Aihe: VL: Kirjattava lausunto: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: petri.rasanen@pirkanmaa.fi [mailto:petri.rasanen@pirkanmaa.fi] Lähetetty: 12. kesäkuuta 2017 9:06 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho o maakunnan liitto * Vastaajatahon virallinen nimi o Pirkanmaan liitto * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: o Yleisenä huomiona laista todetaan, että se on varsin perinteinen ja yksityiskohtainen, vain tavanomaisen hanketuen mahdollisena rahoitusmuotona tunnistava säädös. Se ei sellaisena parhaalla mahdollisella tavalla tue maakunnan itsehallinnollista roolia. 1§:ssä (soveltamisala) tulisi määritellä, sovelletaanko lakia valtion budjetin kautta tulevien kansallisten resurssien lisäksi myös maakunnan mahdollisesti muista lähteistä (esimerkiksi maakunnan omasta pääomasta) myöntämään tukeen. 2 §:ssä tulisi selvyyden vuoksi määritellä myös seuraavat termit: tuki, hanke ja julkinen rahoitus. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: o - * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: o 3 luvun otsikko ”Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja investointitoimintaan” on ongelmallinen. Jatkossakin tulee olla mahdollista, että voittoa tavoitteleva organisaatio hakee tukea kehittämishankkeeseen, jonka tulokset ovat yleisesti hyödynnettäviä. Toisaalta voittoa tavoittelemattomat organisaatiot harjoittavat yhä enemmän taloudellista toimintaa. Oleellista on tilanteen tarkastelu hankekohtaisesti. Otsikko voisi olla muodossa ”Voittoa tavoittelemattomaan kehittämis- ja investointitoimintaan myönnettävät tuet". 9 §:n 2)-kohtaan esitämme muutosta siten, että perusrakenteen investointituen myöntämistä ei rajoitettaisi kuntien toteuttamiin investointihankkeisiin. Näkemyksemme mukaan tämä olisi tarpeen esim. erilaisten PPP-mallien avulla toteutettavien investointien tukemisen mahdollistamiseksi. Lakiesitys lähtee siitä, että tukea voidaan myöntää vain luvussa 2 tarkoitetulla tavalla yrityksille tai luvussa 3 kuvatusti voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle. Kuitenkin uudet tavat organisoida kehittämistä lisääntyvät esimerkiksi erilaisten PPP-mallien muodossa. Lain tulisi mahdollistaa myös näiden, esitetyn kahtiajaon ulkopuolelle jäävien, kehittämistoiminnan mallien tukemisen. PPP-malleissa julkinen toimija ja yritys sopivat yrityksen merkittävästä roolista esim. julkisten palveluiden toteuttamisessa tai rakennusurakassa. Kumppanit jakavat yhteiseen investointiin liittyvän riskin, palkkion ja vastuun. OECD:n tekemässä Suomen innovaatiojärjestelmän arvioinnissa tuodaan esille PPP-toiminnan kansallinen kehittämistarve. Maakuntien tulee voida toimia PPP-toimijana omilla toiminta-alueillaan OECD:n suosituksen mukaisesti. Suomen innovaatiopolitiikan OECD-arviointi 2017 ks. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-225-5 Esitämme, että maakunnat voisivat myöntää alueellista toimintatukea kehittämistoiminnan ja investointien lisäksi kehittämisrakenteille. Viittamme Tekesin tukiohjelmaan innovaatioklusterien toimintaan ja investointeihin (1444/2014). Kehittämisrakenteiden tukemisen mahdollisuus olisi omiaan vahvistamaan useissa tapauksissa hankerahoituksella kehitettyjä innovaatiotoiminnan tukemiseen tähtääviä toimintamalleja, alustoja tms., jotka usein kehittämishankkeen päätyttyä kaipaisivat taloudellista lisätukea toiminnan alkuvuosiin ennen rahoitusmallin vakiintumista. 11 §:n mukaan kehittämishankkeiden tapaan myös tuen kohteena olevien investointien on oltava yleisesti hyödynnettävissä. Pidämme yleisen hyödynnettävyyden edellytyksen laajentamista investointeihin järkevänä esim. julkisella rahoituksella hankittujen laitteistojen ja tutkimusinfrastruktuurin tehokkaan käytön lisäämiseksi. On kuitenkin tärkeää määritellä, mitä investointien yleisen hyödynnettävyyden vaatimus käytännössä tarkoittaa, koska sen sisältö ja toteutus poikkeavat kehittämishankkeiden julkisen hyödynnettävyyden vaatimuksesta. 12 § Tuen siirron enimmäismäärää koskien pidämme voimassa olevaa säännöstä ehdotettua parempana: ”Siirrettävän tuen osuus voi olla enintään puolet myönnetystä tuesta ellei tuen myöntänyt viranomainen toisin päätä.” Erityisesti jos tukea siirretään useammalle taholle, siirrettävän osuuden kokonaismäärän mahdollistaminen yli puoleen on joissain tapauksissa perusteltua. Harkintavalta asiassa tulisi jättää tuen myöntäjälle. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: o - * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: o Tuen hakemisen (27 §) ja tuen maksatuksen hakemisen (29 §) osalta olisi tarpeen määritellä hakemuksen minimisisältö. Tämä olisi perusteltua ennen kaikkea kansallisten tukien näkökulmasta. Tuen hakemisen osalta myös hakemuksen vireille tulon määrittely olisi omiaan vähentämään mahdollisia tulkintatilanteita ja - erimielisyyksiä. Nykyisellä asetuksella määrätään, että loppumaksatusta on haettava viimeistään neljän kuukauden kuluessa hankkeen päättymisestä. Säännös on tärkeä säilyttää, asetustaso on tähän riittävä. * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: o - * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: o 49 §:ssä määritellään tuen myöntämisen yleiset edellytykset rakennerahastohankkeiden osalta. Perusteltua olisi, että 4 ja 5 momentissa esitetyt periaatteet (tuen tulee olla perusteltua sen käytölle asetettujen periaatteiden kannalta ja tuella tulee olla merkittävä vaikutus hankkeen toteuttamiseen sekä kielto myöntää ja käyttää tukea yleisenä toimintatukena) laajennetaan koskemaan myös kansallisesta rahoituksesta myönnettyä tukea. * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: o - Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials