L�hett�j�:������������������������������������ Romppainen Veijo [[email protected]]
L�hetetty:������������������������������������ 23. lokakuuta 2013 13:21
Vastaanottaja:���������������������������� Valtiovarainministerio VM; Kauhanen-Simanainen Anne VM
Kopio:������������������������������������������� Kainuu: Soten kirjaamo; Romppainen Veijo; Yliniemi Kalevi
Aihe:���������������������������������������������� VM119:00/2012 Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri
Hei,
Lausunto Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtym�st�:
- Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri on hyv� ja t�rke� kokonaisuus. On kuitenkin muistettava, ett� saadaksemme tiedot todelliseen hy�tyk�ytt��n, on arkkitehtuuri otettava t�ysim��r�isen� k�ytt��n kansallisessa palveluv�yl�ss�. Se taas vaatii siirrett�vien tietojen osalta paljon m��rittelyty�t�, johon tulee osallistua valtionhallinnon, kuntien, muun julkisen sektorin sek� yritysmaailman edustajia. Vaikka arkkitehtuuri ei tuo n�it� yksityiskohtaisia teknisi� ratkaisuja esille, on sen laatimisessa huomioitava my�s arkkitehtuurin ns. toteuttamiskelpoisuus: jos arkkitehtuuri on huono, niin sit� ei voi toteuttaa ja p�invastoin.
- Kokonaisarkkitehtuuriperiaatteet ja niiden vaikutukset perustietovarantojen viitearkkitehtuurin ovat eritt�in hyvin ja seikkaper�isesti kuvattu. Nyt tulee huolehtia siit�, ett� n�m� toteutetaan my�s k�yt�nn�ss� kaikkien perustietovarantojen osalta.
- T�m� on ehk� enemm�n teknist� ratkaisua, mutta lausun silti: tietojen siirt�miseen liittyen on huomioitava, ett� kun perustietovarantojen sis�lt�m�� tietoa k�ytet��n eri organisaatioiden j�rjestelmiss�, on kansallisen palveluv�yl�n k�yt�nn�n toteutuksen oltava riitt�v� takamaan suurien tietomassojen liikkeet. My�s perustietovarantoja tarjoavien palvelimien on otettava sama huomioon. Tietojen kopioimista on jatkossa v�ltett�v�, tietoa tulisi pysty� k�ytt�m��n sen alkul�hteilt�.
- Onko ajateltu luotavan perustietovarantojen perustietovaranto (ik��n kuin masterdatavarasto), johon nykyisten perustietovarantojen sis�lt�m� p��llekk�inen tieto menisi? Eih�n esim. v�est�tietoja tarvitsisi teoriassa olla kuin yhdess� tallennuspaikassa, josta ne olisivat kaikkien k�ytett�viss�? N�kisin, ett� olisi j�rkev�� analysoida t�m� mahdollisuus nyt, kun n�it� isoja muutoksia ollaan muutenkin suunnittelemassa ja toteuttamassa.
- s.12, Kuva 5: Perustietovarantojen sidosryhmi� vuonna 2013: hy�dynt�jist� puuttuu mielest�ni kuntayhtym�t ja sairaanhoitopiirit. Tuottajista puuttuu kuntayhtym�t. Vai k�sitet��nk� t�ss� yhteydess� kuntayhtym�t kuntien alle?
- Olen aika varma, ett� t�st� on puhuttu, mutta lausun silti: osana t�t� ty�t� on tarkasteltava tietosuoja- yms. t�ss� kontekstissa sovellettavia lakeja, jottei j�rkev��n tietojen hy�dynt�miseen ja liikkuvuuteen tule ongelmia lains��d�nn�n n�k�kulmasta. Tietojen vapaa liikkuvuus tietoturvallisesti on taattava!
- s.19, Kuva 9: Tiedon hy�dynt�mismallit: konseptit on hyvin kuvattu, mutta k�ytett�vyyden ja tiedon oikeellisena pysymisen kannalta on valittava oikea malli oikeaan tarkoitukseen.
- Kun ty� etenee, on tietojen tuottajien roolia t�smennett�v�. Esimerkiksi, terveys-/potilastietojen osalta organisaatiot ovat sek� tietojen hy�dynt�ji�, ett� tuottajia. Lis�ksi, kansalainen k�y hoidossa monessa paikassa => saman henkil�n tietoja k�ytet��n ja muutetaan monessa paikassa (t�m� on yksi esimerkki, muitakin varmasti l�ytyy), KanTa, KANSA! Potilastietojen kanssa on viel� sellainen erikoisuus, ett� kansalainen voi itse p��tt��, mit� esim. KanTa-palvelussa h�nest� n�kyy.
- s.35, Kappale 13, kohta 1: kuva menee tekstien p��lle.
Terveisin,
--veijo
**********************************************************************************
Veijo
Romppainen, Tietohallintojohtaja / CIO
Kainuun
sote / Kainuu Social Welfare and Health Care Joint Authority
044 023
9329 / + 358 44 023 9329
PL 400,
87070 Kainuu / Pohjolankatu 13, 87100 Kajaani
[email protected] www.kainuu.fi