Lähettäjä: Vilppu.Talvitie@mmm.fi Lähetetty: 1. kesäkuuta 2017 16:58 Vastaanottaja: Kirjaamo Kopio: Kirjaamo@mmm.fi; Luonnonvaraosasto@mmm.fi; Juha.Niemela@mmm.fi Aihe: Maa- ja metsätalousministeriön lausunto/kommentit vesiliikennelain kokonaisuudistusta koskevasta arviomuistiosta (MMM:n dnro 984/04.01.03/2017 ) Liikenne- ja viestintäministeriö Maa- ja metsätalousministeriö toteaa vesiliikennelain kokonaisuudistusta koskevasta arviomuistiosta seuraavaa. Kannanotot on mukaan pyritty esittämään esitettyjen kysymysten jälkeen. LVM:n diaarinumero asialle on LVM 1832/03/2016. Kysymykset 1. Miten hanke tulisi rajata? Hankkeen on ajateltu kattavan vesillä liikkujan käyttäytymistä koskevan sääntelyn eikä esimerkiksi veneiden valmistajia koskevaa sääntelyä. Onko tämä rajaus hyvä? V: MMM:n näkemyksen mukaan rajaus on asianmukainen. 2. Tulisiko laissa määritellä tarkemmin vesikulkuneuvo, jota sääntely koskee, ja jos tulisi, millainen määritelmä olisi hyvä? V: MMM katsoo, että vesikulkuneuvon nykyistä yksityiskohtaisempaan sääntelyyn ei ole tarvetta. Lainsäädännöllä ei voida varautua kaikkeen mahdolliseen ihmisten toimintaan. Se, että vesikulkuneuvon määrittelyllä pyritään puuttumaan esim. ”laiturilla yli Suomenlahden” -tyyppisiin tai Vantaanjoella järjestettäviin Kaljakellunta- tempauksiin ei ole asianmukaista sääntelyä. Pääministeri Sipilän hallitusohjelmasta on myös johdettavista kielteinen suhtautuminen tarpeettomaan sääntelyyn. 3. Miten veneiden nykyistä varustetasoa koskevia säännöksiä pitäisi ajanmukaistaa? V: Vesiliikenneasetuksen (124/1997) 2 §:n mukaan käsisammuttimen tarkastus on tehtävä vuoden välein. MMM katsoo, että huviveneissä tarkastusväli tulisi pidentää kahteen vuoteen. 4. Riittääkö mielestäsi nykyinen informaatio-ohjaus (kampanjat) ja vapaaehtoisjärjestöjen itsesääntely (esim. venekerhojen katsastukset)? Pitäisikö ohjausta ja itsesääntelyä lisätä vai tarvittaisiinko myös järeämpiä keinoja (esim. veneilyajokortti tai virallinen katsastus) veneturvallisuuden lisäämiseksi? V: Informaatio-ohjaus ja alan toimijoiden itsesääntely riittävät. Vesikulkuneuvoajokorttia tai katsastusta ei tarvita. 5. Hankkeen tarkoituksena on mm. ajanmukaistaa sääntely ja koota sääntely mahdollisuuksien mukaan yhteen lakiin. Miten vesiliikenteen ohjaamista ja turvaamista koskevaa sääntelyä, mukaan lukien vesiliikennemerkkejä koskevaa sääntelyä sekä vesiliikenteen muita liikennesääntöjä ja valo-opasteita koskevaa sääntelyä, jota nykyisin sisältyy myös lukuisiin lakia alemmanasteisiin instrumentteihin kuten määräyksiin ja ohjeisiin, tulisi muuttaa? V: Ei lausuttavaa. Tulisiko esimerkiksi a) Sisällyttää tätä koskeva tarpeellinen uusi sääntely mahdollisuuksien mukaan uuteen vesiliikennelakiin (ja joiltain osin alemmanasteisiin säädöksiin) ja kumota nykyinen sääntely kokonaisuudessaan sekä vanhentuneilta ja perustuslainvastaisilta osiltaan että muutenkin karsien nykyistä sääntelyä (sisältää enemmän norminpurkua) tai b) Sisällyttää tätä koskeva uusi sääntely mahdollisuuksien mukaan uuteen vesiliikennelakiin (ja joiltain osin alemmanasteisiin säädöksiin) säilyttäen sääntely kuitenkin muuten entisellään lukuun ottamatta vanhentuneita ja perustuslainvastaisia osioita? (sisältää vähemmän norminpurkua) tai c) karsia tätä koskevaa sääntelyä muulla tavoin? Miten? 6. Viime vuosina on esitetty useassa yhteydessä, että veneilyn valvonta helpottuisi ja turvallisuus lisääntyisi, jos valvojalla olisi selkeämmin oikeus kiinnittää huomiota myös muun venettä tosiasiassa ohjailevan henkilön kuin kuljettajan toimintaan. Oletteko samaa mieltä? Olisiko päällikkö-määritelmästä mielestänne jotain muuta hyötyä? V: MMM katsoo, että päällikkö-määritelmää huviveneisiin ei tarvita. Kuljettajaa koskeva sääntely on riittävää. 7. On arveltu, että nykyinen vuokravenesääntely on omiaan vaikeuttamaan muun muassa uusien vuokravenepalvelujen syntyä ja digitaalista veneenvuokrausta. Miten pitkälle vuokravenesääntelyä (miehitettyjä vuokraveneitä koskevat katsastusta ja ammattitaitoa yms. koskevat vaatimukset ja miehittämättömiä vuokraveneitä koskevat vaatimukset) voidaan mielestänne purkaa? Mitä perusteita voidaan mielestänne esittää nykyisen vuokravenesääntelyn puolesta ja vastaan? V: Vuokravenesääntelyn keventäminen on tavoiteltavaa. MMM kannattaa tavoitetta saada suurelta osin käyttämättömänä olevat veneet laajemmin käyttöön. Kalastuslain (379/2015) 18 §:ssä säädetään alueellisesta luvasta kalastusopastoimintaan. Säännöksen mukaan ELY-keskus voi kalastusmatkailun toimintaedellytysten turvaamiseksi myöntää luvan järjestää kalastusmatkailutilaisuuksia, joihin osallistuu enintään kuusi kalastajaa kerrallaan ja joissa harjoitetaan onkimista, pilkkimistä tai viehekalastusta. Säännöksessä tarkoitettu toiminta on tavanomaisesti järjestetty niin, että palveluiden käyttäjät ostavat kalastusoppaalta kokonaispalvelun, johon kuuluu oppaan tarjoama vene ja kalastusvälineet sekä opaspalvelut. MMM katsoo, että kalastusopastoimintaa ei ainakaan tule vaikeuttaa säätämällä nykyistä kattavampia varuste-, katsastus- tai vakuuttamisvelvoitteita. 8. Millaisia sääntelyn muutoksia tarvittaisiin vesiliikenteen ja lain valvonnan helpottamiseksi? V: Ei lausuttavaa. 9. Mitä keinoja tarvittaisiin informaatio-ohjauksen (kuten vapaaehtoisjärjestöjen vesilläliikkumiskampanjat) ja itsesääntelyn (kuten venekerhojen järjestämät jäsenten veneiden katsastukset) vaikuttavuuden lisäämiseksi? V: Ei lausuttavaa. 10. Pitäisikö vesiliikenteen automaatiota edistää helpottamalla alueellisten kokeilujen järjestämistä ja uudenlaisen päällikkösääntelyn avulla. Miten muuten automaatiota voisi edistää? V: Ei lausuttavaa. 11.Mitä mieltä olette vesiliikennejuopumuksen promillerajan merkityksestä veneilyn turvallisuuden kannalta? V: Vesiliikennejuopumusta koskeva lainsäädäntö on uudistettu vuonna 2012, jolloin promillerajaa alennettiin 1 promilleen ja ammattimaisessa vesiliikenteessä 0,5 promilleen. MMM katsoo, että promillerajaa ei nyt tule kiristää. 12. Tulisiko kansainvälisen huviveneen pätevyyskirjan myöntämistä helpottaa niin, että kirjan voisi jatkossa myöntää myös (Trafin auditoima) veneilyjärjestö tai koulutusorganisaatio? V: Tulisi helpottaa. MMM perustelee tätä hallitusohjelmasta johdetulla yleisellä sääntelyn joustavoittamisella ja hallinnollisen taakan keventämisellä. 13. Mitkä muutostarpeet olisivat erityisen tärkeitä? Terveisin Vilppu Talvitie hallitusneuvos MMM luonnonvaraosasto p. 040 1395290 Lähettäjä: Kirjaamo MMM Lähetetty: 9. toukokuuta 2017 9:12 Vastaanottaja: Husu-Kallio Jaana Kopio: Hara Tiina Aihe: 984/04.01.03/2017 Lausuntopyyntö vesiliikennelain kokonaisuudistusta koskevasta arviomuistiosta Hei, Ohessa on ministeriöön saapunut kirjattu asiakirja toimenpiteitänne varten. MMM:n asianumero näkyy sähköpostin aihekentässä. Kun tämä asia on siirretty käsittelijälle, tulee tieto käsittelijästä ja osastosta/yksiköstä lähettää vastauksena tähän viestiin (osoitteella kirjaamo MMM). Terveisin, Kirjaamo p. 62200