt�nyt antaa kuntarakennelakiluonnoksesta seuraavan
lausunnon:
Kuntarakennelakiluonnos on osa kokonaisuutta,
jolla pyrit��n j�rjest�m��n kuntien toimintatapaa ja toimintaedellytyksi�
tulevaisuudessa. Kokonaisuuteen kuuluvat lis�ksi mm. kuntien
valtionosuusj�rjestelm�n uudistus, kuntalain kokonaisuudistus, sosiaali- ja
terveydenhuollon j�rjest�mislaki sek� yleisesti kuntien teht�vien arviointi.
Edell� mainituista uudistuksista on k�ytett�viss� vasta alustavia linjauksia,
joten riitt�v�� taustatietoa esimerkiksi kuntakohtaisista vaikutuksista ei ole
saatavilla ja se vaikeuttaa lausunnon antamista.
Lakiluonnoksesta ilmenevi� yleisi�
tavoitteita sin�ns� voidaan pit�� kannatettavina kansalaisten palveluiden
saatavuuden (oikeus palveluihin) kannalta, mutta palveluiden saavutettavuus
ajan ja paikan suhteen pit�isi varmistaa vakuuttavammin. Kaikkein t�rkeimpien
ja usein tarvittavien palveluiden pit�� olla saavutettavissa kohtuullisina
l�hipalveluina, jos kansalaisten tasavertaisuus on l�ht�kohtana. Kunta pit��
v�ltt�m�tt�m�n�, ett� kuntarakenneuudistuksen edetess� laajakaistayhteyksien
tulee parantua merkitt�v�sti.
Selvitysvelvollisuus pohjautuu sellaisiin
perusteisiin, jotka koskevat joltakin osalta k�yt�nn�ss� kaikkia Suomen kuntia.
T�m�n takia oleellisempaa olisi m��ritell� millainen tavoiteltavan kunnan
tulisi olla. Jos selvityskriteerit muodostavat samalla minimikriteerit
tuleville kunnille, niin ne eiv�t ole perusteltuja koko Suomea ajatellen, koska
olosuhteet vaihtelevat eritt�in paljon. 20 000 asukasta, 50 lapsen
ik�luokka ja v�hint��n 80 %:n ty�paikkaomavaraisuus eiv�t mittaa kunnan
elinkelpoisuutta.
Palveluiden j�rjest�misen kannalta
olennaisinta on turvata raha- ja henkil�kuntaresurssit s��dettyyn palvelutasoon
suhteutettuna. T�m�n takia talouskriteerit ovat t�rkeit�, mutta niiden sis�lt��
pit�isi arvioida viel� uudelleen. Esimerkiksi lainakanta asukasta kohden ei ota
lainkaan huomioon mahdollista sijoitusvarallisuutta ja siksi
rahoitusvarallisuus asukasta kohden olisi k�ytt�kelpoisempi mittari.
Esitetyt m��r�ajat ja menettelytavat eiv�t
ole hyv�ksytt�viss�, koska kaikkea tarpeellista tietoa ei ole k�ytett�viss�.
Kuntaliitosselvityksiss� pit�� hy�dynt�� l�himenneisyydess� tehtyj� vastaavia
selvityksi� mahdollisimman paljon p�ivitt�m�ll� niit�, jotta v�ltyt��n
monenkertaiselta ty�lt�.
Kuntajaon muuttamisessa pit�� kunnioittaa
kuntien omaa p��t�svaltaa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetta
pit�� kehitt�� kohti koko maakunnan k�sitt�v�� yhteistoiminta-aluetta ja asian
on oltava selvill� ennen kuntarakenneuudistusta.
Kristiina Laakso
Hallintojohtaja
Padasjoen kunta
puh. 040 524 3353
s�hk�posti [email protected]