Lähettäjä: Valo Marja-Liisa TEM Lähetetty: 17. kesäkuuta 2017 9:33 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: Lausunto kirjattavaksi / Familia ry / VL: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne Lähettäjä: QuestBack [mailto:noreply@questback.com] Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 16:15 Vastaanottaja: Valo Marja-Liisa TEM Aihe: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne * Vastaajataho * järjestö * Vastaajatahon virallinen nimi * Familia ry * 4 luku Työkokeilu, kommentit: * Pidämme mahdollisuutta työkokeiluun erittäin tärkeänä erityisesti tuettaessa maahan muuttaneiden pääsyä suomalaisille työmarkkinoille. Se antaa työnantajalle kotoutumiskoulutukseen sisältyviä työelämäkaksoja pidempiaikaisen mahdollisuuden tutustua kokeilijan osaamiseen ja työskentelyyn. Vastaavasti muualta Suomeen muuttanut työnhakija voi testata oman osaamisensa ja kiinnostuksensa soveltuvuutta ko tehtäväalueelle. Näkemyksemme ja kokemuksemme mukaan järjestöt ylipäänsä voivat usein tarjota maahan muuttaneille mielekkäitä työkokeilupaikkoja. Erityisesti maahanmuuton ja kotoutumisen parissa toimivat järjestöt voivat tarjota työkokeilupaikkoja myös sellaisille henkilöille, joiden kielitaito kaipaa vielä parantamista. Tämä siksi, että em järjestöt ovat usein keskimääräistä tottuneempia toimimaan sellaisten henkilöiden kanssa, joille kotimaisten kielten käyttö tuottaa hankaluuksia ja jotka eivät välttämättä vielä hahmota kovin syvällisesti suomalaisen työelämän pelisääntöjä. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: * Familia ry:n näkemyksen mukaan palkkatuki voi toimia hyvänä instrumenttina erityisesti maahan muuttaneiden tiellä avoimille työmarkkinoille. Työnantajan kynnystä palkata muualta Suomeen muuttanut henkilö, jonka ammatillisessa osaamisessa on Suomen työmarkkinoita ajatellen puutteita voidaan madaltaa, mikäli ammattitaidon (ja usein myös kotimaisten kielten osaamisen) puutteiden aiheuttamaa, ainakin työsuhteen alkuvaiheessa vähäisempää tuottavuutta voidaan kompensoida palkkatuella. Yleishyödylliset järjestöt ovat tarjota monia mielekkäitä työpaikkoja, joissa ongelmaksi ei muodostu mahdollinen palkkatuen kilpailua vääristävä vaikutus. Samalla muualta Suomeen muuttanut henkilö pääsee tutstumaan suomalaisen kansalaisyhteiskunnan toimintaan ns sisältä päin. Mikäli työn tarjoajana on ns perinteinen suomalainen kansalaisjärjestö, muualta Suomeen muuttaneen henkilön palkkaaminen voi edistää kotoutumisen kaksisuuntaisuutta myös myötävaikuttamalla järjestön toiminnan ja rakenteiden entistä suurempaan avoimmuuteen ottaa mukaan toimintaan muualta eri kansalaisryhmiä. Familia ry on tarjonnut palkkatukityöpaikkoja maahanmuuttajatyön saralla useille henkilöille, jotka palkkatuetun työn jälkeen ovat työllistyneet avoimille markkinoille ja/tai motivoituneet kouluttautumaan uudelle alalle, joka myöhemmin on johtanut työllistymiseen avoimille työmarkkinoille. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Familia ry pitää lain yleistavoitteita hyvinä ja kannatettavina. Ehdotuksessa tuodaan esiin se, että laissa säädettäisiin kotoutumisen edistämisestä "selkeästi ja johdonmukaisesti" ottaen huomioon meneillään olevat muut uudistukset. Tältä osin esitys herättää kuitenkin runsaasti huolenaiheita sen suhteen, millä tavoin kotoutumispalveluiden koordinaatio ja laatu pystytään turvaamaan ja toisaalta sen suhteen, miten muualta Suomeen muuttava henkilö löytää hänelle kuuluvat ja soveltuvat palvelut. Laissa esitetty maahanmuuttaja- käsitteen määrittely palvelee pääsääntöisesti niitä tilanteita , joissa käsitellään kotoutumisen alkuvaiheen palveluita. Tilanteesta riippuen maahanmuuttajuutta määritellään henkilön oman tai hänen vanhempiensa syntymämaan mukaan, väestötietojärjestelmään ilmoitetun äidinkielen mukaan tai kansalaisuuden mukaan. Lapsista ja nuorista puhuttaessa käytetään usein määritettä toisen polven maahanmuuttaja. Kun kyse on kotoutumisen edistämisestä yleisemmin tai moninaistuvalle väestölle soveltuvien peruspalveluiden kehittämisestä, 3§:ssä esitetty määritelmä on liian suppea ja jättää täysin vaille huomiota suuren väestöryhmän. Siihen kuuluvat parit ja perheet, joissa toinen puolisoista on suomalaistaustainen ja toinen Suomeen muualta muuttanut. Erityisen ongelmallinen tilanne on näiden perheiden useimmiten kaksi- tai monikielisten lasten näkökulmasta, joista toisinaan käytetään nimitystä 2,5 sukupolvi. Heidän kohdallaan monien palveluiden saatavuus riippuu siitä, onko heidät väestötietojärjestelmässä rekisteröity vieraskielisiksi vai onko äidinkieleksi merkitty joku kotimaisista kielistä. Koska väestötietojärjestelmään ei voi ilmoittaa kuin yhden äidinkielen, rekisteristä saatava tieto ei anna oikeaa kuvaa palveluiden suunnittelun pohjaksi. Koska he jäävät käytännössä näkymättömiin sekä palveluissa, että useimmissa kotoutumiseen ja eri väestöryhmien hyvinvointia käsittelevissä tutkimuksissa, heidän tilanteestaan ja heidän muodostamastaan potentiaalista suomalaisen yhteuiskunnan kansainvälistymisessä on saatavilla erittäin niukasti tietoa. Myöskään ryhmän koosta ei ole saatavissa tarkkaa tietoa. Kun otetaan huomioon, että suomalaisen ja ulkomailta Suomeen muuttaneen muodostamia perheitä on yli 80 000 ja suuri osa näistä on lapsiperheitä, ryhmään kuuluu arviolta ainakin yli 100 000 lasta ja nuorta. Perhesyyt on myös yksi keskeinen maahantulon peruste, ja suomalaisen ja ulkomaalaisen muodostamien parien määrä lisääntyy noin vuosittain 3 000. Sillä, että kahden kulttuurin perheet ja heidän lapsensa jäävät maahanmuuttoa ja kotoutumisen edistämistä käsiteltäessä pimentoon, on heijastusvaikutuksia useisiin lakiesityksessä käsiteltyihin palveluihin. Soveltamisalaan liittyen haluamme tuoda esiin seuraavan kommentitn. Vaikka lakia sovelletaan vain henkilöön, jonka oleskelu on jo asianmukaisesti rekisteröity, Familia ry haluaa painottaa järjestöjen roolia tuen, tiedon ja palvelujen tarjoajina myös jo välittömästi Suomeen muuton jälkeen, kun muuttaja vielä odottaa mahdollisuutta päästä alkukartoitukseen tai kotoutumissuunnitelman mukaisten toimenpiteiden käynnistymistä. Näin suomalainen kansalaisyhteiskunta voi tulla tutuksi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja maahanmuuttajan edellytykset aktiiviseen kansalaisuuteen vahvistuvat. Erityisen merkityksellistä tämä on niiden henkilöiden osalta, joiden kohdalla pysyvän oleskeluluvan saaminen on hyvin todennäköistä (esimerkiksi suomalaisen puolisona Suomeen muuttavat). * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: * Familia ry:n mielestä kotoutumista edistävien palveluiden tavoitteet ovat hyviä ja kannatettavia. Jotta ne voivat yksittäisen kotoutujan näkökulmasta toteutua, on olennaista se, että palveluja koskevan neuvonta ja ohjaus järjestään siten, että se tavoittaa kaikki lain piirissä olevat, myös ne, jotka eivät välittömästi muuton jälkeen ilmoittaudu työnhakijoiksi tai jotka eivät tarvitse sosiaali- ja terveyspalveluja. Erityisen kriittistä on se, että tieto alkukartoituksen merkityksestä ja siitä, että henkilön on itsensä pyydettävä sitä tavoittaa jokaisen hänelle ymmärrettävässä muodossa. Nykyisen lain aikana saatujen kokemusten mukaan erityisesti työmarkkinoiden ulkopuolelle jääneille on laadittu erittäin vähän kotoutumissuunnitelmia. Tämä indikoi myös sitä, että heille ei juurikaan ole tehty myöskään alkukartoituksia. Näkemyksemme mukaan alkukartoituksesta tulisikin säätää niin, kaikki saavat kutsun alkukartoitukseen oleskelulupapäätöksen tiedoksiannon, oleskeluoikeiden rekisteröinnin, määräaikaisen oleskelukortin myöntämisen tai kotikunta- ja väestörekisteritietojen rekisteröinnin yhteydessä, ts. samassa yhteydessä kuin maahanmuuttaja saa kirjallisen perustiedon suomalaisesta yhteiskunnasta. Alkukartoitukseen osallistuminen voisi perustua muuttajan omaan päätökseen. Alkukartoituksessa tulisi aina arvioida myös tarve perhekohtaisen kotoutumissuunnitelman laatimiseen. Erityisen tarpeellista tämä on mm. tilanteessa, jossa perheenjäsenet ovat muuttaneet Suomeen eri aikoina. Familia ry:n näkemyksen mukaan mahdollisuus perheen kotoutumissuunnitelman laatimiseen tulisi ulottaa koskemaan myös niitä perheitä, joissa toinen puolisoista on suomalainen. Näin myös suomalainen puoliso saisi tietoa kotoutumiseen liittyvistä kysymyksistä ja palveluista ja pystyisi paremmin tukemaan puolisoaan kotoutumisessa. * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: * Maahanmuuttajille suunnattujen palveluiden altavirtaistaminen hyvä tavoite, mutta tämän rinnalla maahanmuuton ja kotouttamisen maakuntaohjelman laatiminen tulisi olla pakollista, jotta kotoutumiseen liittyviin asioihin kiinnitettäisiin riittävä huomio sekä niissä tilanteissa, joissa maahanmuuttajia on paljon ja heidän joukossaan rusaasti erilaisia tarpeita että myös silloin kun maahanmuuttajaväestö on vähäinen. Kun palvelujen tuottjien joukko laajenee, omavalvontaohjelman merkitys korostuu. Siksi omavalvontaohjelman laatimisesta tulisi olla mahdollisimman tarkka ohjeistus. riittääkö tämä takaamaan laadun; tulisi olla mahdollisimman tarkka ohjeistus Maahanmuuttoasioiden yhteistyöryhmän kokoonpanoon tulee aina kuulua myös järjestöjen edustus. * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: * Kunnan kotouttamisohjelmasta todetaan, että siinä tulisi ottaa huomioon kaikki kunnan alueella asuvat maahanmuuttajat maahantuloperusteesta ym riippumatta. Haluamme korostaa, että suomalaisen ja muualta Suomeen muuttaneen muodostamat perheet ja heidän lapsensa tulee ohjelmassa huomioida oman ryhmänään. Tämä edellyttää tarkennuksia mm tilastointiin ja väestötietojärjestelmän äidinkielen reksieröintä koskevaan sisältöön. Maahanmuuttoasioiden yhteistyöryhmässä on aina oltava mukana järjestöjen edustus; neuvottelukunnan ja ETNOn yhteistyö on kannatettavaa. Esityksessä tuodaan esiin järjestöjen roolia kunnassa järjestettävien palvelujensuunnittelussa ja kehittämisessä. Keinoiksi esitetään mm lausuntopyynnöt ja kuulemiset. Tämä on erittäin kannatettavaa. Samalla on kuitenkin huolehdittava myös järjestöjen rahoituksen turvaamisesta. * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: * On tärkeää, että suunnittelun ja ennakoinnin pohjaksi on monipuolista tietoa. Kotouttamisen osaamiskeskuksen tulee huolehtia siitä, että saatavilla on tietoa myös kahden kulttuurin perheistä ja ns 2,5 sukupolven tarpeista ja tilanteesta. Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials