Lähettäjä: esa.kalela@kuuloliitto.fi [mailto:esa.kalela@kuuloliitto.fi] Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 10:04 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho o järjestö * Vastaajatahon virallinen nimi o Kuuloliitto ry * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o Kuuloliitto ry esittää huolena, että lakiin ei ole riittävästi kirjattu keinoja ja välineitä vammaisten henkilöiden, kuten kuulovammaisten, työelämään pääsemisen tueksi. Esitetty lakikokonaisuus jättää maakuntien päätettäväksi, miten ne tukevat vammaisia työnhakijoita. Esitämme, että valtakunnallisen ohjauksen avulla tulisi vaikuttaa siihen, ettei maakuntien välille synny kohtuuttomia eroja vammaisten henkilöiden työllistymisen tukemisessa. Suomen ratifioima YK:n vammaisten ihmisoikeussopimus edellyttää, että Suomi edistää yhdenvertaisesti vammaisten henkilöiden työllistymistä eri toimenpiteillä. Lisäksi Kuuloliitto esittää, että maakuntien on varmistettava kasvupalvelukeskusten henkilökunnan osaaminen vammaisuuteen ja vammaisten työntekijöiden työllistämiseen liittyvissä kysymyksissä. Esimerkiksi on varmistettava, että henkilökunta tuntee kattavasti YK:n vammaissopimuksen velvoitteet sekä uudistuneen yhdenvertaisuuslain määritelmät ja velvoitteet. On erinomaisen tärkeää, että kasvupalvelukeskusten henkilökunta tunnistaa vammaisten ryhmän ja myös tietyn vammaryhmän sisäisen heterogeenisyyden ja tietää, miten tukea eri tavoin vammaisia henkilöitä työllistymisessä. Yhdymme myös Vammaisfoorumin esityksen, että lain soveltamisalan määritelmä muutetaan seuraavanlaiseksi”.. 16§:n mukaan maakunnallisina kasvupalveluina voidaan järjestää rekrytointeja ja osaamista koskevia esteettömiä ja saavutettavia palvelukokonaisuuksia.” Esteettömät ja saavutettavat palvelut mahdollistavat yhdenvertaiset palvelukokemukset kaikille. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: o Yhdymme vammaisfoorumin näkemykseen, että pykälän 4 muotoilu muutetaan seuraavasti: ”Maakunnassa on oltava esteettömiä ja saavutettavia toimipisteitä, joissa työnhaun voi aloittaa henkilökohtaisesti asioimalla.” Lisäksi Kuuloliitto ry korostaa, että kaikissa eri kasvupalveluissa tulisi ottaa palvelujen esteettömyys ja saavutettavuus huomioon, jos todella halutaan varmistaa, että osatyökykyisillä ja vammaisilla henkilöillä on paremmat mahdollisuudet työllistyä. Kuuloliitto ry korostaa, että vammaisen työnhakijan kohdalla työkyvyn arvioinnin onnistuminen on hyvin keskeinen asia. Työkyvyn arviointi on tehtävä asiantuntevasti ja niin, että se hyödyttää vammaisen henkilön työllistymismahdollisuuksia, Työkyvyn arvioinnissa on keskityttävä vammaisen työnhakijan jäljellä olevaan työkykyyn eikä hänen rajoitteisiinsa. On huomattava, että joskus työkyvyn arviointi voi olla todella haastavaa, esimerkiksi jos eri alojen lääkärit antavat toisistaan poikkeavia lausuntoja. Työkyvyn arvioinnissa tulee hyödyntää myös tiettyyn vammaan perehtyneitä tahoja, esimerkiksi järjestöjä, joilla on tietoa tietyn vamman vaikutuksista työelämän kannalta. Kuuloliitto ry korostaa myös, että työkyky liittyy työsuorituksiin ja on aina tehtäväsidonnainen. Henkilöä voidaan pitää työkykyisenä, kun hänen yksilölliset edellytyksensä ovat tasapainossa työn asettamien vaatimusten kanssa. Työkykyä ei voida arvioida pelkästään terveydentilan (diagnoosin) perusteella, vaan aina pitää olla tosiasiallinen kytkentä juuri niihin työtehtäviin, joista on kyse (so. joita haetaan). Lisäksi esitämme, että yhdenvertaisuuslaissa ja YK:n vammaissopimuksessa mainitut kohtuulliset mukautukset tulee aina ottaa huomioon, kun arvioidaan vammaisen henkilön työkykyä suhteessa johonkin tehtävään. On syytä muistaa, että vammainen työnhakija voi selviytyä tietyistä työtehtävistä kohtuullisten mukautusten avulla tai olla täysin työkykyinen kohtuullisten mukautusten järjestämisen myötä. Korostamme myös, että työnhakijan informoinnissa on aina muistettava tiedonsaannin esteettömyys ja saavutettavuus, mikä on hyvin ilmaistu lakiesityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa. Mielestämme tiedonsaannin esteettömyyden ja saavutettavuuden tulee näkyä myös jo pykälätasolla. Tällöin pykälään 11 pitäisi lisätä: Maakunnan on varmistettava, että työnhakijat saavat tiedot esteettömästi ja saavutettavasti. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: o Lakiesitys olettaa, että maakunnat noudattavat yhdenvertaisuuslakia ja YK:n vammaissopimusta. Kuuloliitto ry yhtyy Vammaisfoorumin näkemykseen, että tämä ei ole riittävää, vaan jo sisältölain tasolla tulee määritellä välineitä ja keinoja vammaisten henkilöiden työllistymisen tukemiseen. Jos esimerkiksi lain tasolla ei ole määritelty taloudellisia keinoja kohtuullisten mukautusten tukemiseen niin todennäköisesti maakunnat eivät niitä tule vapaaehtoisesti tekemään tai ylipäätään välttämättä edes osaa tehdä. Kuuloliitto on erittäin huolissaan siitä, että lakiesityksessä ei mainita enää työolosuhteiden järjestelytukea. Vammaisille henkilöille työolosuhteiden järjestelytuki on ollut yksi yhdenvertaisuuden edistäjä työelämässä. Tämä tuki on säilytettävä edelleen ja mainittava yksityiskohtaisissa perusteluissa, koska muutoin sitä ei osata käyttää. Vammaisjärjestöjen kokemusten perusteella työolosuhteiden järjestelytuki on vähän käytetty, koska siitä eivät ole olleet tietoisia edes te-hallinnon työntekijät. Kuuloliiton työikäisten yhdenvertaisuutta työelämässä edistävässä projektissa tuli esiin, että työolosuhteiden järjestelytukea ei välttämättä tunneta työpaikoilla tai työterveyshuollossa. Kuuloliitto ry korostaa, että työolosuhteiden järjestelytuki tulisi tehdä tunnetummaksi ja saada parempaan käyttöön, koska se oikealla tavalla käytettynä madaltaa työnantajien kynnystä palkata kohtuullisia mukautuksia tarvitseva työntekijät. Muutostyöt tai erityisjärjestelyt työpaikalla voivat maksaa useita tuhansia euroja, jolloin ne voivat esimerkiksi pk-yrityksissä nousta vammaisen henkilön työllistämisen esteeksi. Esitämme, että pykälän 12§ Rekrytointipalvelut yksityiskohtaisiin perusteluihin lisättäisiin maininta: ”Rekrytointipalveluna voitaisiin tarjota myös muita työnhakua tukevia palveluja. Työnhakijoille voitaisiin järjestää esimerkiksi työnhakuun liittyvää valmennusta, työhönvalmennusta, tukea työolosuhteiden järjestelyyn työpaikalla sekä harkinnanvaraista kulukorvausta.” Pykälässä 13§ Osaamispalvelut mainitaan sekä lakipykälässä että yksityiskohtaisissa perusteluissa, että osaamispalveluilla parannettaisiin mahdollisuuksia säilyttää työpaikka. Yhdymme Vammaisfoorumin näkemykseen, että yhtenä keinona tässä tehtävässä tulee mainita myös työolosuhteiden järjestelytuki. Työolosuhteiden järjestelytukea tulee käyttää sekä osatyökykyisten että vammaisten henkilöiden työssä pysymisen elementtinä. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: o Kuuloliitto ry näkee palkkatuen tärkeänä elementtinä, joka voi madaltaa työllistämisen kynnystä ja mahdollistaa vammaisen henkilön työelämään pääsyn. Kuuloliitto ry yhtyy Vammaisfoorumin näkemykseen, että on positiivista, että yhdistysten mahdollisuuksia käyttää palkkatukea edistetään. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials