Lähettäjä: Suorsa Jyrki Lähetetty: 29. kesäkuuta 2017 9:51 Vastaanottaja: Kirjaamo; leo.parkkonen@vm.fi Aihe: Sidosryhmäkuuleminen LVM/421/05/2017 Liitteet: image001.jpg 1. Millaisia uudenlaisia tarpeita liikennevälineiden teknologinen kehitys aiheuttaa liikenneverkolle? · Automatisoitu liikenne edellyttää, että liikenneverkon tulee olla äärimmäisen hyvässä kunnossa. Esimerkiksi liikenteenohjauslaitteiden ja tiemerkintöjen osalta edellytyksenä on hyvä kuntoa ja näkyvyys kaikissa oloissa. Tällä hetkellä esim. liikennemerkkien kunto on paikoitellen erittäin huono ja myös tiemerkinnät ovat Suomessa hyvinkin puutteelliset ja huonokuntoiset jopa päätieverkolla , puhumattakaan alempiasteisesta tieverkosta. Esim. soratieverkolla tiemerkintöjä ei edes voi olla. Liikennemerkkivalmistajat antavat esim. liikennemerkkien heijastavuudelle n. 10 vuoden takuun, mutta käytännössä Suomessa on erittäin paljon, jopa kymmeniä vuosia vanhoja merkkejä. Myös talviolosuhteet Suomessa aiheuttavat suuria haasteita erityisesti tiemerkintöjen osalta. Haasteita tuovat myös tietyömaiden liikennejärjestelyt, jotka tulee myös suunnitella ja rakentaa todella huolellisesti. 2. Millaisia ja kuinka mittavia kehittämispanostuksia nykyiseen liikenneverkkoon on tehtävä, jotta infrastruktuurin laatu kyetään turvaamaan? · Tähän ei varmasti kukaan pysty antamaan kattavaan vastausta, mutta esim. liikennemerkkien uusiminen maksaa satoja euroja kappaleelta ja uusittavia huonokuntoisia merkkejä on sekä tieverkolla että katuverkolla ja myös yksityistieverkolla kymmeniä tuhansia. Kattavaa rekisteriä merkkien kunnosta tuskin on olemassa. 3. Aiheuttavatko liikenteen uudet palvelut liikenneverkolle erityisiä vaatimuksia lähitulevaisuudessa ja jos aiheuttavat, niin mitä nämä vaatimukset ovat? Mitä valtion toimia tarvitaan? · Liikenteen uudet palvelut edellyttävät, että tietoliikenneverkko on kunnossa. Päätieverkolla on tällä hetkellä käytännössä kattava matkapuhelinverkko, mutta jo 4G yhteydet tökkivät keskustojen ulkopuolella erityisesti harvaan asutulla alueella, kuten Pohjois-Karjalassa. Mikäli edellytetään nopeampaa tiedonsiirtoa esim. 5G yhteyksiä, niin tukiasemaverkon tulee olla todella tiheä. Tämä edellyttää myös kattavaa laajakaistaverkkoa ja sähköverkkoa, sillä tukiasema tarvitsee toimiakseen myös laajakaistaverkon ja sähköä. 4. Millaisena näette tiedon ja avoimien rajapintojen roolin automaation ja liikenteen uusien palveluiden edistämisessä? · Avoimien rajapintojen rooli on erittäin tärkeää, jotta uusia palveluita saadaan syntymään. Esim. aikataulu- ja lippujärjestelmät tulee avata samoin kuin julkisen liikenteen sijaintitieto. Tämä aiheuttaa kuitenkin kustannuksia esim. joukkoliikenneviranomaisille ja liikennöitsijöille ja valtion tulisi olla osaltaan tukemassa tiedon digitalisointia ja rajapintojen avaamista. terveisin, JYRKI SUORSA Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto maakuntasuunnittelija Pielisjoen linna, Siltakatu 2 80100 Joensuu Puhelin 050 4668511 jyrki.suorsa@pohjois-karjala.fi www.pohjois-karjala.fi [SuomiFinland100-tunnus_allekirjoitus]