Lähettäjä: Nyberg Staffan Lähetetty: perjantai 13. huhtikuuta 2018 14.19 Vastaanottaja: Kirjaamo Kopio: Asplund Erik Aihe: Lausuntopyyntö LVM/145/03/2018 Lausunto valtioneuvoston asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta. Esittämme pyydettynä lausuntona seuraavaa: 24§. Auton, perävaunun ja niiden yhdistelmän pituus Pykälän 1, mom. b kohdassa olevan muun kuin linja-auton suurinta sallittua mittaa on esitetty muutettavaksi 12 metristä 13 metriin. Ottaen huomioon, että tämä saattaa olla asia johon EU:n notifikaatiossa tartutaan ja mahdollisesi sen takia lain voimaan saattaminen viivästyy ja sitä kautta ajanjakso jona kuorma-auto kauppa on enemmän taikka vähemmän keskeytetty jatkuu, niin olisi toivottavaa, että tämä kohta poistetaan. Koska suurin tarve 13m ajoneuvolle on puun kuljetuksessa, tietyillä reiteillä ja koska näiden ajoneuvomäärä vuositasolla tulee todennäköisesti olemaan varsin pieni. Ehdotetaan että, tässä voisi noudattaa jonkinlainen poikkeuslupakäytäntö enemmin kuin muuttaa lainsäädäntöä. Varsinkin kun ottaa huomioon, ettei näin pitkiä ajoneuvoja kuormattuna tasakuormaan todennäköisesti ei edes täytä uutta ehdotettua kääntyvyysvaatimusta, jolloin joka tapauksessa tulisi tarve anoa poikkeuslupaa kääntyvyydestä. 33§. Auton ja perävaunun kytkeminen. 2 mom. esitetään että, yli 18,75 metriä pitkän kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmässä sekä muussa yli 25,25 metriä pitkässä ajoneuvoyhdistelmässä vaaditaan: 1. epäsuoran näkemisen laitteet yhdistelmän sivujen näkemiseen tiukassa käännöksessä 2. kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä 3. kaistavahtijärjestelmä 4. elektroninen ajonvakautusjärjestelmä 5. sähköohjatut jarrut Kohdassa 1 esitettyä vaatimusta täyttävä kamerajärjestelmä on selkeästi merkistä riippumatta jälkiasennettava, joten se ei tällöin vääristä kilpailua. Kohdassa 5 esitetty vaatimus sähköohjatuista jarruista täyttynee kaikilta Suomessa markkinoidulta >16t kuorma-autoilta. Joten kilpailun vääristämistä ei tapahdu. Mutta kohtien 2, 3 ja 4 vaatimukset ovat kohtuuttomat koska ensinnäkin kaikki merkit ei näitä laitteita pysty tarjoamaan jolloin kilpailu vääristyy. Kyseinen vaatimus on eurooppalaista lainsäädäntöä kireämpi ja lisää kuljetusyrittäjän kustannuksia. Näiden laitteiden pakollisuudesta on säädetty Euroopan Parlamentin ja Neuvoston Asetuksessa N:o 661/2009 (GSR) jossa kyseisistä vaatimuksista on vapautettu neljä- ja viisiakseliset ja G-luokan ajoneuvot. Tästä johtuen emme näe syytä siihen, että kotimainen lainsäädäntö olisi kireämpi ja samalla kuljetusyrittäjän kustannuksia korottava ja sitä myöten kilpailukykyä huonontava. Ystävällisin terveisin, Staffan Nyberg tuotepäällikkö Hyötyajoneuvot Veho Oy Ab I Lommilanrinne 3, 02740 Espoo staffan.nyberg@veho.fi | 010 569 3584 | 0500 413 832 www.vehotrucks.fi VEHO OY AB Hyötyajoneuvot Staffan Nyberg