Lähettäjä: pia.hedman@varkaus.fi [mailto:pia.hedman@varkaus.fi] Lähetetty: 8. kesäkuuta 2017 14:45 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho o kunta * Vastaajatahon virallinen nimi o Varkauden kaupunki, Työllisyyspalvelut * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o Kasvupalvelujen järjestämiseen liittyviä tehtäviä tulisi voida siirtää kunnan hoidettaviksi maakuntien ja kuntien välisillä sopimuksilla. Kunnissa kehitettyjä ja tuloksekkaiksi todettuja palveluita tulisi voida jatkaa edelleen. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: o Mikäli työttömän työnhakijan palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä arvioidaan oleva riski työttömyyden pitkittymiseen ja/tai tarve monialaiseen palveluun, tulisi kunnalla olla mahdollisuus tehdä tarkempi palvelutarvearvio ja mahdollistaa sekä ohjaus että seuranta jatkopalveluiden osalta. Kunnalla tulee olla myös mahdollisuus koordinoida palveluprosesseja ja toimia yhteistyössä maakunnan ja palveluntuottajien kanssa. On tärkeää että työttömän palvelut ovat osa palvelukokonaisuutta ja palveluiden välillä liikkuminen on joustavaa ja oikea-aikaista. Esityksessä ei huomioida kuntien mahdollisuutta hoitaa työllisyyspalveluihin liittyviä viranomaispalveluja, jotka tulisi kuitenkin toteuttaa lähellä kuntalaista. Työttömien, joilla on selkeitä työllistymisen esteitä, aktiiviseen työnhakuun velvoittaminen johtaa näennäiseen työpaikkojen hakemiseen ja kuormittaa turhaan viranomaisia sekä myös työnantajia. Piilotyöpaikkojen määrä kasvaa entisestään. Työllistymis- ja vastaavien suunnitelmien velvoittavuudesta ei saisi luopua siten että työnhakijan palvelutarpeen arviointi ja palveluiden kokonaissuunnittelu heikkenee. Täytyy huomioida että palveluiden valinnanvapautta ei välttämättä osaa tai pysty hyödyntämään suuri osa pitkäaikaistyöttömistä, ainakaan ilman tukea ja ohjausta. Valinnanvapaus ei myöskään toteudu tasa-arvoisesti eri alueilla, koska etenkin pienemmillä paikkakunnilla ei tule todennäköisesti olemaan juurikaan vaihtoehtoja palveluntuottajissa. TYP:n rooli kuntavetoisena monialaisen palvelun koordinoijana ja osin toteuttajana tulee säilyttää. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: o Osaamista ja sen kehittämistä tulee tarkastella joustavana kokonaisuutena ja kytkettynä tiiviisti paikallisiin työvoimatarpeisiin. * 4 luku Työkokeilu, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 5 luku Työllistämisvelvoite, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 7 luku Voimaantulo, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: o Maakunnilla ja kunnilla tulisi olla mahdollisuus sopia keskenään kasvupalveluiden järjestämisvastuun siirtämisestä kunnille ja että järjestäjä voisi olla muukin kuin maakunta. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: o Nykyinen laki sosiaalisista yrityksistä ei ole toiminut odotetulla tavalla, mutta tarvitaan kuitenkin yhteiskunnan tukea sellaisten työpaikkojen luomiseen ja järjestämiseen, joihin voi sijoittua myös osatyökykyisiä ja/tai kuntotutuvia henkilöitä. Tällaisia työtehtäviä olisivat esimerkiksi erilaiset avustavat- ja alihankintatyöt sekä yleishyödylliset ympäristönhoitotyöt. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o Työllistymistä edistäviksi palveluiksi tulisi luokitella myös työkyvyn selvittely. Tai vastaavasti työ- ja toimintakyvyn selvittelyyn liittyviin palveluihin osallistumisen tulisi vapauttaa velvollisuudesta aktiiviseen työnhakuun. Palveluntuottajamäärittelyyn tulisi sisällyttää myös kunta. * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: o Palkkatukityön tulisi kerryttää työssäoloehtoa täysimääräisesti. * 6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset, kommentit: o Mikäli kunnilla on jatkossakin työmarkkinatuen kuntaosuus, tulee kunnan voida myös toimia aktiivisena työllistymistä tukevien palvelujen järjestäjänä ja tarvittaessa myös tuottajana. Etenkin pitempään työttömänä olleiden kohdalla. * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: o Työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu on keskeinen keino tukea etenkin pitkäaikaistyöttömien osaamisen kehittämistä sekä ammattiin kouluttautumista. * 10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 10 a luku Kulukorvaus, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: o Tietojen saamista ja luovuttamista koskevia säännöksiä tulisi tarkastella kokonaisuutena työttömän palveluiden laadun turvaamiseksi ja resurssien tehokkaan käytön mahdollistamiseksi. * 14 luku Erinäisiä säännöksiä, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE- toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: o Ei kommentoitavaa. * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: o Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 6 luku Ilman huoltajaa maassa asuvaa lasta koskevat säännökset, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 7 luku Rekisterisäännökset, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 8 luku Erinäiset säännökset, kommentit: o Ei kommentoitavaa. * 9 luku Voimaantulo, kommentit: o Ei kommentoitavaa. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials