Lähettäjä: Kirjaamo TEM Päiväys: Mon May 21 15:04:47 EEST 2018 Vastaanottaja: "sahkopostitse@tem.fi" Kopio: Aihe: VL: PSYKOLOGILIITON LAUSUNTO lakiesitysluonnoksesta kasvupalveluvirastoksi Lähettäjä: Annamari Jokinen Lähetetty: maanantai 21. toukokuuta 2018 14.14 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: PSYKOLOGILIITON LAUSUNTO lakiesitysluonnoksesta kasvupalveluvirastoksi Arvoisa vastaanottaja, Pyydämme saada antaa Suomen Psykologiliiton lausunnan hallituksen esityksestä kasvupalveluvirastoksi. Asia koskee jäsenistöämme. Lausunto alla. Kunnioittavasti …………………………………………….. Annamari Jokinen pääsihteeri, VTM Suomen Psykologiliitto ry puh. 040 8656630 www.psyli.fi LAUSUNTO TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖLLE KOSKIEN HALLITUKSEN ESITYSTÄ LAIKSI KASVUPALVELUVIRASTOSTA Hallituksen esitys perusteluineen sisältää ristiriitaista ja osalle henkilöstöä hyvin huolestuttavaa tietoa henkilöstön siirtymisestä uuteen Kasvupalveluvirastoon. Sivulla 6 todetaan, että ”Työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskuksen henkilöstö siirtyisi valtion virkamieslain (750/1994) 5 a §:n nojalla valtion toimintojen uudellenjärjestelynä Kasvupalveluviraston nimellä toimintaansa jatkavaan kehittämis- ja hallintokeskukseen. Kehittämis- ja hallintokeskuksen henkilöstö pysyisi virastossa, jonka nimi muuttuisi.” Samalla sivulla olevassa taulukossa esitetään, että TE-asiakaspalvelukeskus Etelä-Savon ELY-keskuksessa olisi siirtymässä uuteen virastoon. Lukujen perusteella näyttäisi olevan kysymyksessä koko toiminta ja henkilöstö. Kuitenkin varsinaisessa lakitekstissä 9§ sanotaan, että TE-asiakaspalvelukeskus siirtyisi tehtävineen ja henkilöstöineen perustettavaan kasvupalveluvirastoon, lukuun ottamatta ammatinvalinta- ja uraohjauksen tehtäviä hoitavia. Tämä on ilmeisesti tullut myös TE-asiakaspalvelukeskuksen johdolle yllätyksenä. Kysymyksemme on, miten ulkopuolelle jätettäväksi esitettävän henkilöstön asema järjestetään ja työsuhteet turvataan? Maakuntauudistuksen periaatteisiin on kirjattu hyvä henkilöstöhallinto, henkilöstön tukeminen muutoksessa ja henkilöstön vaikutusmahdollisuudet. Ne eivät nyt näytä toteutuneen. Psykologiliitto esittää, että TE-asiakaspalvelukeskus siirtyisi perustettavaan virastoon kokonaisuudessaan. Emme näe tarkoituksenmukaisena jakaa hyvin toimivaa palvelukokonaisuutta osiin. Ammatinvalinta- ja uraohjaus on kaikille henkilöasiakkaille tarkoitettua palvelua, joka oikea-aikaisena ennaltaehkäisee työttömyyttä ja estää työttömyysjaksojen pitkittymistä. TE-asiakaspalvelukeskuksen henkilöstö, ml. ammatinvalinta- ja uraohjauksen tehtäviä hoitavat, tukee ja ohjaa asiakkaita digitaalisten palveluiden itseohjautuvaan käyttöön. TE -asiakaspalvelukeskuksen ammatinvalinta- ja uraohjauspalvelu on täysin digitaalisena kustannustehokas ja helposti käytettävissä kaikissa maakunnissa. TE –asiakaspalvelukeskuksen ammatinvalinta- ja uraohjaus on viime vuosina ollut joustava ja korvaamaton resurssituki TE –toimistojen ammatinvalinta- ja uraohjauspalvelulle psykologiresurssien ollessa jatkuvasti alimitoitetut, etenkin palvelun kuormitushuippujen (mm. hakuajat) aikana. TE –asiakaspalvelukeskuksen ammatinvalinta- ja uraohjauspalvelussa on myös vuosia tehty verkko-ohjausalustan kehittämistyötä, joka menetetään jättämällä ammatinvalinta- ja uraohjaus pois perustettavasta virastosta. Kasvupalveluvirasto palvelee maakuntia. Päätöstä ammatinvalinta- ja uraohjaustehtäviä hoitavien henkilöiden pois jättämisestä kasvupalveluvirastosta ei voida pitää perusteltuna, jos suunnitelmana on, että työ- ja elinkeinoministeriö tilaisi kasvupalveluvirastolta mm. ”valtakunnallisen asiakaspalvelun ja –neuvonnan kehittämistä ja tarjoamista.” (s.7), mikä on juuri ammatinvalinta- ja uraohjaustehtäviä hoitavien henkilöiden nimenomaista ydinosaamista. Suomen Psykologiliitto ry