Lähettäjä: Valo Marja-Liisa TEM Lähetetty: 17. kesäkuuta 2017 9:39 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: Lausunto kirjattavaksi / Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten Liitto ry FARO / VL: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne Lähettäjä: QuestBack [mailto:noreply@questback.com] Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 16:11 Vastaanottaja: Valo Marja-Liisa TEM Aihe: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne * Vastaajataho * järjestö * Vastaajatahon virallinen nimi * Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten Liitto ry - FARO * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten Liitto ry (FARO) pitää lakiluonnostekstiä hyvänä, ja koska FARO on myös Etnisten Suhteiden Neuvottelukunnan (ETNO) jäsenenä, tuemme ETNO:n tavoitteita kotoutumisen sekä hyvien väestösuhteiden edistämisestä. On hyvä nähdä että ”Lain tarkoituksena olisi myös edistää monialaista yhteistyötä kotoutumista edistävien toimijoiden välillä lain tavoitteiden toteuttamiseksi”, tosin toivottavasti tämä ei aiheuta ristiriitoja eri toimijoiden välisissä rooleissa ja mahdollisia rahoituksen leikkaamisia. Yhteistyön ja kotouttamisen suunnittelun ja palveluiden yhteensovittaminen politiikka- alojen kanssa olisi hyvä uudistus. Maahanmuuttajien osallisuuden ja tasavertaisuuden edistäminen yhteiskunnassa ovat myös hyvin tervetulleita. Kotoutumisen tuleekin olla ”dynaaminen, kaksisuuntainen vuorovaikutusprosessi”, vaikka sen toteutumista konkreettisesti ei aina nähdä. ”Lakia ei sovellettaisi…” - kohta on ehkä hieman epäselvä, joten siihen tulisi olla tarkennuksia. On totta, että joskus kotoutumispalveluita tarvitsevat myös siihen kuulumattomat henkilöt, joille tulisi antaa myös mahdollisuus poikkeustilanteissa. Termien selitykset ovat lyhyitä ja riittäviä, eikä aina tarvitse avata kaikkea liian tarkasti. Uusi ”palveluntuottaja” -kohta on hyvä lisä. Tulkitseminen ja kääntäminen ovat usein välttämättömiä, jotta saadaan yhteisymmärrys asiakkaan kanssa. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * Palveluprosessi kuulostaa toimivalta ja kannustavalta, mutta toivottavasti myös maahanmuuttajien erityispiirteet, kuten kieli- ja kulttuuritausta, on otettu siinä huomioon. Lisäksi työmarkkinoilla on aika paljon syrjintää etnisyyden perusteella, mistä olisi hyvä säätää myös laissa, etteivät työnantajat harrastaisi esimerkiksi venäjänkielisiin kohdistuvaa työmarkkinasyrjintää (tutkittu mm. kirjassa Discrimination in the Finnish Labor Market, 2012). Maahanmuuttajia tulisi erityisesti kannustaa työnhakuun ja poistaa esteitä heidän työllistymiseen jo käsin laista. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * Rekrytointi- ja osaamispalveluiden tavoitteet ovat hyviä ja kansainvälisyys on nykyaikaa. Erityisesti haluaisimme kehottaa, että yhdistyksiä tuettaisiin enemmän työnantajina (esim. jättämällä palkkatukimäärärahat supistamatta). * 4 luku Työkokeilu, kommentit: * Yhdistysten olisi hyvä saada helpotettu tapa saada ihmisiä työkokeilijoiksi. * 5 luku Työllistämisvelvoite, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: * Päällisin puolin katsottuna luonnos näyttää toimivalta. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: * Toivomme, että monille järjestöille tärkeänä palkkaamisvälineenä toimiva palkkatuki olisi elinvoimainen tapa myös tulevaisuudessa, eikä sen määrärahoja supistettaisi. * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: * Koemme hyväksi sen, että myös yksityisiä rekrytointipalveluja on mahdollista saada tulevaisuudessa, eivätkä näitä palveluja tarjoavat saa periä maksuja asiakkailtaan. * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Kuten edellä, koemme tärkeäksi maahanmuuttajien tukemista työmarkkinoille sekä heidän syrjinnän ehkäisemistä työnhaussa, jota esiintyy varsin paljon. Usein maahanmuuttaja ei edes pääse haastatteluun johtuen taustastaan, mikä viestii työnantajien harrastamasta työsyrjinnästä ja mille tulisi olla lakisääteinen este. * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 10 a luku Kulukorvaus, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 14 luku Erinäisiä säännöksiä, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE-toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: * Toivottavasti uudistus toimii, eikä siirrosta synny sekaannuksia, kuten usein on vastaavissa tapauksissa käynyt. Lakiteksti kuulostaa järkevältä. * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: * Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten Liitto ry (FARO) pitää lakiluonnostekstiä hyvänä, ja koska FARO on myös Etnisten Suhteiden Neuvottelukunnan (ETNO) jäsenenä, tuemme ETNO:n tavoitteita kotoutumisen sekä hyvien väestösuhteiden edistämisestä. On hyvä nähdä että ”Lain tarkoituksena olisi myös edistää monialaista yhteistyötä kotoutumista edistävien toimijoiden välillä lain tavoitteiden toteuttamiseksi”, tosin toivottavasti tämä ei aiheuta ristiriitoja eri toimijoiden välisissä rooleissa ja mahdollisia rahoituksen leikkaamisia. Yhteistyön ja kotouttamisen suunnittelun ja palveluiden yhteensovittaminen politiikka- alojen kanssa olisi hyvä uudistus. Maahanmuuttajien osallisuuden ja tasavertaisuuden edistäminen yhteiskunnassa ovat myös hyvin tervetulleita. Kotoutumisen tuleekin olla ”dynaaminen, kaksisuuntainen vuorovaikutusprosessi”, vaikka sen toteutumista konkreettisesti ei aina nähdä. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: * Liitto pitää tärkeänä, että maahanmuuttajien tukeminen oman kielen ja kulttuurin säilyttämiseen taataan ja erityisesti yhdistyksiä tuetaan palvelujen tuottajana. Tavoitteet ovat hyviä ja toimivia, vaikka konkreettisia toimenpiteitä ja niiden jakoa olisi hyvä nähdä tässäkin. * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: * Kuten myös Etnisten Suhteiden Neuvottelukunta ”ETNO” kommentoi ” On tärkeää, että kotoutumisen palveluiden ja toiminnan suunnittelusta ja kilpailutuksesta vastaavat viranomaiset ja palveluita tuottavat tahot saavat riittävästi osaamista tunnistaa väestöryhmien välistä, kansalaisten ja viranomaisten välistä luottamusta tukevia ja heikentäviä tekijöitä”. Kolmannen sektorin tulisi olla mukana kotoutumisen edistäjän roolissa maakuntauudistuksen jälkeenkin. Lisäksi järjestöyhteistyön velvoite tulisi kirjata lakiin. * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: * Roolien tarkennuksia tarvittaisiin, mutta hyvä että perustettaisiin monialainen neuvottelukunta. * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: * Kotouttamisohjelman konkretisointia ei ole tähän asti nähty, mutta toivottavasti se tulee. Ministeriön edustajista koostuva yhteistyöelin on hyvä lisä. * 6 luku Ilman huoltajaa maassa asuvaa lasta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Rekisterisäännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 8 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 9 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentoitavaa. Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials