Lähettäjä: kaisa.saario@chamber.fi [mailto:kaisa.saario@chamber.fi] Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 12:09 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho o järjestö * Vastaajatahon virallinen nimi o Keskuskauppakamari * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o I luku, 1 § Lain soveltamisala. Pykälässä todetaan, että lakia sovelletaan myös Uudenmaan maakunnassa alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista annetun lain 25 pykälässä tarkoitettuun kuntayhtymään. Pykälällä viitataan epäsuorasti Uudenmaan erillisratkaisuun. Keskuskauppakamari pitää Uudenmaan erillisratkaisun suurimpana riskinä sitä, että se rapauttaa koko uuden hallintomallin. Pääkaupunkiseudun suurimpien kuntien lisäksi myös muissa Suomen kasvukeskuksissa halutaan omaa erillisratkaisua, joka taas synnyttävät uusia palvelurajapintoja. Tästä syystä tähän ei pitäisi mennä. I luku, 2 §. Määritelmät. Keskuskauppakamari ehdottaa, että neljännen kohdan palvelun tuottajan määritelmää (palveluntuottajalla yksityisoikeudellista yhteisöä, säätiötä tai yksityistä elinkeinoharjoittajaa, joka hankintasopimuksen tai maakunnan päätöksen perusteella tuottaa maakunnalle tässä laissa tarkoitettuja rekrytointi- ja osaamispalveluja) tarkennetaan niin, että määritelmä selkeästi kattaa erityyppiset yritykset. Lisäksi Keskuskauppakamari ehdottaa, että määritelmään lisätään seuraavaa: Palvelut tuotetaan ensisijaisesti markkinaehtoisesti monituottajamallilla. Koska maakunta tuottaa kasvupalveluja lähinnä tilanteissa, joissa markkinoilta ei löydy palveluntarjoajia, Keskuskauppakamari pitää perusteltuna, että määritelmiin lisätään markkinapuutteen määritelmä ja keinot markkinapuutteen toteamiseksi. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: o 4 § Työnhaun aloittaminen. Keskuskauppakamari kannattaa lakiesityksen linjausta siitä, että työnhakijaksi ilmoittautuminen tehdään pääsääntöisesti sähköisesti, mutta samalla digitaalisen saavutettavuuden kannalta haasteelliset asiakasryhmät voivat aloittaa työnhaun muullakin yhteydenotolla. Keskuskauppakamarin mukaan lisäksi palvelujen saavutettavuuden kannalta maakunnan pitäisi huomioida palveluntuottajan tarjouspyynnössä palveluntuottamisen asiointikielet. Mikäli maakunnassa on merkittävästi ulkomaalaistaustaisia kuten pakolaisia, voi olla tarkoituksenmukaista, että sähköinen tai fyysinen asiointi ml. päätökset ovat mahdollisia myös muulla kielellä kuin suomeksi ja ruotsiksi. 6§ ja 9 § Työttömän työnhakijan velvollisuudet ja työnhaun päättyminen. Keskuskauppakamari kannattaa lain tavoitetta työnhakijan velvollisuudesta hakea aktiivisesti työtä. Keskuskauppakamarin arvion mukaan hakemusten määrän kirjaaminen on kuitenkin turhan kategorinen, sillä henkilön osaamista vastaavaa työtä ei ole välttämättä ollenkaan tarjolla. Todennäköisesti viikoittaisen hakemuksen vaatiminen synnyttää näennäishakemuksia, jotka eivät työllistä hakijaa ja jotka synnyttävät hakemustulvan sellaisissakin yrityksissä, joissa työtä ei ole tarjolla. Lisäksi viikoittaisten kirjausten valvontatoimet nostavat palveluntuottamisen kustannuksia merkittävästi. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että toiminnan tehokkuutta ja vaikuttavuutta arvioidaan työllisyyden kannalta ja palveluntuotannon kustannustehokkuuden kannalta. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: o Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että lakiin kirjataan toimenpiteet työvoiman ammatillisen ja alueellisen yhteistyön edistämiseksi. * 4 luku Työkokeilu, kommentit: o ei kommentteja * 5 luku Työllistämisvelvoite, kommentit: o ei kommentteja * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: o ei kommentteja * 7 luku Voimaantulo, kommentit: o ei kommentteja * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: o ei kommentteja * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: o Lakiehdotuksella ei luoda kokonaan uusia tuki- instrumentteja vaan yritystukimuodot pysyvät pääosin ennallaan. Lakiesityksessä ehdotetaan kuitenkin, että henkilölle yrityksen käynnistämiseksi annettava starttiraha annettaisiin jatkossa vain yritykselle. Keskuskauppakamarin arvion mukaan esityksen vaikutukset yritysten syntyyn ja toimintaan pitäisi arvioida huolella. Keskuskauppakamarin mukaan yritystuet pitää suunnata yrityskoosta riippumatta elinkeinotoimintaa uudistavaan toimintaan. Erityisesti hankkeen ulkoisvaikutuksiin kuten verkoston (esim. yritysten ja oppilaitosten kehitystyö) kautta saavutettaviin hyötyihin pitää kiinnittää huomiota. Jatkossa pitäisi varmistaa, ettei kilpailuympäristöä vääristetä antamalla yritystukia toistuvasti samoille yrityksille. * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: o ei kommentteja * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: o ei kommentteja * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: o Keskuskauppakamari pitää ensiarvoisen tärkeänä, että maakunnat seuraavat käsittelyaikoja ja että käsittelyaikoja seurataan myös maakuntien välillä. Yritysten ja henkilöiden yhdenvertaisuuden kannalta on tärkeää, että käsittelyajat eivät kasva uudistuksen johdosta tai poikkea merkittävästi eri alueilla. * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: o ei kommentteja * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: o Lukua sovelletaan Kestävää kasvua – ja työtä 2014-2020 – Suomen rakennerahasto-ohjelmaan. Rakennerahastovarat ovat korvamerkittyjä eivätkä siis yleiskatteellisia. Keskuskauppakamarin mukaan määrärahan jakoon, myöntämiseen ja rakennerahastohallinointiin liittyvät kohdat ovat siksi perusteltuja. * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: o ei kommentteja * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: o ei kommentteja * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: o ei kommentteja * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o ei kommentteja * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: o ei kommentteja * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: o ei kommentteja * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: o ei kommentteja * 6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto, kommentit: o ei kommentteja * 7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset, kommentit: o ei kommentteja * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: o ei kommentteja * 10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset, kommentit: o ei kommentteja * 10 a luku Kulukorvaus, kommentit: o ei kommentteja * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: o ei kommentteja * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: o ei kommentteja * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: o ei kommentteja * 14 luku Erinäisiä säännöksiä, kommentit: o ei kommentteja * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE- toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: o ei kommentteja * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: o ei kommentteja * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o ei kommentteja * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: o ei kommentteja * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: o ei kommentteja * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: o ei kommentteja * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: o ei kommentteja * 6 luku Ilman huoltajaa maassa asuvaa lasta koskevat säännökset, kommentit: o ei kommentteja * 7 luku Rekisterisäännökset, kommentit: o ei kommentteja * 8 luku Erinäiset säännökset, kommentit: o ei kommentteja * 9 luku Voimaantulo, kommentit: o ei kommentteja Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials