Lähettäjä: Valo Marja-Liisa TEM Lähetetty: 17. kesäkuuta 2017 12:34 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: Lausunto kirjattavaksi / Päijät-Hämeen liitto / VL: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne Lähettäjä: QuestBack [mailto:noreply@questback.com] Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 15:44 Vastaanottaja: Valo Marja-Liisa TEM Aihe: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne * Vastaajataho * maakunnan liitto * Vastaajatahon virallinen nimi * Päijät-Hämeen liitto * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ehdotuksesta ei selviä, mikä on jatkossa kuntien asema työllisyydenhoidossa. Maakunnan ja kunnan välisillä sopimuksilla tulisi voida siirtää kasvupalvelujen järjestämiseen liittyviä tehtäviä kunnan hoidettavaksi. Kasvupalveluiden järjestämisvastuun siirrosta sopimisen tarve korostuu suurimmilla kaupunkiseuduilla, jolloin maakunta vastaisi muun alueensa kasvupalvelujen järjestämisestä. Lainsäädännössä vanhat vakiintuneet käsitteet ovat muuttumassa, mistä syystä sisältöä tai uusia käsitteitä sisältävissä pykälissä tulisi aiempaa selvemmin määritellä kyseisen uuden palvelun tai käsitteen sisältö. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * Työnhakijan palvelutarve arvioidaan kahden viikon kuluessa työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta digitaalisesti. Jos työnhakijalla sen perusteella arvioidaan olevan korkea riski pitkäaikaistyöttömyyteen, ohjautuu työnhakija palvelutarpeen tarkempaan arviointiin. Esityksestä ei käy ilmi, miten kokonaisuutta johdetaan eli kuka, miten ja millä resursseilla eri hallinnon alojen ja toimijoiden palvelut sovitetaan yhteen uudessa toimintaympäristössä. Työnhakijoiden ohjaamisella oikea- aikaisesti ja oikeisiin, juuri heidän tarpeisiinsa räätälöityihin palveluihin, voidaan ehkäistä työttömyyden tarpeetonta pitkittymistä. Esityksen mukaan työttömän työnhakijan on seitsemän päivän välein ilmoitettava verkkopalvelussa työnhaun jatkumisesta ja aktiiviseen työnhakuun liittyvistä toimista. Kahdentoista työpaikan hakeminen kolmen kuukauden aikana alueilla, joissa työpaikkoja ei ole tarjolla, on vaatimus, jonka seurauksia ei tunneta. Aktiivinen hakeminen ja voi johtaa siihen, että työnantajat saavat liian runsaasti kiinnostusta/hakijoita ja toisaalta hakijat kirjoittavat hakemuksia ilman aitoa halua. Työnantajat tn. siirtyvät hakemaan työntekijänsä uusien kanavien kautta. Kuntien taloudelliset panostukset, kasvanut osaaminen ja työllisyyttä edistävät palvelut tulee ottaa huomioon työllisyydenhoidon uudelleenjärjestelyissä niin, että kunnilla on jatkossa mahdollisuus maakunnan kanssa sopia vastuista ja velvoitteista. TYP-toimintamalli on todettu tehokkaaksi ja tarkoituksenmukaiseksi tavaksi edistää vaikeasti työllistyvien henkilöiden työllistymistä. Uudistuksessa tulisi luoda yhteistyö- ja rahoitusmekanismi, joka mahdollistaa ja turvaa monialaisen yhteistyön. Kasvupalveluihin liittyen erityisesti vaikeammin työllistyville suunnattujen palveluiden kohdalla markkinaehtoisuuden vaade ei ole tarkoituksenmukainen. On luotava palvelukokonaisuus jossa asiakas todella saa vaikuttavaa, tarpeensa mukaista työllisyyden edistämiseen tarkoitettua palvelua ja hänelle parhaiten sopivalta tarjoajalta. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * Lakiluonnos ei tunnista riittävästi sitä, mitä tullaan tekemään OKM:n hallinnonalan ammatillisen koulutuksen reformin myötä. Työttömillä on mahdollisuus hakeutua sekä OKM:n että TEMin hallinnoimaan koulutukseen. Tämä vaikeuttaa työttömän kokonaistilanteen hahmottamista. Lisäksi voi syntyä tarpeettomia rinnakkaisia koulutuspalveluja. Esityksen mukaisesta opiskelijavalinnasta työttömyyskoulutukseen voi tulla nykyistä hitaampi prosessi, mikä ei ole tarkoituksenmukaista. Työttömyyden ennaltaehkäisyyn tulee kiinnittää riittävästi resursseja. * 4 luku Työkokeilu, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 5 luku Työllistämisvelvoite, kommentit: * Osa alueen kunnista esittää työllistämisvelvoitteen poistamista * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 7 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: * Maakunnilla ja kunnilla tulisi olla mahdollisuus keskenään sopia kasvupalveluiden järjestämisvastuun siirtämisestä kunnille erityisesti suurilla kaupunkiseuduilla tai kuntayhtymille suurissa maakunnissa. Tämä tarkoittaa, että maakunnan ja kunnat roolit ovat selkeät aluekehittämisen ja kasvupalveluiden osalta. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: * Rahoituspalvelut tulee jättää kokonaan julkisten hallintotehtävien piiriin. Starttirahan/aloittavan yrityksen tuen tarve on usein yrityksen suunnittelun valmisteluvaiheessa, jossa vaiheessa ei ole vielä Y- tunnusta. * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: * Kuntien kehittämisyhtiöt tulee pääsääntöisesti rinnastaa jatkossakin tuen saajina kuntiin, eikä niille myönnetyssä tuessa synny kiellettyä valtiontukea. Työvoimapoliittisista avustuksista luopuminen (sis. yleiskatteeseen) saattaa heikentää erityisesti kolmannen sektorin mahdollisuuksia järjestää välityömarkkinapaikkoja vaikeasti työllistyville työnhakijoille. Lausuntomenettely OKM:n hallinnonalan kanssa on vanha jäänne ja lisää byrokratiaa. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: * Kunta, kuntayhtymä, yhdistys tai säätiö voi ottaa työpajaan tai vastaavaan valmennusyksikköön julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa tarkoitettuun työkokeiluun henkilön sellaisiin tehtäviin, joita ei muutoin tehdä työ- tai virkasuhteessa. Palkkatukea tulee voida myöntää myös ammatillisen koulutuksen suorittaneiden alle 30-vuotiaiden työttömien työnhakijoiden työllistämiseen ilman nyt edellytettyä kuuden kuukauden työttömyysjaksoa. * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: * Ei kommentoitavaa * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: * Ei kommentoitavaa * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Sääntelyssä työnhakijan oikeudet ovat poistuneet käytännössä työttömyysturvalain sääntelystä kokonaisuudessaan ja tilalle on tullut suuri määrä velvollisuuksia. Määrittelyissä on rajattu pois työkyvyn ja työkunnon selvittämiseksi tarkoitettu palvelu, mikä ei ole tarkoituksenmukaista. Lisäksi pykälissä on määritelty tuetun työn järjestettävälle palvelulle 4 tunnin aikaraami. Tuetun työllistymisen mallin mukaiselle työhönvalmennuspalvelulle jokin tietty päiväkohtainen aika ei ole tarkoituksenmukainen, vaan palvelulla saavutettava tulos. Palvelut tulisi määritellä niin joustavasti, että niiden vaikuttavuus lisääntyy. * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: * Yksilöllisestä työllistymissuunnitelmasta luopuminen ei edistä hakijalle räätälöityjen palveluratkaisujen syntymistä eikä työnhakijoiden työllistymistä. * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: * Lukumäärään perustuva velvoite ei motivoi työnhakijoita ja se johtaa myös siihen, että entistä suurempi osa työpaikoista löytää uudet toimintamallit, joita nyt osata säädöksissä käsitellä. * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: * Palkkatukityön tulee kerryttää työssäoloehtoa täysimääräisesti. * 6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: * Omaehtoisen opiskelun mahdollistaminen tulee tehdä joustavasti, jotta työttömien osaaminen voisi päivittyä kattavasti vastaamaan työmarkkinoiden tarpeita. Sääntelystä saa käsityksen, että vain maakunnan toteama koulutustarve hyväksytään, ei palveluntuottajan. * 10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 10 a luku Kulukorvaus, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 14 luku Erinäisiä säännöksiä, kommentit: * Ei kommentoitavaa * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE-toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: * Perusteltu ja käytännöllinen muutos vähentää hallinnollista työtä. * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: * Laki kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain muuttamisesta: Työttömyysturvalain aktiivimallin muutokset puuttuvat, mistä syystä lakimuutoksen tosiasiallisia vaikutuksia ei voi arvioida. Selkeä siirtymäsäännös tarvittaneen hallitun muutoksen toteuttamiseksi. Laki toimeentulotuesta annetun lain muuttamisesta: Työttömyysturvalain aktiivimallin muutokset puuttuvat, mistä syystä lakimuutoksen tosiasiallisia vaikutuksia ei voi arvioida. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Maakunnan järjestämisvastuulla olevia kasvupalveluita ja sosiaali- ja terveyspalveluja, kunnallisia peruspalveluita ja kansallista koulutusjärjestelmää tuotettaisiin myös ostopalveluina. Tämä asettaa suuria haasteita kotouttamispalvelujen yhteensovittamiselle. Eri osapuolten vastuut tulisi tarkasti määritellä uudessa kotoutumislaissa. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: * Jos alkukartoitus tehdään vain alustavasti, eivät välttämättä kotoutujan palvelutarpeet tule esille. Toimeenpanossa tulee tehdä yhteistyötä ja täydentää kunkin toimijan osalta tarpeelliset tiedot ilman salassapidon ongelmia. Kotouttamispalveluja tuottaa jatkossa yhtä useampi taho. Suurena haasteena on, millä tavalla varmistetaan palvelujen laatu ja yhteensovittaminen. * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: * Päijät-Hämeessä on jo laadittu laaja-alaisena yhteistyönä Päijät-Hämeen maahanmuutto-ohjelma (kuntien kotouttamisohjelma). Jo olemassa olevia hyviä käytäntöjä on syytä jatkaa ja mallintaa. * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: * Kotouttamisen kehittäminen ja poikkihallinnollinen yhteistyö maakunnan, kunnan/kuntien ja muiden tahojen välisenä toimintana on jatkossakin kannatettavaa. * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: * Laskennalliset korvaukset eivät ole kattaneet kuntien kustannuksia. Korvaustaso on säilyttävä vähintäänkin nykyisellä tasolla määrällisesti ja ajallisesti. Maakuntien ja kuntien edustajat voisivat työ- ja elinkeinoministeriön aloitteesta osallistua valtion kotouttamisohjelman laatimiseen. * 6 luku Ilman huoltajaa maassa asuvaa lasta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 7 luku Rekisterisäännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 8 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 9 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentoitavaa Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials