Lähettäjä: heikki.taulu@akava.fi [mailto:heikki.taulu@akava.fi] Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 10:23 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho o järjestö * Vastaajatahon virallinen nimi o Akava ry. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o Akava: Palveluiden olisi oltava käytettävissä yli maakuntarajojen. Lainsäädännöllä ja käytännössä on syytä varmistaa, että palveluita on mahdollista käyttää yli maakuntarajojen. Näin varsinkin pienemmissä maakunnissa käytettävissä olevaa palveluvalikoimaa saadaan laajennettua. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: o Esityksen mukaan palvelutarve arvioidaan jatkossakin kaksi viikkoa työnhaun alkamisen jälkeen ja sen jälkeen kolmen kuukauden jaksoissa. Maakunnalla on harkintavalta sen suhteen, miten se edellä mainitut arvioinnit järjestää. Akava: Nopean palvelutarvearvioinnin merkitys on suuri työllistymisprosessin tehokkaan käynnistymisen kannalta. Siihen pitää panostaa ja se on tehtävä huolellisesti. Tarvittaessa työttömälle on tarjottava tosiasiallinen mahdollisuus henkilökohtaiseen asiointiin. Laissa tulisi mainita arvioitavina kohteina ainakin työkyky, osaaminen ja työnhakutaidot, mukaan lukien oman osaamisen kuvailu. Akava: Jos ensimmäisessä arvioinnissa keskeisiä asioita jää selvittämättä, tai sen perusteella muuten syntyy aihetta tarkempaan arviointiin esimerkiksi havaitun työttömyyden pitkittymisen riskin muodossa, olisi uusi perustellisempi arviointi tehtävä viipymättä, eikä vasta kolmen kuukauden kuluttua. Myös monialaisen palvelun tarvetta olisi syytä selvittää jo huomattavasti ennen lakiluonnoksessa mainittuja 300 pv/12 kk/6 kk aikarajoja. Muissa tapauksissa kolmen kuukauden välein tapahtuva tarkasteluväli on ihan sopiva. Akava: Työnhakijalla on oltava asiakirja, josta käyvät kootusti ilmi työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet, tehdyt ja tehtäväksi sovitut toimenpiteet, tarjolla olevat palvelut ja niihin ohjaus sekä muut tarvittavat tiedot työnhaku- ja palveluprosessin selkeyden ja johdonmukaisuuden varmistamiseksi. Vrt. nykyinen työllistymissuunnitelma. Työttömän oikeusturvan toteutumisen kannalta on tärkeää, että työttömällä on selkeä käsitys esimerkiksi aktiivisuuden osoittamiseen liittyvistä täsmällisistä velvollisuuksista. Akava: Lakiluonnoksen 6 §. Työnhaun voimassaolon päättymisessä määritelty seitsemän päivän välein tapahtuva ilmoittautuminen ja raportointi aktiivisesti työnhausta tulee olemaan hallinnollisesti raskas ja on epäselvää kuinka raportointia hyödynnetään ja kenelle tietoja luovutettaisiin. Erityisesti niille työnhakijoille, jotka eivät voi sujuvasti käyttää verkkopalvelua, on uusi velvoite raskas. Riski toimeentulon katkoksiin ja syrjäytymiseen työmarkkinoilta voi kasvaa. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: o Nykyisten asiantuntija-arviointien, valmennusten ja koulutuskokeiluiden järjestämiseen ei enää lain mukaan olisi velvoitetta, eikä niistä säädettäisi lailla, mutta laki mahdollistaisi vastaavien palveluiden tarjoamisen. Työkokeilun ehdoista säädetään lailla nykyistä vastaavasti, mutta niiden tarjoamiseen ei velvoiteta. Rekrytointipalveluista maakunnalla olisi velvollisuus tarjota tietoa osaavan työvoiman saatavuudesta ja työtilaisuuksista, työnhakuun liittyvää neuvontaa sekä työtilaisuuksien ja työntekijöiden yhteensovittamista. Osaamispalveluista maakunnalla olisi velvollisuus ammatinvalinta- ja uraohjauksen sekä kasvupalvelukoulutuksen järjestämiseen. Osaamista voitaisiin parantaa myös opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnan alaisella työvoimakoulutuksella, omaehtoisilla opinnoilla sekä palkkatuella. Akava: Ammatinvalinta- ja uraohjauksessa pitäisi aina olla mahdollisuus myös henkilökohtaiseen palveluun. Akava: Tarjolla oleviin koulutuksiin tulisi olla valtakunnallinen ohjaus, etteivät pelkästään maakunnalliset tarpeet ohjaisi niiden hankintaa ja tarjontaa, ja että maakuntien muodostama kokonaisuus olisi tasapainoinen. Myös omaehtoisen opiskelun harkinnassa olisi otettava huomioon työllistymisnäkymät koko maassa, eikä pelkästään kyseisessä maakunnassa. Koulutuspäätöksiä tehtäessä yksilöiden tarpeiden huomioimisen on oltava tasaveroisessa asemassa yritysten tarpeiden ja alueellisten näkymien huomioimisen ohella. Akava: Positiivisen rakennemuutosongelman huomioiminen osaamispalveluissa. JTYPL:n tämän vuoden väliaikaista muutosta (rakennusinsinöörien muuntokoulutus) vastaava toimintatapa pitäisi mahdollistaa positiivisen rakennemuutoksen tilanteissa myös vuoden 2017 jälkeen ja myös muilla aloilla. Pelkkä lainsäädäntö tai rahoituksen varaaminen uusiin toimintamuotoihin ei vielä riitä, vaan tarvitaan lisäksi selkeät pelisäännöt ja työnjako ministeriön, maakuntien ja koulutuksenjärjestäjien ja oppilaitosten kesken. Akava: Maakunnille on kirjattava velvollisuus yhteistyön tekemiseen alueen korkeakoulujen kanssa korkeakoulutettujen ohjauksessa, neuvonnassa ja osaamisen kehittämisessä sekä koulutus- ja osaamistarpeiden ennakoinnissa. Lakiin on kirjattava korkeakoulutetut kasvupalvelukoulutuksen erityiseksi kohderyhmäksi, sillä uusi opetus- ja kulttuuriministeriön alainen työvoimakoulutus ei tulevaisuudessa tarjoa heille mitään koulutusta. Yleisperusteluissa mainitaan, että ”yrittäjyys eri muodoissaan on aina vaihtoehto palkkatyölle”. Akava: Linjaus ei pidä paikkaansa, eikä yrittäjätyötä voi työttömyysetuuksien suhteen rinnastaa palkkatyöhön, eikä kyseistä rinnastusta pitäisi tässä yhteydessä tehdä. Yrittäjyys ei ole jokaiseen tilanteeseen sopiva vaihtoehto. * 4 luku Työkokeilu, kommentit: o Kasvupalvelujen lainmukaisuuden valvonta kuuluisi esityksen mukaan perustettavalle uudelle valtion lupa- ja valvontavirastolle. Laillisuusvalvonnalle voidaan kuvata tarkempi sisältö siinä vaiheessa, kun uuden viraston valmistelu on pidemmällä. Akava: Mikäli palveluntuottaja valtuutetaan tekemään työkokeilusopimuksia, on huolehdittava laillisuusvalvonnan toteuttamisesta sekä hyvän hallintotavan noudattamisesta. * 7 luku Voimaantulo, kommentit: o Lakiluonnoksen sivu 81: vaikutukset Kansaneläkelaitokseen ja työttömyyskassoihin. Luonnoksen mukaan tehtävien siirtoon liittyviä tarkkoja kustannusarvioita ei vielä ole. Akava: Jatkovalmistelussa on välttämätöntä huolehtia, että tehtävien siirron myötä kustannukset myös kompensoidaan. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: o Nykyinen starttiraha korvautuu jatkossa yritykselle myönnettävällä tuella. Tukea ei voida myöntää, mikäli yritystoiminta on aloitettu ennen tuen myöntämistä. Hallituksen esityksessä pohditaan, pitäisikö tuen kuitenkin olla saatavissa yritystoiminnan käynnistämisen jälkeenkin, mikäli hakemus on laitettu vireille ennen yritystoiminnan käynnistämistä. Akava: Tuen pitäisi ilman muuta olla saatavissa myös näissä tilanteissa. Tukikelpoista yritystoimintaa on syytä rahoittaa näissäkin tilanteissa, koska tuella voi olla ratkaiseva merkitys yritystoiminnan alun hankaluuksista selviämiseen. Akava: On varmistettava, että lain perusteella on mahdollista tukea myös ideoiden tai innovaatioiden kaupallistamista, koska sen on usein nähty olevan suomalaisen yrittäjyyden erityinen ongelmakohta. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: o Palkkatuen säädökset ovat sisällöllisesti käytännössä entisellään (sosiaalisia yrityksiä koskevat säädökset jäävät pois). * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: o Tämä koskee vain kasvupalveluiden ulkopuolisia eli maakunnista riippumattomia palveluita. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o Työllistymistä edistävinä palveluina pidettäisiin koulutuksia, omaehtoista opiskelua, työkokeilua, kuntouttavaa työtoimintaa sekä muuta vähintään neljä tuntia päivässä kestävään työllistymisen tai osaamisen kehittämiseksi tapahtuvaan palveluun osallistumista. Nämä ovat työttömyysetuuden saamisen kannalta merkityksellisiä palveluita. Akava: Lainsäädännöllä on varmistettava, että esimerkiksi ammattiliittojen tai niiden muodostamien yhdistysten tai yhtiöiden tarjoamat työllistymistä tai osaamisen kehittämistä edistävät palvelut voidaan lukea kuuluvaksi edellä mainittuihin työllistämistä edistäviin palveluihin. Määritelmistä ollaan esityksen mukaan poistamassa työllistymissuunnitelma. Akava: Emme kannata työllistymissuunnitelman poistamista ja sen korvaamista työnhakijalle asetettavilla uusilla, määrällisillä työnhakuvelvoitteilla. Akava: Viittaus erilliseen työttömyysturvalakiesitykseen (STM 1919/2017): On ongelmallista, että työttömyysetuuden saamisen edellytykset ovat osittain riippuvaisia palveluista, joiden järjestämiseen maakunnilla ei ole täsmällistä velvollisuutta. Työttömyysturvan ns. aktiivimalli johtaa voimaan tultuaan tilanteeseen, jossa työttömyysetuuden saajalla itsellään on vain rajoitettu mahdollisuus vaikuttaa työttömyysetuutensa tason säilymiseen työttömyysjakson aikana. * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: o Pätevä syy työstä eroamiseen (2 §): esitys huomioi nollatuntisopimukset ja provisiotyön. Akava: pidämme hyvänä esitettyjä muutoksia, joilla päteviin syihin työstä eroamiseen lisätään nollatuntisopimus ja provisiopalkkaisten töiden määritellyt tilanteet. Aktiivista työnhakua koskevat pykälät 8a ja 8b: Akava: Emme kannata uutta seuraamusta, joka asetettaisiin ellei ole hakenut vähintään keskimäärin yhtä työpaikkaa kunkin täyden viikon aikana. Kaavamaisesta aktiivisen työnhaun velvoitteesta voi aiheutua epätarkoituksenmukaisia seurauksia, turhien hakemusten lähettelyä, näennäistä aktiivisuutta, yritysten avointen työpaikkojen ilmoittelun siirtymistä muualle, seuranta- ja ilmoitusbyrokratian kasvua jne. Asiaan sisältyy myös työnhakijoiden yhdenvertaisuuteen liittyviä ongelmia kuten eri alojen ja alueiden työpaikkamahdollisuudet sekä ristiriitaisuus ammattitaitosuojan kanssa. Akava: Asiaan liittyen avoinna on myös se, kenen toimesta ja miten ja missä vaiheessa arvioitaisiin, ovatko haettavat paikat sekä hakemukset tai hakemisen tavat olleet kelvollisia. Ovatko esimerkiksi ns. piilotyöpaikat, avoimet hakemukset, työnantajatapaamiset, rekrytointimessut jne. hyväksyttäviä tapoja hakuaktiivisuuden osoittamiseen? Miten huomioidaan hakuportaalien (esim. Työmarkkinatori) kautta useiden työpaikkojen hakeminen yhdellä hakemuksella tai hakukerralla? Akava: Lisäksi on avoinna se, kenen toimesta ja miten ja missä vaiheessa työnhakuprosessia arvioitaisiin, onko haettavia paikkoja riittävästi vai tuleeko sovittavaksi muut aktiivisuuden osoittamisen tavat? Miten toimitaan ammattitaitosuojan aikana tai miten työnhakijan oma arvio otetaan huomioon? Miten tarkastellaan sitä, täyttyvätkö ”työpaikan saamisen yleiset edellytykset”. * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: o Omaehtoinen opiskelu siirtyy JTYPL:stä tähän. Akava: Opiskelutarpeen arvioinnissa on muutettava sanamuoto ”tarkoituksenmukaisin” muotoon ”tarkoituksenmukainen”. Omaehtoisen opiskelun harkinnassa olisi otettava huomioon työllistymisnäkymät koko maassa, eikä pelkästään kyseisessä maakunnassa. Harkinta olisi syytä tehdä useamman maakunnan yhteistyönä yhteisesti sovituin kriteerein tai vaihtoehtoisesti valtakunnallisesti keskitettynä, jotta vältyttäisiin maakuntien välisiltä eroilta harkinnan ”tiukkuudessa”. * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: o Puuttuu. * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: o Puuttuu. * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE- toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: o Keskeneräisiä pykäliä. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: o Laissa todetaan (2 luku, 10 §), että alkukartoitukseen kuuluisi pääsääntöisesti kielitaidon lähtötason testaus… Lisäksi alkukartoitukseen voi kuulua esimerkiksi osaamisen kartoitusta ja tunnistamista. Akava: osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen pitäisi kuulua aina osaksi alkukartoitusta, jotta heti alusta lähtien voidaan palvelut suunnitella oikein. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials