Lähettäjä: minna-marika.lindstrom@sivistystyonantajat.fi [mailto:minna- marika.lindstrom@sivistystyonantajat.fi] Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 13:15 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho o järjestö * Vastaajatahon virallinen nimi o Sivistystyönantajat ry * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o • On erittäin tärkeää, että maakunta voi itse tuottaa rekrytointi- ja osaamispalvelut ainoastaan todetussa markkinapuutetilanteessa. • Maakunnan hankkiessa tämän lain tarkoittamia palveluita kunnilta tai kuntayhtymiltä tulee huolehtia siitä, että kaikkia kilpailutukseen osallistuvia palveluntarjoajia kohdellaan samalla tavalla ja huolehditaan kilpailuneutraliteetin toteutumisesta. • On kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että mikään tämän lain tarkoittamien palveluiden tuottaja ei saa epäreilua kilpailuetua toimintamuodostaan johtuen. Tuottajia on kohdeltava kilpailuneutraalisti riippumatta omistajapohjasta (esimerkiksi yksityinen, kunta, kuntayhtymä, maakunta). • Verovaroin tuotettavan palvelun rahoituksen on oltava läpinäkyvää ja vertailtavissa olevaa. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: o • Palveluiden suunnittelussa ja toteuttamisessa on hyödynnettävä täysimääräisesti koulutuksen järjestäjien, ylläpitäjien ja korkeakoulujen olemassa oleva osaaminen, kokemus ja infrastruktuuri. • Kasvupalvelukoulutuksena on voitava tarjota myös korkea-asteen koulutusta, joka ei johda tutkintoon. • HE-luonnoksessa s. 19 on epäselvä kirjaus, jossa todetaan korkea-asteen osalta valtionosuusrahoitteisen koulutuksen siirtäminen OKM:lle. Korkea-asteen koulutuksen rahoitus ei kuitenkaan perustu valtionosuuteen. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: o • Palveluiden suunnittelussa ja toteuttamisessa on hyödynnettävä täysimääräisesti nykyisten koulutuksen järjestäjien, ylläpitäjien ja korkeakoulujen olemassa oleva osaaminen, kokemus ja infrastruktuuri. • Monilla yksityisillä, OKM:n järjestämisluvalla toimivilla oppilaitoksilla on laaja kokemus eri koulutusasteiden koulutuspalveluiden tarjoamisesta. Ne ovat myös tiiviisti sidoksissa alueensa elinkeinoelämään sekä kulttuuri- ja sivistystoimintaan. • Järjestelmän on oltava sellainen, että se huomioi erilaiset asiakkaat ja kannustaa asiakkaitaan hyödyntämään edellä mainittujen tahojen osaamista monipuolisesti osana kotoutumisprosessia. • 11 § perustelujen kirjaus ”Maakunta voi kuitenkin laatia kasvupalveluna laadittavan alkukartoituksen omana tuotantona, mikäli se katsoo sen olevan maahanmuuttajan, tietyn maahanmuuttajaryhmän tai maakunnan edun mukaista.” on poistettava. • 14 § perustelujen kirjaus ”Alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista annetun lakiehdotuksen mukaisesti kasvupalvelut tuotetaan lähtökohtaisesti markkinoilla. Maakunta voi kuitenkin laatia kasvupalveluna laadittavan kotoutumissuunnitelman omana tuotantona, mikäli se katsoo sen olevan maahanmuuttajan, tietyn maahanmuuttajaryhmän tai maakunnan edun mukaista.” on poistettava. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials