Lähettäjä: Kirjaamo TEM Päiväys: Fri Jun 16 07:38:22 EEST 2017 Vastaanottaja: "hare@tem.fi" Kopio: Aihe: VL: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: Kärhä Päivi TEM Lähetetty: 15. kesäkuuta 2017 13:14 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: minna.hynninen-tuovinen@suonenjoki.fi [mailto:minna.hynninen-tuovinen@suonenjoki.fi] Lähetetty: 15. kesäkuuta 2017 11:04 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho * kunta * Vastaajatahon virallinen nimi * Suonenjoen kaupunki, työllisyyspalveluohjaus * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * 9§ Monialaisen palvelutarpeen arviointi. Suonenjoen kaupungilla on tehty onnistuneesti ja tuloksekkaasti TYP-työtä vuodesta 2015 lähtien. Yhteistoiminta on toiminut erinomaisesti työ- ja elinkeinotoimiston, KELA:n, sosiaali -ja terveydenhuollon ja työllisyyspalveluohjauksen kanssa. Myös työttömien terveystarkastus on saatu toimimaan. Suonenjoella on käynyt TYP:ssa viikoittain Te-toimiston asiantuntija ja tarvittaessa KELA:n asiantuntija. Näitä asiantuntijoita tarvitaan kaupungin oman työllisyyspalveluohjauksen lisäksi. Palvelutarpeen arvioinnista lähtien on voitu suunnitella KELA:n ja TE-toimen kanssa yhdessä työttömän asiakkaan palvelutarvetta, silloin kun työ- ja toimintakyky, terveys, elämänhallinta, kuntoutus ja muut sosiaaliset tekijät ovat sitä vaatineet. Yhteisessä tapaamisessa on asiakkaan henkilökohtaista ohjausta, tiedon kulku on suoraan ohjaavista organisaatioista ja asiakas on ollut mukana suunnittelemassa palvelutarvetta, joka kirjataan yhteiseen järjestelmään. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä ja voineet samalla neuvotella eri asiantuntijoiden kanssa. He ovat kertoneet, että olisi vaikeaa käydä yksin kaikissa organisaatioissa ja ymmärtää organisaation "kieltä". TYP:ssä asiantuntijat neuvottelevat yhdessä asiakkaan kanssa, mikä olisi paras tapa tukea häntä. Jos ei olisi TYP, kunnan heikoimmassa asemassa olevien pitkäaikaistyöttömien tukeminen vaikeutuu. Seurauksena voi olla kunnan kustannusten kasvaminen. Riskinä on työttömän omassa elämässä selviytyminen. Yksilön kannalta elämänlaatu ja terveys heikkenevät ja seuraukset vaikuttavat myös perheen hyvinvointiin. Työttömillä ei ole aina tietoa mahdollisuuksista, miten kannattaisi toimia. TYP:ssa asiantuntijan oman organisaation osaaminen ja ammattitaito pystytään tuomaan asiakkaan parhaaksi. Jos organisaatiot tekevät yksin työtä, silloin tieto ei välity ja asiakkaalta voi jäädä tärkeä apu saamatta. TYP:ssa on ollut arviointia, suunnittelua, toteutusta ja seurantaa. Tarkoituksena on tarjota työttömälle tasapuolista palvelua myös pienellä paikkakunnalla ja saada asiakas lähtemään mahdollisimman pian työelämään. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials