Lähettäjä: Kirjaamo TEM Päiväys: Fri Jun 16 09:56:39 EEST 2017 Vastaanottaja: "hare@tem.fi" Kopio: Aihe: VL: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: Kärhä Päivi TEM Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 9:53 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: satu.sikanen@ekarjala.fi [mailto:satu.sikanen@ekarjala.fi] Lähetetty: 15. kesäkuuta 2017 17:28 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho * maakunnan liitto * Vastaajatahon virallinen nimi * Etelä-Karjalan liitto * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * Keväällä lausuntokierroksella ollut lakiehdotus alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista käsitteli hyvin kapeasti vaikeasti työllistyvien asiakkaiden palveluja ja palveluprosessien erityispiirteitä. Osaamis- ja rekrytointilakiehdotus täydentää kevään lausuntokierroksen jälkeen täydennetyn kasvupalvelulakiehdotuksen linjauksia sääntelemällä mm. monialaisen tarpeen arviointia, mikä lisää asiakkaiden yhdenvertaisuutta maakunnissa. Ehdotetussa laissa poistetaan nykyisessä TYP-laissa asetetut asiakaskriteerit ja mahdollistetaan asiakkaan ohjaaminen monialaiseen palveluun palvelutarpeen mukaan heti työttömyyden alettua, mikä edistää varhaisen puuttumisen toimintamallin toteutusta. Eri palvelujen yhteensovittaminen asiakkaiden tarpeisiin helpottuvat, koska palvelujen ja palvelukokonaisuuksien suunnittelu ja järjestämisvastuu ovat yhdellä taholla. Kun palvelukohtaista sääntelyä puretaan nykyisestä, maakunta voi hankkia erilaisia palveluja asiakkaiden tarpeiden mukaan. Vähintään seitsemän päivän välein verkkopalvelussa tehtävä ilmoitus työnhausta tai työnhakuun liittyvistä toimista on ongelmallinen erityisesti asiakkaille, jotka ovat vaikeasti työllistyviä ja joilla ei ole riittäviä valmiuksia sähköiseen asiointiin tai asioinnin edellyttämiä laitteita ja asiointitunnuksia. Velvoitusta ilmoitusmenettelystä tulisi tarkistaa etenkin vaikeasti työllistyvien osalta. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * Ammatillisen osaamisen kehittämiseen on syntymässä kaksi erillistä rakennetta: OKM:n hallinnonalalle siirretty työvoimakoulutus sekä TEM:n hallinnonalan osaamis- ja rekrytointipalvelut, joita kumpaakin säädellään erillisillä laeilla. Väestön osaamista tulisi kuitenkin tarkastella kokonaisuutena ja kehittää kokonaisvaltaisena prosessina. Työnjako hallinnonalojen välillä tukee vanhanaikaista ajattelua, eikä ota huomioon nykytilannetta, jossa työ ja opiskelu limittyvät entistä joustavammin toistensa kanssa. Lakiluonnos ei tunnista riittävästi OKM:n hallinnonalan ammatillisen koulutuksen reformia ja sen vaikutuksia. Työttömillä on mahdollisuus hakeutua sekä OKM:n että TEM:in hallinnoimaan koulutukseen. Tämä vaikeuttaa työttömän kokonaistilanteen hahmottamista. Lisäksi voi syntyä tarpeettomia rinnakkaisia koulutuspalveluja. Rekrytointi- ja osaamispalvelut tulee pystyä tuottamaan tehokkaasti, oikea-aikaisesti ja joustavasti ilman turhaa byrokratiaa ja päällekkäisiä organisaatiorakenteita. * 4 luku Työkokeilu, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 luku Työllistämisvelvoite, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: * Aluekehittämistä ja kasvupalveluja koskevien rahoituspalvelujen kokoaminen yhteen lakiin muodostaa selkeän kokonaisuuden. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: * Starttirahan poistuminen henkilöasiakkaan kohdalla ja tuen suuntaaminen yritykselle yritystoiminnan käynnistämiseen parantanee tuen osuvuutta sellaiseen yritystoimintaan, jolla arvioidaan olevan edellytykset jatkuvaan kannattavaan toimintaan. * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: * Luvun 3 otsikon ja 10 § mukaisesti taloudellista etua toiminnallaan tuottava säätiö, yhdistys tai osakeyhtiö ei voisi toimia alueellisten investointi- ja kehittämistukien hakijoina. Lakiehdotus rajaisi tarpeettomasti pois toimijoita aluekehittämisestä verrattuna nykyiseen lainsäädäntöön. Hakijatahon voittoa tavoittelemattomuutta olennaisempaa on, että tuki kohdistuu aluekehittämiseen ja tuen myöntämisen edellytykset täyttyvät mm. tulosten yleisestä hyödynnettävyydestä. Lakiehdotuksen toteutuessa hakijatahon yleishyödyllisyyden selvittäminen rahoituspäätösten valmistelussa lisäisi myös byrokratiaa, eikä kehitystä voi pitää normienpurkutavoitteiden mukaisena. Esitämme, että luvun 3 otsikko muutetaan ”tuet alueelliseen kehittämis- ja investointitoimintaan” ja luvun 3 10 § rajaus voittoa tavoittelemattomasta oikeushenkilöstä poistetaan. 9 § kohdalla tulee tarkentaa lain perusteluja siten, että maakunta voi itsehallinnon nojalla myöntää yleiskatteellista rahoitusta 9 §:n mukaisiin kehittämis- ja investointitukiin. 11 §:ssä todetaan, että tuen kohteena olevat investoinnit ovat yleisesti hyödynnettävissä. Tiukasti tulkittuna tämä rajaisi pois huomattavan osan esimerkiksi innovaatio- ja tutkimusympäristöihin osoitetuista investoinneista, mikä ei voi olla lain tarkoitus. Parempi ilmaus olisi esimerkiksi seuraava: ”tuen kohteena olevat investoinnit kehittävät alueen elinkeino- ja innovaatiotoimintaa” * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * 5 § momentissa f työllistymistä edistävien palvelujen ulkopuolelle jätettäisiin työkyvyn ja työkunnon selvittämiseen liittyvät palvelut. Tämä poikkeus tulisi poistaa esityksestä, koska työ- ja toimintakykyyn liittyvät palvelut ovat merkittävässä roolissa monialaista palvelua tarvitsevilla asiakkailla, joten heidän toimeentulonsa tulisi turvata myös ko. palveluihin osallistumisen aikana. Samaan momenttiin sisältyy työllistymisen edistämiseen liittyvän palvelun keskimääräinen kestoaika (4 h/pvä ja kesto enintään esimerkiksi 8 viikkoa). Tietty päiväkohtainen aika ei ole tarkoituksenmukainen, vaan palvelulla saavutettava tulos. Palvelut tulisi määritellä niin joustavasti, että niiden vaikuttavuus lisääntyy, eikä siten, että työnhakija olisi sidottu jossain palvelussa läsnäoloon. * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 10 a luku Kulukorvaus, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 14 luku Erinäisiä säännöksiä, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE-toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: * Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: * Kotoutumisen palveluiden kokonaisuus ja vastuut jäävät lain perusteella vaikeaselkoisiksi, sillä prosessit ja vastuusuhteet määritellään osittain muussa lainsäädännössä. Etenkin 12 § 4 momentin säädös kotoutumissuunnitelmasta ja sen suhteesta muihin suunnitelmiin on epäselvä. Eri suunnitelmien suhde tulisi kirjata lakiin selkeämmin. * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: * Lakiesityksessä on pyritty tunnistamaan kotoutumisen edistämiseen liittyviä eri aluetasojen tehtäviä ja työnjakoa, mutta maakunnan ja kunnan tehtävissä on osittain päällekkäisyyttä yleis- ja yhteensovittamisvastuun osalta. 21 § mukaan maakunnalla on yleis- ja yhteensovittamisvastuu maahanmuuttajien kotouttamisen suunnittelusta, kehittämisestä ja seurannasta maakunnassa. 26 § mukaan kunnalla on yleis- ja yhteensovittamisvastuu maahanmuuttajien kotouttamisen kehittämisestä, suunnittelusta ja seurannasta sekä kunnan kotoutumista edistävien palveluiden yhteensovittamisesta kunnassa. Pykäliin sisältyy siis selkeää päällekkäisyyttä, joka tulee käytännön tasolla maakunnissa ratkoa. 21 §:ssä käytetään termiä ”maahanmuuton ja kotouttamisen maakuntaohjelma”. Termiä tulisi muuttaa esimerkiksi ”maakunnalliseksi maahanmuuton ja kotouttamisen ohjelmaksi”. Maakuntaohjelma-termi voi aiheuttaa sekaannusta suhteessa aluekehityslainsäädännön mukaiseen ohjelma-asiakirjaan. * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: * Maakunnan ja kunnan tehtävissä on päällekkäisyyttä yleis- ja yhteensovittamisvastuun osalta. Ks. edellinen kohta. * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: * Kunnille maksettavien korvausten selkeyttäminen ja korvausjärjestelmän yksinkertaistaminen on kannatettavaa. Korjausjärjestelmän uudistamisella ei kuitenkaan saa lisätä kuntien maksuosuutta. * 6 luku Ilman huoltajaa maassa asuvaa lasta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Rekisterisäännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 8 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 9 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentoitavaa. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials