Lähettäjä: "=?iso-8859-1?Q?L=E4ms=E4_Markku_(Tekes)?=" Päiväys: Fri Dec 08 10:56:28 EET 2017 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM , Huuskonen Mikko TEM Kopio: "Nummi Susanna (Tekes)" , "Kakkola Sari (Tekes)" Aihe: LAUSUNTO VALTIONEUVOSTON ASETUKSESTA - BUSINESS FINLAND ASIA: LAUSUNTO VALTIONEUVOSTON ASETUKSESTA - BUSINESS FINLAND Valtioneuvoston asetuksessa Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandista ja Business Finland - nimisestä osakeyhtiöstä on pyydetty lausuntoa Tekesiltä, Finprolta ja EK:lta. Tekesin henkilöstöjärjestöt lausuvat asetusluonnoksesta seuraavaa: Asetusluonnoksen 2 §:ssä on säädetty joistakin yhtiölle kuuluvista, aiemmin viranomaiselle (Tekesille) kuuluneista tehtävistä. Lisäksi 2 §:n 2 momentissa on säädetty rahoituskeskuksen laajasta oikeudesta sopia yhtiön kanssa rahoituskeskukselle kuuluvien tehtävien antamisesta yhtiölle. Vaikka tarkoituksena on antaa asiakassuuntaan yhtenäinen kuva yhdestä organisaatiosta, Business Finlandista, tosiasiallisesti ja juridisesti kysymys on kahdesta erillisestä organisaatiosta: valtion viranomaisesta ja yhtiöstä. Kun Rahoituskeskus tuottaa/teettää itselleen kuuluvia tehtäviä yhtiössä, kyse on julkisten hallintotehtävien antamisesta viranomaisen ulkopuolelle. Julkisen hallintotehtävän antamista viranomaisen ulkopuolelle on rajoitettu perustuslain 124 §:ssä. Tässä on huomattava, että julkisen hallintotehtävän käsite on huomattavasti laajempi kuin julkisen vallan käyttö. Perustuslain mukainen rajoitus tehtävien antamisesta viranomaisen ulkopuolelle ei koske pelkästään julkista valtaa sisältäviä tehtäviä vaan kaikkia julkisia hallintotehtäviä. Perustuslain 124 §:n mukaan julkisten hallintotehtävien antamisesta viranomaisen ulkopuolelle pitää säätää lailla tai lain nojalla. Lähtökohtana on, että julkisen hallintotehtävän antamisesta muulle kuin viranomaiselle säädetään lailla. Joissakin tapauksissa, kuten julkisia palvelutehtäviä siirrettäessä, asiasta voidaan kuitenkin säätää tai päättää myös lain nojalla. Kysymys voi olla esimerkiksi viranomaisen antamasta valtuutuksesta tai siitä, että julkinen hallintotehtävä siirretään lain nojalla sopimuspohjaisesti muulle kuin viranomaiselle. Tehtävän siirtämiseen tai antamiseen oikeuttavan toimivallan on tällöinkin perustuttava lakiin. BF-laissa julkisten hallintotehtävien osalta on säädetty ainoastaan 14 § 2 momentin mukaisten tehtävien antamisesta yhtiöön. Nyt asetusluonnoksessa lain 14 § 2 momentin lisäksi Rahoituskeskukselle annetaan rajoittamaton oikeus siirtää julkisia hallintotehtäviä yhtiöön sopimalla tästä yhtiön kanssa. Tällaisesta Rahoituskeskukselle kuuluvasta toimivallasta ei kuitenkaan ole säädetty BF-laissa. Tämä on siis merkittävä laajennus laissa säädettyyn toimivaltaan. Lisäksi on huomattava, että julkinen hallintotehtävä voidaan perustuslain 124 §:n mukaan antaa viranomaisen ulkopuolelle vain, jos se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi. Tarkoituksenmukaisuusvaatimus on oikeudellinen edellytys, jonka täyttymistä tulee arvioida tapauskohtaisesti kunkin viranomaisorganisaation ulkopuolelle annettavaksi ehdotetun julkisen hallintotehtävän kohdalla erikseen. Tämä tarkoittaa, että on pystyttävä perustelemaan, miksi tehtävä pitää siirtää viranomaisen ulkopuolelle (yhtiöön). Henkilöstöjärjestöt pyytävät asetuksen valmistelijoita vielä varmistamaan, että Rahoituskeskuksen ja yhtiön välisissä tehtävien sijoittelussa perustuslain 124 § mukaiset vaatimukset tulevat asianmukaisesti otetuksi huomioon. Kunnioittavasti, Markku Lämsä, luottamusmies Tekes TEK ry Susanna Nummi, luottamusmies Tekes-Akava ry Sari Kakkola, luottamusmies Tekesin pardialaiset ry Markku Lämsä Asiantuntija, FT Verkostoyritykset ja tutkimus - Biotalous ja cleantech GSM. +358 50 5577793 Puh. +358 29 5055793 markku.lamsa@tekes.fi Innovaatiorahoituskeskus Tekes PL 69 (Porkkalankatu 1) 00101 Helsinki Vaihde: 029 50 55000 [cid:image010.jpg@01D1C0AB.A39F1EF0] Tekes verkossa: www.tekes.fi | Tilaa uutiskirje | Twitter | LinkedIn | YouTube | Instagram | Facebook