Lähettäjä: Kirjaamo TEM Päiväys: Wed Jun 14 14:54:51 EEST 2017 Vastaanottaja: "hare@tem.fi" Kopio: Aihe: VL: KIRJATAAN Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: Kärhä Päivi TEM Lähetetty: 14. kesäkuuta 2017 14:25 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: KIRJATAAN Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: kit@evl.fi [mailto:kit@evl.fi] Lähetetty: 14. kesäkuuta 2017 13:29 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho * Kirkon työmarkkinalaitos * Vastaajatahon virallinen nimi * Kirkon työmarkkinalaitos * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * Kirkon työmarkkinalaitos pitää kannatettavana esityksen tavoitetta tehostaa työtilaisuuksien ja työntekijöiden kohtaantoa ja siten edistää työllisyyttä ja työmarkkinoiden toimivuutta sekä luoda edellytyksiä taloudelliselle kasvulle. Edelleen on kannatettavaa, että asiakaslähtöisten palveluiden järjestämisessä otetaan huomioon kunkin maakunnan olosuhteet. Kirkon työmarkkinalaitos pitää kuitenkin tärkeänä, että sekä työnantajat että työnhakijat voivat saada yhtäläiset palvelut riippumatta siitä, mikä taho ja mikä maakunta palvelun järjestää. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * Kirkon työmarkkinalaitos pitää kannatettavana rekrytointipalveluja, jotka tarjoavat tietoa osaavan työvoiman saatavuudesta ja työtilaisuuksista, rekrytointiin liittyvää neuvontaa ja joiden avulla sovitetaan yhteen työtilaisuuksia ja työntekijöitä sekä edistetään avointen työpaikkojen nopeaa täyttämistä osaavilla ja ominaisuuksiltaan sopivilla työnhakijoilla. Kirkon työmarkkinalaitos pitää tärkeänä, että työnantajille ja työnhakijoille tarjottavat palvelut ovat toimivia ja helposti saatavilla. Sähköisen verkkopalvelun lisäksi on turvattava mahdollisuus myös henkilökohtaiseen asiointiin ja maakunnissa tulee olla riittävästi toimipisteitä sekä ohjausta. Erityisesti tämä korostuu siirtymävaiheessa. Palveluvalikoiman laajentaminen on kannatettavaa, mutta se tulee resursoida siten, että palvelujen laatu vastaa sekä työnantajien että työnhakijoiden tarpeita. Esitys sisältää määräyksiä työnhakijoiden aktivoimisesta velvoittamalla työttömän työnhakijan hakemaan keskimäärin vähintään yhtä avointa työpaikkaa kutakin täyttä työttömyysviikkoa kohti. Kirkon työmarkkinalaitoksen näkemys on, että määräys voi tuottaa työhakemuksia, joiden tarkoituksena on mainitun määräyksen täytäntöönpano, ei tosiasiallinen työpaikan hakeminen. Perusteeton työhakemusten tehtailu ei edistä tavoitteena olevaa työpaikkojen nopeaa täyttämistä osaavilla työntekijöillä, vaan voi hidastaa työnantajien rekrytointiprosesseja. Kirkon työmarkkinalaitos pitää kannatettavana osaamispalveluita, joiden avulla kehitetään työnhakijoiden osaamista vastaamaan työmarkkinoiden tarpeita. * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: * Kirkon työmarkkinalaitos pitää lähtökohtaisesti hyvänä työnhakijoiden työnhaun tehostamista ja alueellisen liikkuvuuden lisäämistä. Esityksen mukaan työttömän työnhakijan on haettava työttömänä ollessaan keskimäärin vähintään yhtä avointa työpaikkaa kutakin täyttä työttömyysviikkoa kohti. Kirkon työmarkkinalaitoksen mukaan työnhakijan aktivointi on sinänsä kannatettavaa. Aktiivista työnhakua koskeva määräys voi kuitenkin tuottaa työnantajille työhakemuksia, joiden tarkoituksena on vain mainitun määräyksen täytäntöönpano, ei tosiasiallinen työpaikan hakeminen. Perusteeton työhakemusten tehtailu ei edistä tavoitteena olevaa työpaikkojen nopeaa täyttämistä osaavilla työntekijöillä, vaan voi hidastaa työnantajien rekrytointiprosesseja. Esityksen mukaan työnhakijan tulee hakea ensisijaisesti sellaisia työpaikkoja, joiden saamisen edellytykset työnhakija täyttää. Jos tällaisia työpaikkoja ei työnhakijan ensisijaisella työnhakualueella ole, esityksen mukaan työnhakijan tulisi laajentaa hakuaan alueellisesti ja/tai tehtävien sisällön osalta täyttääkseen aktiivisen työnhaun velvollisuuden. Esityksen mukaan tavoitteena on ohjata työnhakijoita hakemaan työtä myös esimerkiksi oman asuinpaikkakunnan ja oman ydinosaamisalueen ulkopuolelta. Kirkon työmarkkinalaitos ei pidä kannatettavana käytäntöä, jonka mukaan työntekijän tulee työttömyysetuutta saadakseen hakea avointa työpaikkaa, jonka hoitamiseen työntekijällä ei ole vaadittua osaamista tai pätevyyttä. Tällaisten perusteettomien työhakemusten vastaanottaminen kuormittaa työnantajien rekrytointiprosesseja. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials