Lähettäjä: Kirjaamo TEM Päiväys: Fri Jun 16 09:16:27 EEST 2017 Vastaanottaja: "hare@tem.fi" Kopio: Aihe: VL: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: Kärhä Päivi TEM Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 8:39 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: sari.hietala@avi.fi [mailto:sari.hietala@avi.fi] Lähetetty: 15. kesäkuuta 2017 13:57 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho * aluehallintovirasto (AVI) * Vastaajatahon virallinen nimi * Etelä-Suomen aluehallintovirasto * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: * 38 § Valtion lupa- ja valvontaviraston tehtävät : Lakiluonnoksessa on voimakkaasti tuotu esille, että valtion lupa- ja valvontavirasto vastaisi suunnittelusta, ohjauksesta ja valvonnasta. Kotouttamislakiehdotuksessa toimivalta on käytännössä muilla toimijoilla, ja niiden vastuut on hyvin määritelty. Etelä-Suomen AVI kannattaa HE:n mukaisesti sitä, että maakunnalla olisi yleis- ja yhteensovittamisvastuu maahanmuuttajien kotouttamisen kehittämisestä, suunnittelusta ja seurannasta maakunnassa ja kunnalla kunnassa. Maakunta vastaisi maakunnan ja kunnan kotouttamisen suunnittelun ja kehittämisen yhteensovittamisesta. Aluehallintovirastolle ei ole säädetty opetustoimen järjestämisen valvontaoikeutta. AVIlla on säädetty valvontavastuu varhaiskasvatuksen osalta. Lakiehdotuksen tekstissä todetaan, että tuleva valtionvirasto vastaa kotoutumista edistävien palveluiden valvonnasta (tarkoittanee opetustoimen osalta pääsääntöisesti kunnan toteuttaman opetustoimessa järjestettävien kotoutumista edistävien palvelujen järjestämisen valvontaa), eli ei siis valvo itse opetuksen järjestäjiä. Tämä pykälä on ollut jo edellisessä laissa sisällöllisesti samanlainen. Tätä tehtävää (vastuuta valvonnasta ja siihen liittyvää ohjausta) ei olla ilmeisesti AVIissa juurikaan tehty tai ei ole ylipäänsä tullut esille tapauksia, joissa kunnan opetustoimen oma valvonta olisi kyseenalaistettu. Tämän pykälän teksti vaatisi mielestämme päivitystä ja tarkennusta lain perusteluissa. Jos valvontaoikeutta haluttaisiin laissa laajentaa tulevassa valtionvirastossa varhaiskasvatuksen valvontavastuun logiikan mukaisesti, se tarkoittaisi varsinkin Etelä-Suomessa merkittävää tehtävänmuutosta alueen suurten kotoutujavolyymien vuoksi. Maahanmuuttajien kotoutumista edistävien palvelujen suunnittelu puolestaan ei nähdäksemme ole aluehallintovirastojen tehtävä eikä se olisi sitä järkevästi tulevassakaan virastossa. Valtion lupa- ja valvontavirastolla ei ole näkemyksemme mukaan käytännössä toimivaltaa vastata 38 §:ssä mainituista suunnittelutehtävistä. Kyseinen pykälä luo sekavuutta lakiesityksessä muutoin niin selkeästi määriteltyihin vastuisiin. Hallituksen esityksessäkin todetaan, että käytännössä toimivalta ja vastuu on ollut ELY-keskuksilla, ja aluehallintovirastojen toiminta on jäänyt varsin ohueksi ja vähäiseksi. Yleisesti kaikkien toimijoiden on otettava huomioon maahanmuuttajienkin tarpeet. Toimintaympäristön muututtua ja maahanmuuttajaväestön määrän kasvaessa voi myös kysyä, onko tarpeen tätä tehtävää korostaa erityisesti lupa- ja valvontaviraston osalta, jonka tehtävänä yleisestikin on valvoa kaikkien väestöryhmien oikeusturvaa ja palveluiden toteutumista. Esitämme 38 §:n muuttamista niin, että valtion lupa- ja valvontavirasto ottaa yleisissä ohjaus- ja valvontatehtävissään huomioon myös tässä laissa mainitut tehtävät ja toimii yhteistyössä maakunnan kanssa. Meneillään olevassa HE 15/2017 koskevassa lausunnossa esitämme, että laajamittaisen maahantulon varautumiseen tehtävät keskitettäisiin Maahanmuuttoviraston sijasta valtion lupa- ja valvontavirastoon. HE 15/2017 pykälässä 142 § säädetään maakunnalle kuuluvasta monialaisesta ja horisontaalisesta varautumistehtävästä. Pykälän perusteluissa todetaan, että maakunnat voisivat tehdä yhteistyötä myös keskenään huolehtiessaan tehtävistään yhteisessä varautumisessa, ottaen huomioon perustettavalle valtion lupa- ja ohjausviranomaiselle erikseen säädettävän valtakunnallisen varautumisvaltakunnallisen varautumisen yhteensovittamistehtävän. Jälkimmäisestä tehtävästä ei ole mainintaa valtion lupa- ja valvontavirastoa koskevassa kokonaisuudessa. Mikäli valtakunnallisen varautumisen yhteensovittamistehtävä siirretään valtion lupa- ja valvontavirastoon, olisi laajamittaisen maahantulon varautumistehtävät sekä kotoutumisen ohjaus ja valvonta luo Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials