Lähettäjä: Valo Marja-Liisa TEM Lähetetty: 17. kesäkuuta 2017 11:52 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: Lausunto kirjattavaksi / Kriminaalihuollon tukisäätiön kriminaaliasiamiestoiminta ja oppimisvalmennustoiminta / VL: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne Lähettäjä: QuestBack [mailto:noreply@questback.com] Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 16:03 Vastaanottaja: Valo Marja-Liisa TEM Aihe: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne * Vastaajataho * järjestö * Vastaajatahon virallinen nimi * Kriminaalihuollon tukisäätiön kriminaaliasiamiestoiminta ja oppimisvalmennustoiminta * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * 4 § Työnhaun aloittaminen Esityksessä on huomioitu mahdollisuus aloittaa työnhaku ensimmäisen kerran sekä sen katkettua myös muuten kuin sähköisesti eli maakunnan järjestämissä toimipisteissä. Tämä mahdollisuus on tärkeää paitsi siksi, että kaikilla henkilöillä ei ole edelleenkään mahdollisuuksia verkkopalvelujen käyttöön, myös sen vuoksi, että esim. lukemisen tai hahmottamisen vaikeudet voivat hankaloittaa verkkoasiointia. Missä/miten maakunta tiedottaa toimipisteistä, joissa työnhaun aloituksen voi tehdä? Toimipisteissä on oltava riittävät resurssit neuvontaan sekä verkkopalvelujen käytön opastamiseen. Jos maakunta nimeää palveluntuottajan hoitamaan asiaa, sen on hankintasopimusta laatiessaan varmistettava, että palveluntuottaja varaa riittävät resurssit tähän työhön. 6 § Työnhaun voimassaolon päättyminen Esityksen mukaan työnhaku katkeaa, jos työnhakija ei vähintään 7 vrk välein ilmoita verkkopalvelussa työnhakunsa etenemisestä. Verkkopalvelussa tehtävän ilmoituksen voisi painavista syistä (esim. ei mahdollisuutta käyttää verkkopalvelua) korvata myös muulla tavoin tehtävällä ilmoituksella. Miten tämä joustavasti toimii henkilöille, joilla ei ole pääsyä/heikko pääsy verkkopalveluun ja jotka joutuvat kenties toistuvasti käyttämään ilmoittamiseen muuta keinoa kuin verkkopalvelua? Erityisesti jos maakunnan järjestämiä toimipisteitä ei ole lähialueella? Työnhaku katkeaisi myös, jos hakija ei asetettuun määräaikaan mennessä käytä valinnanvapautta palveluntuottajaa valitessaan. Esityksen 8 § mukaan maakunnan on tarvittaessa ohjattava valinnanvapauden käyttämisessä ja huomioitava erityisesti ”sellaiset henkilöt, joilla saattaa olla muita heikommat edellytykset valinnanvapauden käyttämiseen ilman ohjausta.” Tarvittaessa on liian väljä muotoilu, kun tulee näin isoja uudistuksia ja koska valinnanvapauden käyttämättä jättämisestä voi seurata työnhaun katkaiseminen. 9 § Monialaisen palvelutarpeen arviointi Esityksen yksityiskohtaisten perustelujen mukaan ensimmäinen palvelutarpeen arviointi tapahtuisi pääsääntöisesti digitaalisesti työnhakijan aloittaessa työnhakunsa verkkopalvelussa. Digitaalisen arvioinnin perusteella työnhakija voisi ohjautua myös tarkempaan palvelutarpeen arviointiin maakuntaan tai palveluntuottajalle. Miten digitaalisessa arvioinnissa tunnistetaan riskejä, esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyyden riski tai monialaisen palvelun tarve? Jos ilmoittautuu henkilökohtaisesti, voidaanko arvio tehdä silloin henkilökohtaisesti? Arvioinnin tekoon on asetettu työttömyyden kestoon liittyviä aikarajoja: voiko sen tehdä esim. pyynnöstä heti tai miten tämä on huomioitu digitaalisessa arvioinnissa? Perusteissa sivulla 70 puhutaan omatoimisen työnhaun tuesta. Mitä tämä tarkoittaa ja millä perustein sitä annetaan? 11 § Työnhakijan informointi Esityksessä ei säädettäisi informoinnin antajasta tai tavasta, lähtökohta olisi digitaalinen tieto. Ratkaisu on epämääräinen niiden henkilöiden osalta, jotka pystyvät huonosti käyttämään verkkopalveluita. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * 12 § Rekrytointipalvelut Yksityiskohtaisten perustelujen mukaan rekrytointipalvelun perustan muodostaisi digitaalinen palvelualusta (”Työmarkkinatori”). Myös tähän tarvittaisiin osalle työnhakijoista ohjausta. Alustan on tärkeä olla helppokäyttöinen ja selkokielinen, jotta se sopii niin digilukutaidottomille, puutteellisesti suomea tai ruotsia puhuville sekä henkilöille, joilla on esim. lukemisen tai hahmottamisen vaikeuksia. Em. syyt tai harjaantumattomuus digipalvelujen käyttöön voivat asettaa työntekijät eriarvoiseen asemaan. Esimerkiksi vankilassa rangaistusta suorittavat eivät pääse ainakaan toistaiseksi käyttämään ja harjoittelemaan verkkopohjaisia palveluja eli tarvitsevat vapauduttuaan verkkopalvelujen käyttöön kunnollista opastusta. Millä tavoin tällainen alusta palvelee niitä työnhakijoita, joilla on puutteellinen koulutus ja/tai työkokemus, ts. miten osaaminen saadaan esiin, jos ei ole tutkintoja tai työkokemusta? Esityksen mukaan voimassa olevaan lakiin julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta sisältyvistä valmennuksesta ja koulutuskokeilusta ei säädettäisi lailla. Maakunnan harkintansa mukaan järjestämiin osaamista kehittäviin palveluihin voisi kuitenkin jatkossakin sisältyä esimerkiksi valmennusta henkilön tukemiseksi ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojen selkiyttämisessä, ammatilliseen koulutukseen hakeutumisessa ja työelämävalmiuksien kehittämisessä. Jos maakunta voi harkintansa mukaan järjestää valmennusta, joutuvat työnhakijat eriarvoiseen asemaan asuinpaikkansa perusteella. Voi myös olla, ettei tarpeenmukaisia palveluja järjestetä, kun velvoite poistuu. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Esityksessä painotetaan vaihtoehtoa, jossa työttömyysetuuden maksaja ratkaisisi oikeuden työttömyysetuuteen lukuun ottamatta seuraamuksia, jotka asetetaan työvoimapoliittisesti arvioituna moitittavasta menettelystä. Tietojärjestelmien rakentaminen ei ole nopeaa, ja muutos on merkittävä. Tarvittaisiin riittävä siirtymäaika, koska alkuun tulee varmasti sekaannuksia. Miten maakunta saa tiedon työvoimapoliittisesti moitittavasta menettelystä, ja missä vaiheessa? Syntyykö pitkiä selvitysaikoja ja siten takaisinperintöjä? * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: * Esityksen 4 § mukaan jokaisesta tarjotusta työpaikasta, jota työnhakija on jättänyt hakematta ilman pätevää syytä, ei asetettaisi korvauksetonta määräaikaa. Esitys selkeyttää nykytilaa. Korvaukseton määräaika on myös kohtuullisempi kuin toistaiseksi voimassa oleva työssäolovelvoite. Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials