Aihe: VL: Kirjattava lausunto: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: joutsenon.vastaanottokeskus@migri.fi [mailto:joutsenon.vastaanottokeskus@migri.fi] Lähetetty: 9. kesäkuuta 2017 15:02 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho o muu viranomainen * Vastaajatahon virallinen nimi o Joutsenon vastaanottokeskus * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o 1. Yleisperustelut: Haavoittuvassa asemassa olevat ja ikääntyneet maahanmuuttajat s. 32. Esityksessä todetaan, että maahanmuuttajat ovat hyvin heterogeeninen ryhmä, ja heidän joukossaan voi olla eri syistä haavoittuvassa asemassa olevia henkilöitä, joiden erityistarpeet tulee ottaa palveluissa huomioon. Esityksessä tuodaan esiin erityisen haavoittuvassa asemassa olevista ryhmistä perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohtaavat maahanmuuttajanaiset ja vammaiset maahanmuuttajat. Ottaen huomioon Suomea sitovat kansainväliset velvoitteet sekä kansallisen erityislainsäädännön ihmiskaupan uhrien tunnistamisesta ja auttamisesta, esityksessä tulisi ehdottomasti tuoda esiin erityisen haavoittuvana ryhmänä myös ihmiskaupan uhrit. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: o 3. Luonnoksessa hallituksen esitykseksi esitetään, että kotoutumissuunnitelma laaditaan kuukauden kuluessa siitä, kun maahanmuuttajalle on tehty alkukartoitus ja sen on laadittava viimeistään kolmen vuoden kuluttua ensimmäisen oleskeluluvan tai oleskelukortin myöntämisestä taikka oleskelu-oikeuden rekisteröimisestä. Joutsenon vastaanottokeskus huomauttaa ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmää hallinnoivana tahona, että nyt esitetty (ja nykyisellään voimassa oleva) rajaus kotoutumissuunnitelmaan oikeuttavasta ajanjaksosta voi rajata ihmiskaupan uhriksi joutuneen henkilön kokonaan pois kotoutumispalveluiden piiristä ja käytännössä estää merkittävällä tavalla tai kokonaan hänen mahdollisuutensa kotoutua ja päästä osalliseksi suomalaiseen yhteiskuntaan. Joutsenon vastaanottokeskus toteaa, ettei ole mitenkään tavatonta, että Suomessa jo esimerkiksi pysyvän oleskeluluvan turvin oleskeleva ja asuva ihmiskaupan uhri on oleskellut ja työskennellyt Suomessa usean vuoden ajan pakkotyön kaltaisissa olosuhteissa. Kuten ihmiskauppailmiölle ja -rikokselle on tyypillistä, uhriksi joutunut on koko tämän ajan käytännössä elänyt täysin suomalaisen yhteiskunnan ulkopuolella. Ihmiskauppa on vapauteen kohdistuva rikos, jossa uhrilta viedään mahdollisuus toimia itsenäisesti yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenenä rajoittamalla hänen mahdollisuuttaan toimia hyväksikäyttävien olosuhteiden ulkopuolella. Uhrilla ei tällöin ole usean vuoden Suomessa oleskelunkaan aikana mitään mahdollisuutta osallistua mihinkään kotoutumista tukevaan toimintaan tai ylipäänsä oppia mitään perusteita ja taitoja suomalaisesta yhteiskunnasta. Osa uhreista on myös luku- ja kirjoitustaidottomia. Joutsenon vastaanottokeskus toteaa, että Suomessa on tullut esiin jo useita tapauksia, joissa ihmiskaupan uhriksi joutunut ulkomaalainen henkilö on oleskellut Suomessa hyväksikäytön kohteena, mutta samalla täysin laillisesti esimerkiksi työntekijän oleskeluluvan turvin useita vuosia ennen kuin hänet tunnistetaan ihmiskaupan uhriksi. Nyt esitetty rajaus kotoutumissuunnitelmaan oikeuttavan ajan suhteen tarkoittaa käytännössä sitä, että edellä mainitun kaltaisessa tilanteessa esimerkiksi viisi vuotta Suomessa oleskellut ihmiskaupan uhri, ei olisi oikeutettu kotoutumissuunnitelmaan, vaikka hän on hyväksikäytöstä vapauduttuaan viiden Suomessa oleskeluvuoden jälkeen käytännössä samalla tasolla kotoutumisen suhteen kuin esimerkiksi juuri Suomeen tullut kiintiöpakolainen ja erityisen haavoittuvassa asemassa oleva maahanmuuttaja. Joutsenon vastaanottokeskus kehottaa ottamaan esityksessä huomioon tämänkaltaiset erityistilanteet, Suomea sitovat ihmiskaupan uhrien auttamiseen liittyvät kansainväliset velvoitteet ja ihmiskaupan uhrien erityiset tuen tarpeet. Esityksessä olisi syytä säätää jollain tavalla mahdollisuudesta poiketa erityisten syiden vuoksi kotoutumissuunnitelmaan oikeuttavasta kolmen vuoden ajasta. * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: o Jvok pitää erittäin hyvänä, että esityksessä säädetään erikseen pykälässä 35 ihmiskaupan uhrille annetuista palveluista ja tukitoimista aiheutuvien kustannusten korvaamisesta eikä erityiskustannusten korvaamisesta tältä osin luovuttaisi. Järjestelyllä osaltaan kyetään takaamaan tai ainakin edistämään ihmiskaupan uhrien yhdenvertaista kohtelua. Laissa kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta ja ihmiskaupan uhrien tunnistamisesta ja auttamisesta säädetään ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän tehtävistä ja auttamisjärjestelmän asiakkaan palveluista (auttamistoimet). Samassa laissa säädetään myös auttamistoimien järjestämisestä vastuussa olevasta tahosta. Vastaanottolain 38 b pykälän mukaan auttamistoimien järjestämisestä ihmiskaupan uhrille, jolla on kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta Suomessa, vastaa hänen kotikuntansa. Joutsenon vastaanottokeskus kehottaa lainsäätäjää huomioimaan ihmiskaupan uhrien auttamiseen liittyvän lainsäädäntökokonaisuuden osalta myös mahdollisen tarpeen muuttaa tältä osin vastaanottolakia ottaen huomioon maakunnille siirtyvät tehtävät ja maakuntien rooli jatkossa. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials