Lähettäjä: tuomas.ylitalo@palta.fi [mailto:tuomas.ylitalo@palta.fi] Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 9:56 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho o järjestö * Vastaajatahon virallinen nimi o Palvelualojen työnantajat PALTA ry * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o Palta on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n toiseksi suurin jäsenliitto, jonka jäsenet työllistävät noin 190.000 työntekijää. Liiton jäsenet edustavat mm. logistiikka-, tietoliikenne- sekä teknisten palvelujen sekä asiantuntija-, henkilöstö-, turvallisuus-, tutkimus- ja tuotekehitys sekä erityispalvelujen yritystä/yhteisöä. Jäsenistömme muodostuu siis laajasti esillä olevan aihealueen soveltamisalan piiriin kuuluvista toimialoista. Palta pitää tärkeänä, että Sipilän hallitus on ryhtynyt toimiin työllisyysasteen nostamiseksi. Tavoitteena tulee olla yhteisten varojen vastuullinen ja vaikuttavampi käyttö – myös työllisyyspolitiikan osalta. Huolestuttavaa on, että ilmoitettujen avointen työpaikkojen keskimääräinen avoinna olo kesto on kasvanut peräti 51 vuorokauteen. Paltan laskelmien mukaan kymmenen päivän lyhentäminen toisi jopa 100 miljoonan euron kustannussäästön yhteiskunnalle. Palta uskoo, että markkinaehtoisuuden lisääminen niin yleisesti palveluntuotannossa kuin myös kasvupalveluiden osalta luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja mahdollistaa innovatiiviset ja kustannustehokkaat palveluratkaisut. Näin ollen myös maakuntauudistuksessa voidaan katsoa olevan oiva mahdollisuus kasvuun ja tuottavuuskehitykseen. Aika on jo pitkään ollut kypsä työnvälitystoiminnan kokonaisuudistukselle. Digitaalisista palveluista löytyy moneen työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmaan lääke sekä työnhakuun että uudelleen- ja jatkokouluttautumiseen. Myös hallituksen puoliväliriihen yhteydessä lupaama 50 miljoonan euron satsaus työvoimapalvelujen uudistamiseen on tervetullutta. Palta peräänkuuluttaa tässäkin asiassa toimivien yhteistyömallien rakentamista julkisten ja yksityisten toimijoiden välille. Palta pitää tärkeänä ja välttämättömänä, että maakunta voisi tuottaa itse rekrytointi- ja osaamispalvelunsa vain aidossa markkinapuutetilanteessa. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: o Palta pitää kannatettavana, että työnhaun aloittamisen yhteydessä suositaan ensisijaisesti sähköistä verkkopalvelua. Toisaalta on kuitenkin tärkeää pitää huolta myös henkilökohtaisen palvelun tuottamisesta, jolla taataan kaikille työnhakijoille tasavertaiset oikeudet. Henkilökohtaisen palvelun tulisi voida tuottaa myös muilla keinoin kuin kasvotusten tapahtuvalla asiakaspisteellä, kuten puhelimitse tai videopuhelun välityksellä. Työnhakija tulisi velvoittaa ja opastaa käyttämään ensisijaisesti sähköisiä palveluita. Asiakkaalla tulisi olla myös aito mahdollisuus valita oma palveluntarjoajansa. Jos työnhakija antaa luvan, työnhakijan tiedot tulisi sallia antaa yksityisten rekrytointiyritysten käyttöön. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: o Käsitteet rekrytointipalvelut, osaamispalvelut sekä ammatinvalinta- ja uraohjaus sekä kasvupalvelukoulutus tulee määritellä ja markkinoida siten, että näiden ero tulee selkeästi esille. Eri toimialojen osaamistarpeita tulisi tarkastella ja koordinoida valtakunnan tasolla. * 4 luku Työkokeilu, kommentit: o Vastaa nykytilaa. Palta katsoo kuitenkin, että pelkästään työkokeilu ei riitä. Tämän tueksi työllistettävälle tulee tarjota uravalmennus-tyyppistä aktiivista ohjausta. Tässä alan yksityisillä rekrytointi- ja työnvälitysyrityksillä olisi jo olemassa toimivia palvelukonsepteja, joita myös maakuntien tulisi omissa palvelutarjoamissaan hyödyntää. Työnantajan velvoitteita työkokeilussa ei tule lisätä. * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: o Palta korostaa, että työnhakijan salliessa, työnhakijan tiedot tulisi automaattisesti antaa yksityisten rekrytointiyritysten käyttöön. Palta pitää myös tärkeänä, että vakuutuksenottaja olisi jatkossa maakunta. * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: o Euroopan unionin mahdolliset aluetukirajat huomioiden, Palta ry katsoo, että yritystukien kriteerit tulisi saattaa yhteneväiseksi maakuntien välillä. Yritykset ja työnhakijat toimivat yli maakuntarajojen, joten tästäkin syystä kaikille osapuolille tulisi tarjota tasavertaiset palvelut riippumatta, missä toimii. Paltan näkemys on, että vanhoja rakenteita säilyttävät yritystuet tulisi lakkauttaa ja suunnata resurssit uutta luoviin ja tuottavuutta parantaviin innovaatioihin ja yritysten kansainvälistymiseen. Kilpailua vääristävät verotuet ja alennetut verokannat tulee arvioida ja toimimattomat lakkauttaa. Tavoitteeksi tulee asettaa yritystukien hallinnointiprosessien uudistaminen ja hallintokustannusten puolittaminen. Myös yksityiset toimijat, kuten pankit, ovat käynnistäneet erilaisia palveluhankkeita, joiden kohderyhmänä on kasvuyritykset ja startupit erittäin hyvin tuloksin. Tässä uudistuksessa tulee varmistaa yksityisen sektorin kanssa ja varoa päällekkäisiä toimia. Uudistuksessa tulisi antaa mahdollisuus myös yksityisille toimijoille. Palta katsoo, että rahoituslain tavoitteena tulee olla rahoitusten, tukien, avustusten ja muiden kasvupalvelujen selkeyttäminen, yhdenmukaistaminen ja tehostaminen. Näiden palvelujen tulee jatkossa vastata yhä enemmän työnhakijoiden ja yritysten palvelutarpeita. Uudistuksessa tulee kuitenkin huomioida, ettei kustannukset pääse kasvamaan, kun kasvupalvelujen järjestäminen hajautetaan 18 eri maakuntaan. Vaarana on, että palvelujen tuotantorakenne pirstaloituu ja menettää tehokkuutensa. Palta katsoo, että maakuntien tulisi hakeutua keskinäiseen yhteistyöhön kustannusten hillitsemiseksi ja toiminnan tehostamiseksi. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: o Palta korostaa, että maakuntien tarjoamat kasvupalvelut ja tuet tulisi olla yhdenmukaiset maanlaajuisesti. Koko maahan tulee varmistaa yhtenäiset lain tulkinnat, toiminnan läpinäkyvyys ja käsittelyajat selkeällä ohjeistuksella ja ohjauksella. Palvelutuotantoon ei saa luoda kilpailua estäviä rakenteita. Julkisen palvelutuotannon kustannukset tulee avata ja varmistaa asiakaslähtöiset, laadukkaat ja tehokkaat palvelut kilpailutuksen kautta. Paltan näkemys on, että vanhoja rakenteita säilyttävät yritystuet tulisi lakkauttaa ja suunnata resurssit uutta luoviin ja tuottavuutta parantaviin innovaatioihin ja yritysten kansainvälistymiseen. Kilpailua vääristävät verotuet ja alennetut verokannat tulee arvioida ja toimimattomat lakkauttaa. Tavoitteeksi tulee asettaa yritystukien hallinnointiprosessien uudistaminen ja hallintokustannusten puolittaminen. * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: o Palta korostaa, että maakuntien tarjoamat kasvupalvelut ja tuet tulisi olla yhdenmukaiset maanlaajuisesti. Koko maahan tulee varmistaa yhtenäiset lain tulkinnat, toiminnan läpinäkyvyys ja käsittelyajat selkeällä ohjeistuksella ja ohjauksella. Paltan näkemys on, että resurssit tulisi suunnata uutta luoviin ja tuottavuutta parantaviin innovaatioihin ja yritysten kansainvälistymiseen. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: o Palta katsoo, että palkkatuen vaikuttavuutta tulee parantaa. * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: o Palta korostaa, että yrityksille tulee varmistaa mahdollisimman toimiva järjestelmä tukien hakemiseen, myöntämiseen ja maksamiseen, jotta yritysten toiminta olisi jouhevaa ja ettei näiden hallinnollinen taakka kasvaisi. * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: o Palta korostaa, että uudistuksessa tulee huomioida, ettei kustannukset pääse kasvamaan, kun kasvupalvelujen järjestäminen hajautetaan 18 eri maakuntaan. Vaarana on, että palvelujen tuotantorakenne pirstaloituu ja menettää tehokkuutensa. Palta katsoo, että maakuntien tulisi hakeutua keskinäiseen yhteistyöhön kustannusten hillitsemiseksi ja toiminnan tehostamiseksi. * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: o Palta katsoo, että kasvupalvelutuotantoon ei saa luoda kilpailua estäviä rakenteita. Tehoa työnvälitykseen tulee lisätä yhteistyötä julkisen ja yksityisen sektorin toimijoiden välillä. Palta ry katsoo, että tietojenantovelvollisuus ei saa aiheuttaa ylimääräistä hallinnollista taakkaa yksityisille palveluntarjoajille. * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: o Esityksessä ehdotetaan, että laki sosiaalisista yrityksistä kumottaisiin. Palta kannattaa esitystä siirtymäsäännöksin hallinnon keventämisen sekä kilpailuneutraliteetin näkökulmasta. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o Palta katsoo, että työttömyysturvaa tulisi kehittää yhä aktiivisemmaksi. Maakunnan tehtävänä tulee olla työvoimapoliittisten edellytysten täyttymisen määrittely, eikä työttömyyskassoille tule antaa harkintaa etuuksien myöntämisessä. Digitaalisuus tulisi saattaa läpileikkaavaksi kaikille hallinnonaloille, myös kasvupalveluihin ja työttömyysturvajärjestelmään. Jotta työttömyysturvan hakemiseen ja myöntämiseen liittyvät prosessit olisi sekä asiakkaalle että viranomaiselle mahdollisimman tehokkaita ja miellyttäviä käyttää, tulisi hyödyntää digitalisointiprosesseissa myös yksityisten palveluntarjoajien innovatiivisia ratkaisuja. * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: o Palta pitää kannatettavana, että työnhaun aloittamisen yhteydessä suositaan ensisijaisesti sähköistä verkkopalvelua. Toisaalta on kuitenkin tärkeää pitää huolta myös henkilökohtaisen palvelun tuottamisesta, jolla taataan kaikille työnhakijoille tasavertaiset oikeudet. Henkilökohtaisen palvelun tulisi voida tuottaa myös muilla keinoin kuin kasvotusten tapahtuvalla asiakaspisteellä, kuten puhelimitse tai videopuhelun välityksellä. Työnhakija tulisi velvoittaa ja opastaa käyttämään ensisijaisesti sähköisiä palveluita. Asiakkaalla tulisi olla myös aito mahdollisuus valita oma palveluntarjoajansa. Jos työnhakija antaa luvan, työnhakijan tiedot tulisi sallia antaa yksityisten rekrytointiyritysten käyttöön. * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: o Palta kiittää hallitusta aktiivisesta työllisyyden parantamisesta. Velvoite aktiivisesta työnhausta voidaan katsoa yhdeksi tehokkaaksi tavoitteeksi työpaikkojen kohtaanto-ongelman ratkaisemiseksi. Hakuvelvoite ei saisi kuitenkaan aiheuttaa työnhakijan osalta näennäistoimintaa. Tavoitteena tulisi aina olla aidon kiinnostavan työpaikan etsiminen. * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE- toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: o Palta ry katsoo, että työnteko ja työura tulisi nähdä jatkuvana oppimisena. Tästä syystä vuorotteluvapaajärjestelmästä tulisikin kehittää yhä kannustavampi ja aktiivisempi tapa kehittää työntekijän osaamista. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o Palta katsoo, että maahanmuuttajien työvoiman saatavuusharkinta tulisi poistaa. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials