Lähettäjä: Louhelainen Eija (VK) Lähetetty: maanantai 5. elokuuta 2019 10.30 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: Lausuntopyyntö julkisista hankinnoista, TEM/972/03.01.01/2019 Hei Jäljempänä kommenttimme muutoksiin. Ystävällisin terveisin Eija Louhelainen, OTM Sopimusasiantuntija Tietohallinto / Informationsförvaltning Valtiokonttori / Statskontoret Sörnäisten rantatie 13, Helsinki / Sörnäs strandväg 13, Helsingfors PL 14 / PB 14 00054 VALTIOKONTTORI / 00054 STATSKONTORET Matkapuh. 050 5770411 / Mobiltel. 050 5770411 www.valtiokonttori.fi / www.statskontoret.fi 30 § Ennakoidun arvon laskeminen sopimuskaudella. Sanamuotoa muutettaisiin siten, että talousarviokauden ylittäessä 12 kuukautta ennakoidun arvon laskemisen perusteena tulisi käyttää kyseisenä talousarviokautena tehtävien toistuvien tai määräajoin uudistettavien tavara- ja palveluhankintoja koskevien sopimusten arvioitua yhteenlaskettua arvoa. ==> tämä ok Sanamuotoa/ lauserakennetta voisi selventää. ” taikka sen talousarviokauden” , hankintayksikön talousarviokauden? 31 §. Kielto pilkkoa hankinta tai yhdistellä hankintoja keinotekoisesti. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi momentti, jossa todetaan, että puitejärjestelyyn perustuviin ja dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtäviin hankintoihin sovellettavat säännökset määräytyvät koko puitejärjestelyn tai dynaamisen hankintajärjestelmän ennakoidun arvon perusteella.--------------- Puitejärjestelyn ehtoja on noudatettava myös silloin, kun yksittäinen hankinta alittaa kansallisen kynnysarvon. ==> tämä ok 34 § Neuvottelumenettely. Pykälän 3 momenttia selvennetään hankintamenettelyä hankintayksikön rajatessa neuvotteluun kutsuttavien ehdokkaiden määrän. Pykälään otettaisiin nimenomaisesti maininta, mikäli hankintayksikkö on ennalta rajannut niiden ehdokkaiden määrää, jotka kutsutaan neuvotteluihin, on sen noudatettava kuvaamansa menettelyä.------ ==> tämä ok 58 §. Hankinnasta ilmoittaminen. Pykälän 2 momenttia muutettaisiin siten, että ennakkoilmoituksen julkaisumahdollisuus rajattaisiin koskemaan vain 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua EU-kynnysarvot ylittävää hankintaa koskevaa ilmoitusta sekä 2 kohdassa tarkoitettua lain liitteessä E tarkoitettuja palveluja koskevaa ilmoitusta.--------------- … jälki-ilmoitukset voitaisiin tehdä dynaamiseen hankintajärjestelmään perustuvien hankintojen osalta järjestelmäkohtaisesti yhteen koottuina neljännesvuosittain. ==> tämä ok 73 §. Testausraportit, sertifikaatit ja muu tekninen selvitys Hankintayksikkö ei voi hyväksyä ehdokkaiden ja tarjoajien omia todistuksia tai selvityksiä……… ==> tämä hyvä selvennys 88 §. Poissulkemisen edellytysten ja soveltuvuusvaatimusten täyttymisen selvittäminen. Pykälän neljättä momenttia täydennettäisiin mahdollistamalla poissulkemisen edellytysten sekä soveltuvuusvaatimusten täyttymisen selvittäminen sähköisesti teknisen käyttöliittymän välityksellä. ==> tämä hyvä uudistus nykypäivään 101 §. Hankinnasta ilmoittaminen. …. sallimalla hankinnasta ilmoittaminen suomen, ruotsin tai muulla hankintayksikön valitsemalla Euroopan Unionin virallisella kielellä… Jälki-ilmoitusvelvoite koskisi kaikkia hankintayksikön hankintalain 100 § mukaisia hankintamenettelyjä käyttäen tehtyjä hankintoja. Jälki-ilmoitukset voitaisiin tehdä hankintayksikkökohtaisesti yhteen koottuina neljännesvuosittain. ==> tämä ok 114 §. Tarjoajan soveltuvuus ja poissulkeminen ==> tämä ok 116 §. Käyttöoikeussopimuksiin sovellettavat säännökset. ==> tämä ok 129 §. Odotusaika. ……………… säännöksellä selkeytetään tilannetta, jossa odotusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai. Tällöin hankintasopimuksen saisi tehdä ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. ==> tämä hyvä selvennys 136 § Hankintasopimuksen muuttaminen. ………. sopimusmuutoksista johtuva uudelleenkilpailuttamisvelvoite ja sen poikkeussäännöt käyttöön myös kansallisissa hankinnoissa, sillä ei ole tarkoituksenmukaista, että sääntely olisi tiukempaa hankinnan ennakoidulta arvolta edullisempien hankintojen kohdalla. … muutoksen arvo tulee olla pienempi kuin 10 prosenttia alkuperäisen palvelu- tai tavarahankintasopimuksen tai palveluja koskevan käyttöoikeussopimuksen arvosta… ==> tämä hyvä selvennys 1.3 Rikosrekisterilaki 6 b §. Pykälän 1 momenttia muutettaisiin siten, että hankintalainsäädännössä määriteltyjen ehdokkaan ja tarjoajan lisäksi myös näiden alihankkija saisi julkisen hankinnan hankintamenettelyä varten poissulkemisen edellytysten selvittämiseksi rikosrekisterin otteen. ….. Jotta hankintayksikkö voisi käyttää lainsäädännössä sille luotua oikeutta (- alihankkijoiden poissulkemiseksi - ), on sen saatava myös alihankkijoista välttämättömät rikosrekisteritiedot. ==> tämä hyvä