Lähettäjä: Kirjaamo Aihe: VL: Lausuntopyyntö: Hallituksen esitys liikennekaareksi LVM076:00/2015 Hyvät virkamiehet ja kansanedustajat Haluan kertoa teille pienen tarinan taksinkuljettajan arjesta. Tämäkin tarina on tosi ja vain yksi pieni tarina niiden kaikkien tositarinoiden joukosta joista on useita kirjojakin kirjoitettu. Tarkoin varjeltua vaitiolovelvollisuuttamme tämän tarinan jakaminen ei riko, koska en kerro nimiä, ajankohtaa tai muitakaan yksityiskohtia matkasta joista voisi saada asiakkaan henkilöllisyyden selville. "Yövuorossa ollessani sattui taas sen sortin keikka, että en tiedä olisiko lopputulos ollut yhtä turvallinen, jos kuka tahansa saisi ajaa taksia ilman lupia ja vastuuta kuljetettavastaan. Kaveriensa toimesta minun kyytiini talutettiin asiakas, joka ei olisi halunnut lähteä baarista kotiin. Reppu ja takki takapenkille ja asiakas etupenkille, että pystyin seurailemaan asiakkaan kuntoa siinä ajellessani. Kotiosoite saatiin tivattua.. turvavyö kiinni ja menoksi. Muutaman kerran asiakas korahti ja mulkaisi minua matkalla ja tyhjästä katseesta näki, ettei hän tiennyt onko matkalla kotiin kaverin vai pahantekijän kyydissä. Olisin voinut ajella vaikka kymmenen kilometriä ylimääräistä, eikä asiakas olisi sitä perillä herättyään huomannut. Kotiovelle päästyämme herätin herran ja aloin kyselemään maksun perään - 21,80€ kiitos! Asiakas oli pihalla kuin lumiukko ja hoki vain kysymyksiä: "mitä?", "miksi?", "maksaa?", "miks pitäis??". Useaan kertaan selitin selkosuomella, että "istut taksissa ja taksikyyti on tapana maksaa, jonka jälkeen taksinkuljettaja katsoo että asiakas pääsee turvallisesti sisälle ja että asiakkaan tavarat tulee autosta mukaan". Ainakin kymmenisen minuuttia tätä "keskustelua" käytyämme nousin autosta ja avasin asiakkaan oven. Tämä nousi avustuksellani ja ilmoitti käyvänsä tarpeillaan. Odottelin autossa ja asiakas kaatui takaisin istumaan, jonka jälkeen sama "keskustelu" jatkui. Kärsivällisesti yritin selittää kuutamolla olevalle herralle, että miksi hänen pitäisi maksaa ja mikä maa ja valuutta on kyseessä. Lopulta asiakkaan taskusta löytyi lompakko ja pankkikortti. Maksu hoitui vaikka tunnusluvusta ei ollut tietoakaan. Asioita selvitellessä oli kulunut noin parikymmentä minuuttia, jonka jälkeen asiakas käsikynkkään ja askel askeleelta kohti talon sisäänkäyntiä. Askel taakse ja kaksi eteen.. Sitten vielä kymmenkunta rappusta ulko-ovelle. Työnsin ja käskytin ettei herra olisi kaatunut taaksepäin ja tullut kierien rappusia alas. Kun vihdoin oltiin ovella, ei avaimia löytynyt mistään. Aikamme siinä pimeässä metelöityämme tuli rouva onneksemme avaamaan oven. Kerroin tilanteen ja sanoin että noudan asiakkaan tavarat autosta. Reppu, palttoo, puhelin, lompakko, pankkikortti, tupakka-aski jne. olivat siinä vaiheessa pitkin auton lattiaa. Vein tavarat rouvalle ja kerroin että lompakko, kortti ja kuitti on tässä. Kiitos ja hyvää yötä! Aamulla kello kymmenen puhelimeeni oli soitettu tuntemattomasta numerosta. Selvitin soittajan ja kun näin kyseessä olevan saman herran, niin soitin heti herättyäni takaisin. Ajattelin, että asiakas varmaankin haluaa kysyä olenko saanut maksun kyydistä, kun se ei mikään itseselvyys ollut. No, ei.. Asiakas kysyikin vielä pienessä kekkulissa "Onko silmälaseja näkynyt?". Kerroin ettei hänellä ollut silmälaseja päässä kun kaverit kyytiin taluttivat ja ilmoitin antaneeni tavarat (repun, puhelimen, lompakon, pankkikortin, takin jne) rouvalleen käteen. Kerroin että menen katsomaan vielä autosta, jos penkin alta sattuisi löytymään ja että soitan takaisin jos löytyy. Asiakas: "ei muuta, moi"! Eipä löytynyt, mutta tulipahan taas mieleen kuinka paljon Suomessa taksiin luotetaan ja että se ei oikeasti ole enää itsestäänselvyys jos tämä nyt ehdotettu lakimuutos menee läpi." Näitä vastaavanlaisia tapauksia sattuu joka päivä meistä jollekin. Olen käynyt kysymässä keskustassa päivystäneeltä poliisipartiolta asiakkaan osoitetta, kun asiakas ei sitä saanut humalatilastaan johtuen kerrottua. Ajokortista löytyneiden henkilötietojen ja omien rekisteriensä perusteella poliisi sai sen minulle kerrottua ja asiakas pääsi kotiinsa.. Kyydissä on vanhuksia pulleine lompakkoineen, kehitysvammaisia, sairaita ja lapsia. Karkeasti puolet taksin asiakaskunnasta on nimenomaan näitä asiakasryhmiä vaikka moni taksia vain yöelämässä tai pääkaupungin vilinässä matkoille lähtiessään käyttävä saattaa toisin luulla. Kaikki hyviä kohteita sellaiselle, jolla ei ole puhtaat jauhot pussissa ja jota ei valvota. Nyt valvonta pelaa ja vanhuskin luottaa siihen, että taksinkuljettajan voi toivoa kantavan kassit sisälle asuntoonsa asti luottaen siihen ettei se kukkaro katoa pöydältä tai jos katoaisi, niin syyllinen löytyisi helposti. Lapsensakin voi Suomessa vielä lähettää huoletta taksin matkaan. Yrittäjillä on asialliset vakuutukset. Noin nelinkertaiset yksityisautoilijoihin verrattuna, jotta asiakkaidenkin menetykset vahingon sattuessa korvattaisiin. ALV:tä Suomen taksit keräävät valtiolle noin sata miljoonaa euroa vuodessa. Verot ja muut velvoitteet maksetaan. Eläkkeistä ja terveydenhoidosta huolehditaan (maksetaan) itse. Koulutus, kielitaitoa ja paikallistuntemusta vaaditaan ja kunnioitus alaa kohtaan on haluttu säilyttää. Näistä kaikista nyt jotkut haluavat eroon vaikka eivät edes tunnu tietävän alasta juuri mitään. Taksinkuljettajille on kunnia-asia, että Suomessa taksiin luotetaan. Suomen koko harvaanasutulla alueella toimii maailman parhaaksikin tunnustettu taksijärjestelmä. Harvassa valtiossa voit maksaa taksin käteisen lisäksi aina esimerkiksi pankki-, luotto- , "sote-" ja lahjakorteilla. Sen lisäksi laskutus ja kyytien yhdistely toimii sähköisesti niin kuntien kuin yritystenkin kanssa. Toista on ulkomailla matkatessa. Suomessa taksi on Pohjoismaiden halvin ja siihen luotetaan kuin poliisiin tai palomiehiin. Sieltä Arkadianmäeltä Suomi näyttää varmaan kovin erilaiselta kuin kyliltä joissa ei bussi tai postiautokaan enää kuljeta ihmisiä kauppaan, kouluun tai lääkäriin. Vaikka mitä luullaan niin Suomessa ei ole kiinteitä taksitaksoja. Päinvastoin korkeimmat taksat on määrätty ja siihen voi luottaa humalainenkin, ettei taksi maksa sen enempää. Monet asiakasryhmät saavat alennuksia näistä hinnoista, eikä taksiautoilijat voitoilla juhli. Voitot on jo niin minimaalisia, että palkka- (kaikkine sivukuluineen) ja muiden kulujen jälkeen yrittäjälle jää niin pieni voitto yritystoiminnasta, että joka päivä pelkää, ettei auto hajoa tai rattijuoppo aja kylkeen tai tapahdu muuta sellaista jonka takia se ainoa tulonlähde olisi poissa ajosta päivääkään. Jos hintoja haluttaisiin saada merkittävästi alemmaksi tarvitaan siihen tässä kalliissa maassa kustannusten ja byrokratian karsimista. Tällä kustannustasolla se ei ikävä kyllä ole mahdollista, jos kuljettaja haluaa saada edes välttävän palkan työstä ja sen välttävän palkan eteen tehtyjä työtunteja ei nykyisellään uskalla edes laskea. Taksiautoilu on elämäntapa. Nykyinen päivystysvelvollisuus takaa sen, että taksi päivystää ympäri Suomen yötä päivää, vaikka töitä ja tuloja ei olisikaan. Jos lupakiintiöistä ja hinnoista luovutaan, niin taksikyytiä ei saa hiljaisena aikana, eikä pienemmillä paikkakunnilla. Hintakin saattaa olla ihan mitä vain. Joskus nykyistä vähän halvempi ja kiireaikana huomattavasti kalliimpi ja muistakaa silloinkin pyytää kuitti. Jos lupia ja tietoja kuljettajasta ei enää vaadita, niin kukaan ei takaa että niitä silmälaseja tai lompakkoa voi alkaa mistään kyselemään. Onko mukavaa, jos oma isoäiti joutuukin "laillisesti ryöstetyksi" kun joutuukin maksamaan apteekki- tai kauppareissusta satasen nykyisen kympin sijaan, jos taksina saa toimia kuka vaan ja millä hinnalla tahansa? Kuskista se on varmasti reilua ja laillistahan se sitten olisi, mutta turha siinä asiakkaana valittaa, eikä yhteistä kieltäkään välttämättä enää löytyisi. Veroja ei myöskään siitä kyydistä tarvitsisi Suomen valtiolle tilittää. Reilua? Vaikka viimeaikoina eräät päättäjätkin ovat sanoneet, että taksinkuljettamiseen pitäisi riittää pelkkä B-luokan ajokortti ja kymppitonniin asti kenen tahansa pitäisi saada ajella taksikyytejä ilman lupia ja velvoitteita, niin olen vahvasti erimieltä. Asianmukainen koulutus pitää olla, rikostaustat olla selvillä ja samat luvat ja velvoitteet kaikilla, niin kuin tähänkin asti. Silloin kilpailu on reilua ja asiakas kuin asiakas voi saada asiallista ja turvallista kuljetuspalvelua. Suomessa taksi on tärkeä veronmaksaja ja kuljetuspalveluntuottaja. Ainoa sellainen invalideille, koululaisille, vanhuksille jne. Uberin ja muiden vastaavien ulkomaalaisten suuryritysten lobbaamasta "jakamistaloudesta" vielä.. Veronkiertoyritys Uber International B.V.n toimisto sijaitsee Hollannissa ja vastaa Uberin Euroopan toiminnoista ja mm. maksuliikenteestä. Toimisto jossa ei ollut vuonna 2013 yhtään työntekijää. Hollannissa olevan toimiston kautta kulkee siis Uber-asiakkaiden luotto- ja pankkikortti maksut. Yhtiö ottaa 20 % ja tilittää loput 80 % kuljettaja-partnereille kuin kaverille rahaa siirtäisi. (Lähde: Business Insider UK). Millä resursseilla tätä viranomainen valvoo? Amsterdamin poliisi on ratsannut Uberin Euroopan toimiston kaksi kertaa saadakseen Uberin salaamia tietoa kuljettajista. Verojen maksu on täysin Uberin kuljettaja-parteneiden oman moraalin ja etiikan armoilla. Sitä ei valvo kukaan. Jos Uberin kuljettaja-partnerit ovat itsenäisiä yrittäjiä, niin miksi he eivät saa itse hinnoitella itseään esim. korkean surge price hinnoittelun aikana ja näin ollen kilpailla toisiaan vastaan? Nyt Vappunakin Uber mainostaa täysin julkisesti hintojensa olevan huomattavasti korkeammat kuin mitä Suomessa viralliset taksit voivat kyydeistä veloittaa. Nykylainsäädännön mukaanhan Uberin kyydinvälityssovellus ei ole Suomessa laiton, mutta Uber-kyytien ajaminen on yksiselitteisesti laitonta. Siinä ei ole mitään epäselvää ollut koko tänä aikana kun Uber-kuskit ovat Suomessa kaikesta huolimatta tienanneet pimeää rahaa. Uber on veronkiertoa! Miksei sitä jotkut kansanedustajistammekaan pidä pahana varsinkaan nykyisessä taloustilanteessa? Taksiin verrattuna Uber-kuskit tai heidän välitysyhtiönsä ei ole maksaneet ALV:tä, tuloveroja, sos.turvamaksuja, eläkemaksuja, nelinkertaisia vakuutusmaksuja, koulutuksiaan jne jne. Jos pelisäännöt olisivat samat taksille kuin Uberille ja toimitaan rehellisesti lakien ja asetusten mukaan, niin yrittäminen ei ole pahasta. Nyt ilman taksilupaa taksikyytien ajaminen ON laitonta. Tämän lisäksi Uberin asiakkaat haluavat lahjoittaa 20% kyytimaksusta puhtaana käteen (ilman veroja) ulkomaalaiselle suuryritykselle. Hieno sana tuo "jakamistalous". Uberin tapauksessa sopisi käyttää perinteisempää sanaa harmaa talous kun tarkoitus on tienata yksityiskäyttöön rekisteröidyllä autolla pimeää palkkaa. Uberin ja "jakamistalouden" ero on selvä. On eri asia kuljettaa kaveria tai ketä vain bensarahaa ja vaikka lounasta vastaan kuin yritys tienata palkkansa pimeästi asiakkaita kuljettamalla. Uber antaa välineen rikolliseen toimintaan. Uber ei puhu uusille kuljettajille taksitoiminnasta, joten heidän ansaitsemistarkoituksessa tarjoamansa taksikyyti ei muka ole taksitoimintaa? Hurjia kyytimääriä kouluttamattomat Uber-kuskit vetää pääkaupungissa, kun kolmen kuukauden tulot on yli 12000€ ja ainoat kulut tulee polttoaineesta ja auton huolloista. Kelan etuudetkin juoksee mahdollisesti samaan aikaan kun pimeät työtulot jää ilmoittamatta viranomaisille? "Uber ei edellytä kuljettajilta taksilupaa tai ammattiajolupaa", mutta kun Suomen laki edellyttää... Herää kysymys miksei nämä pimeät taksikuskit mene kuljettajakurssille ja ala ajamaan taksia työkseen, kun alalla on pula kuljettajista? Rikosrekisteri ainakin on este taksinkuljettajana toimimiselle... Jos joku haluaa taksialalle, niin hyville kuljettajille on aina töitä ja pienelläkin kuljettajakokemuksella voi hakea oman taksiluvan. Niitä on pienemmissä kunnissa aina vapaana. Ei ole haitaksi, että taksiluvan haltijaksi aikovalla on edes vähän kuljettajakokemusta! Jos taksiluvat vapautetaan tai sitä vaaditaan vain yrityksiltä, niin taksien määrä suurissa kaupungeissa lisääntyisi ja haja-asutusalueilla vähenisi. Suurissa kaupungeissa saattaisi päästä hiljaiseen aikaan nykyistä edullisemmin ja kiireaikaan taas nykyistä huomattavasti kalliimmalla. Suuri osa taksinkäyttäjistä (jotka käyttävät taksia vain juhlapäivinä) häviäisivät jos hinnat vapautetaan. Törkyhintaisia vaihtoehtoja tulisi markkinoille varmasti käyttämään hyväkseen tietämättömiä asiakkaita, niin kuin esimerkiksi Ruotsissa. Monet Arlandasta Tukholmaan matkaavat osaavatkin jo varmasti varoa taksia, joka mainostaa vievänsä Arlandasta Tukholmaan noin viidellä kymmenellä eurolla, mutta kun erehdyt tilaamaan saman "tarjoustaksin" takaisinpäin maksaakin sama matka toiseen suuntaan esimerkiksi 150 euroa. Suomessa on nykyisellään pohjoismaiden halvimmat taksimatkat, vaikka joku jaksaa aina verrata sitä taksimatkojen hintaan esim. kaukoidässä. Mikä on muuten palkkataso ja elinkustannukset esim. Virossa tai Kaukoidässä vt. Suomessa, kun niihin hintojamme niin usein halutaan verrata? Haluan heille huomauttaa, että Suomessa hotellihuone maksaa 150€/yö ja Kaukoidässä 15€/yö. Jos suomalaisuus ei olisi enää vaatimuksena taksiluvan saamiselle, niin Virosta tulisi pääkaupunkiseudullemme työskentelemään suuri määrä takseja, joilla on luonnollisesti täysin eriluokan kustannukset. Häviäjänä olisi silloin myös Oy Suomi Ab, kun maahamme verot maksavia taksiyrittäjiä ja -kuljettajia alkaisi jäädä työttömiksi hävitessään kilpailussa täysin eriarvoisen kustannustason yrittäjiä vastaan. Haluan huomauttaa, että kotikaupungissani työttömyys on jo yli 22%, eikä parempia aikoja ole toistaiseksi näkyvissä. Muiden palvelualojen lisäksi meilläkin se näkyy ja tuntuu palkkapussissa vuodesta toiseen enemmän ja enemmän, kun entistä suuremmalla joukolla ihmisiä ei ole enää varaa kuin pakollisiin tarpeisiin kuten asumiseen ja ruokaan. Suurimpia häviäjiä olisivat pienempien kaupunkien ja kuntien asukkaat kun taksia ei hiljaisena aikana saisikaan. Millä sitten sinne lääkäriin tai bussille? Bussivuorothan maaseudulta on jo lopetettu! Vaihtoehtoja on taksi tai oma auto. Parin kilometrin kyydistä voisi sitten veloittaa satasen kun kuski hälytettäisiin sieltä suuresta kaupungista, kun taas nykyisen päivystysvelvollisuuden aikana taksi tulee siitä kylän taksikopilta. Siellä oikeasti taksiluvan ehtona arkiyötkin odotetaan, jos joku tarvitsee kyytiä vaikka palkka koko yöltä olisi nolla euroa. Ei kyytiä, ei tuloja. Monella asiakkaalla ei oikeasti muita vaihtoehtoja ole kuin taksi. Paraneeko palvelu ja luotettavuus luvat vapauttamalla, kun lähes puolet asiakkaista on koululaisia, vanhuksia, sairaita ja vammaisia? Miten he kommunikoivat kuljettajan kanssa jos edes suomenkieltä ei tarvitse osata? Digitalisaatio tulee luonnollisesti lisääntymään ja sen eteen on jo tehty kotimaassakin paljon, kuten taksiautoilijoiden ja välityskeskusten rakentama Kela- kyytien yhdistely, joka säästää yhteiskunnan varoja ja Taksiliiton Valopilkku-taksitilaussovellus. Kimppakyytejä on voitu ajaa ja jakaa aina. Kyytien yhdistelyä ollaan laajentamassa eri maksajien väliseksikin (kunnat+KELA). Taksinkuljettajan palveluammatti on minun mielestäni pääsääntöisesti mukavaa. Suurin osa asiakkaista on todella kivoja. Seniorit juttelee mukavia ja tulee tutuiksi, kun käyttävät päivittäin taksia. Siinä matkan aikana kysellään kuulumiset puolin ja toisin. Joskus tietenkin kyytiin sattuu ihmisiä joilla on huono päivä tai on ottanut "vähän" liikaa. Kaikenlaisten ihmisten kanssa pitää kuitenkin tulla toimeen. Muuten tästä ei pitkää uraa itselleen saa. Ikinä ei tiedä kuka tulee seuraavaksi kyytiin ja minne tie vie, joka on vaihtelunsa vuoksi hauskaa. Ei ole kahta samanlaista päivää. Välillä pyöritään vain omalla kylällä ja välillä pääsee katsastamaan Suomenmaata vähän kauempaakin ja juttelemaan rauhassa ihmisten kanssa. Elämän kaikki osa-alueet tulee tutuiksi, kun työntää ihmisiä lähes päivittäin pyörätuolissa sädehoitoon tai huolehtii lasten turvallisuudesta koulumatkoillaan. Haluisin tehdä tätä työtä lopun työurani, mutten halua että alalle tulee yhtään enempää petollisia suhailijoita meidän mainettamme pilaamaan. Nykyään sellaiset karsiutuu pois ennen pitkää, jos yleensäkään lupia ovat saaneet. Kannattavuus on sitten toinen juttu. Olisihan tällä työllä mukava saada laskut maksettua ja perheensä rehellisesti elätettyä. Olen toiminut palkattuna taksinkuljettajana kymmenen vuotta ennen yrittäjäksi ryhtymistäni. Kun edellinen työnantajani päätti jäädä eläkkeelle ja vakituinen työpaikka oli vaakalaudalla päätin mennä taksiyrittäjäkurssille ja hakea omaa taksilupaa. Maksoin kolmen viikon kurssin, kokeet, luvat, asianmukaiset osakkeet, kaluston jne. Nyt olen jatkanut samaa työtä yrittäjänä kaksi vuotta. Taksiyrittäjäkurssi on hyvä käydä yrittäjäksi siirtyessä ja on hyvä, että sen käymistä vaaditaan taksilupaa hakiessa. Alan verovelvollisuuksien ja lakien tuntemus on muuten uudella yrittäjällä todella hataralla pohjalla. Taksinkuljettajan kurssi on sekin todella tarpeellinen uusille kuljettajille. En ymmärrä miten liikennekaaren suunnitelmissa kuvitellaan palvelun paranevan, jos siitä vähäisestäkin kielivaatimuksesta ja paikallistuntemuksesta luovutaan. Kotkassa 1.5.2016 Taksiautoilija Kimmo Rantanen