Lähettäjä: Nietola Outi Lähetetty: 7. kesäkuuta 2017 9:37 Vastaanottaja: Kirjaamo; leo.parkkonen@vm.fi Kopio: Kuukasjärvi Kaisa; Perälä Hanna Aihe: Parlamentaarisen liikennetyöryhmän kuuleminen/liikenteen digitalisaatio Tervehdys, Alla Metsäteollisuuden vastaukset digitalisaatioon liittyvään kuulemiseen. 1. Millaisia uudenlaisia tarpeita liikennevälineiden teknologinen kehitys aiheuttaa liikenneverkolle? Riippumatta digitalisaation etenemisestä, metsäteollisuuden kuljetusketjun toimivuus edellyttää jatkossakin riittäviä panostuksia väylien, etenkin tiestön, kunnossapitoon. Teknologiset ratkaisut eivät toimi ilman, että väylät ovat kunnossa. 2. Millaisia ja kuinka mittavia kehittämispanostuksia nykyiseen liikenneverkkoon on tehtävä, jotta infrastruktuurin laatu kyetään turvaamaan? Metsäteollisuuden näkemyksen mukaan kuluvalla hallituskaudella tehty painopisteen siirto väylien kunnossapitoon on ollut oikea. Painopisteen tulee jatkossakin olla väylien ja etenkin tiestön kunnossapidossa. Kuluvalla vaalikaudella liikenneväyliin on saatu lisärahoitusta, mutta oleellista on saada rahoitus pysyvästi kestävälle tasolle. 3. Aiheuttavatko liikenteen uudet palvelut liikenneverkolle erityisiä vaatimuksia lähitulevaisuudessa ja jos aiheuttavat, niin mitä nämä vaatimukset ovat? Mitä valtion toimia tarvitaan? Tähän vastattu osin kohdassa 1. Valtion rooli on yleisesti toimia mahdollistajana. Yksi keino on liikenteen digitalisaatioon liittyvien, riittävien t & k -panostusten turvaaminen tavaraliikenteen hankkeisiin. Metsäteollisuus on esimerkiksi jo mukana Liikenneviraston pilottihankkeessa, jossa 20:llä pilottiajoneuvoon kiinnitetyllä matkapuhelimella kuvataan tiestön olosuhteita ja kuntoa sekä tunnistetaan konenäön avulla tiestön ongelmakohtia. Hanke osaltaan mahdollistaa kunnossapitotoimien tehokkaan ja oikea-aikaisen kohdentamisen ja on hyvä esimerkki metsäteollisuuden ja Liikenneviraston välisestä yhteistyöstä. 4. Millaisena näette tiedon ja avoimien rajapintojen roolin automaation ja liikenteen uusien palveluiden edistämisessä? Julkisen, viranomaistiedon avaaminen mm. t & k:n ja innovaatioiden tukemiseen on kannatettavaa. Sen sijaan yksittäisten lastitietojen avaaminen on ja se tulee pitääkin avoimen tiedon vaatimuksen ulkopuolella. Lastitiedot voivat sisältää liikesalaisuuksia ja ovat rahdinantajan ja kuljetusoperaattorin välinen sopimusasia. t. Outi Outi Nietola Logistiikkapäällikkö Metsäteollisuus ry Snellmaninkatu 13 (PL 336), 00170 Helsinki puh. 040 1944776 outi.nietola@forestindustries.fi www.metsateollisuus.fi Metsäteollisuus ry Facebookissa Metsäteollisuus ry Twitterissä Lastuja-blogi Monipuolista kuvaasi metsäteollisuudesta ja pysy mukana keskustelussa. Tilaa Metsäteollisuus ry:n tiedotteet ja uutiskirje sähköpostiisi tästä. Kierrätä tulostamasi paperit. Paperin kuidut ja puutuotteet voidaan käyttää uudelleen monta kertaa. Luonnollisesti.