Lähettäjä: Jari Seppälä Lähetetty: 1. elokuuta 2016 14:22 Vastaanottaja: Kirjaamo; Lindholm Tomi; Karjalainen Joel Aihe: Lausunto postilain muuttamiseen Yrityksemme tuottaa verkkokauppapalveluita yli sadalle verkkokaupalle Suomessa. Olemme olleet alalla lähes 10 vuotta ja näkemys verkkokaupan toiminnasta on yrityksessämme vahva. Arviomuistiossa, kuten myös muussakin keskustelussa postin yleispalveluvelvoitteen keventämisestä, on lähinnä keskitytty perinteiseen kirjepostiin sekä lehtien jakeluun. Se tosiasia, että myös tavaraostoksia lähetetään kirjeenä on tyystin unohdettu. Pienlähetykset tapahtuvat usein kirjeitse, pieniarvoisen ja -kokoisen tavaran lähetyksessä nykyiset pakettipalvelut eivät ole soveltuvia korkean hinnan ja epäkäytännöllisyyden vuoksi. Verkkokauppa pitkälle on globaalia. Kaksi verkkokaupan tärkeistä tekijöistä on toimitusnopeus sekä toimituskulu. Kirje on tässä verraton kilpailuvaltti suomalaiselle verkkokaupalle kansallisessa markkinassa, sillon kun tuote on sellainen että se siihen soveltuu. Posti ei ole kehittänyt kirjepalveluitaan verkkokaupalle sopivampaan suuntaan, vaan päinvastoin, hinta on noussut viimeisen kymmenen vuoden aikana rajusti ja palvelutaso on heikentynyt. Mm maksikirjeet ovat nykyään jopa kalliimpia kuin paketit. Tämä on aiheuttanut verkkokaupassa taantumaa. Paikallisten jakeluoikeuksin myöntäminen ei käytännössä mahdollista verkkokaupan toimitustapaa, vaikka se voisikin jollekin paikallislehdelle sopia. Yleispalveluvelvoitetta ei Postilta tule keventää, vaan Postin toimintaan tulee kiinnittää tarkempaa huomiota. Postin ei tarvitse olla kasvava globaali monialayritys, vaan sen tulee keskittyä omaan ydintoimintaansa, tuottaa kansallisille markkinoille palvelua jota ei markkinavetoisesti muuten voida tuottaa. Postin ei tule tuottaa liikevoittoa, koska isommassa kuvassa voitto saadaan palveluita käyttävien yritysten kautta. Paketti- ja kirjejakelua yhdistämällä Posti voi toimia nykyistä huomattavasti tehokkaammin ja samalla jakeluaikoja voidaan paremmin ennustaa. Tämä on erittäin tärkeää verkkokaupalle kuten myös kaikille postin palveluita käyttäville. Posti voi parantaa palveluitaan ja lisätä kirjeiden ja pienlähetysten määrää, mikäli se ottaa uusia innovaatioita käyttöönsä. Tälläisiä on mm seurattavat kirjelähetykset, kirjeiden kokorajoitusten höllentäminen mm postilaatikoiden ja luukkujen kokoa suurentamalla ja mahdollisten seurantasirujen/koodien käyttö kirjeissä. Viestintäviraston ja valtion omistajaohjauksen tulee ottaa Posti erityisen tarkkailun alle ja Postin tulee lopettaa sellaiset liiketoiminnat jotka eivät kuulu sen ydintoimintaan. Postille on myös vuosien aikana kehittynyt raskas ja kallis hallinto sekä talouspalveluita markkinoiva OpusCapita vaikuttaa hyvin erikoiselta rinnakkaistoiminnolta Postille. Postin pitää pystyä kilpailuttamaan/tuottamaan oma taloushallintonsa, eikä ostaa sitä korkealla hinnalla omalta tytäryhtiöltään joka toimii puhtaasti avoimella ja kilpaillulla markkinasegmentillä. Postin toiminnassa on viime vuosina ollut nähtävissä huono johtaminen, kankea toimimaton organisaatio, järjettömät ulkoistamiset ja ohjelmaprojektit. Sähköisten palveluiden osalla on ollut vakavia ongelmia mm verkkokaupoissa käytetyissä toimipistehaussa ja kirjeiden hinnottelujärjestelmässä sekä prinet osoitekorttien tulostuksissa. Pahimmillaan verkkokaupoissa ei ole toimitustavan valinnat toimineet kokonaisina viikonloppuina (estänyt tilaukset verkkokaupasta) ja maanantairuuhkassa esim prinet on ollut jumissa ja lähetysten käsittely yrityksissä on keskeytynyt. Posti ei ole kyennyt varmistamaan näiden palveluiden toimintaa useista keskusteluista huolimatta. Tälläinen toiminta on surmankierre yritykselle oli se sitten monopolissa tai ei. Arvoisat lakiesitystä valmistelevat viranomaiset. - Arvioikaa tarkemmin kirjelähetysten vaikutus verkkokaupalle, nyt sitä ei ole arviomuistiossa huomioitu mitenkään. - Postin yleispalveluvelvoitetta ja jakelutiheuttä ei tule muuttaa nykyisestä viisipäiväsestä jakelusta, koska se heikentää myös verkkokaupan mahdollisuuksia ja vähentää Postin tarpeen kehittää palveluitaan. -- Jari Seppälä, Nethit Networks Oy jari.seppala@nhn.fi puh 0400 855 000