Lähettäjä: jarjestokoordinaattori@nytkis.org [mailto:jarjestokoordinaattori@nytkis.org] Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 10:35 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho o järjestö * Vastaajatahon virallinen nimi o Naisjärjestöt Yhteistyössä Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o - * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: o - * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: o Pyydämme huomioimaan antamamme 26.4.2017 lausunnon. * 4 luku Työkokeilu, kommentit: o - * 5 luku Työllistämisvelvoite, kommentit: o - * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: o - * 7 luku Voimaantulo, kommentit: o - * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: o On hyvin valitettavaa, että Sukupuolivaikutukset-lukua ei ole ehditty kirjoittaa. Olemme kommentoineet laajasti lukua 26.4.2017 jättämässämme lausunnossa. Nyt käytetty termi ”Tasa-arvovaikutukset” luvussa ”Tasa-arvo- ja yhdenvertaosuusvaikutukset” tulisi korvata vakiintuneella ilmaisulla ”Sukupuolivaikutukset”. Nyt hyvin keskeneräiseen lukuun on kuitenkin kirjattu seuraavasti: ”Lakiehdotuksen mukaisen rakennerahasto-ohjelman tasa- arvovaikutuksia sekä yhdenvertaisuuden huomioimista arvioidaan ohjelman toteuttamisen osalta. Tuen hakijoita ei voi asettaa eriarvoiseen asemaan sukupuolensa vuoksi. Tämä koskee myös muuta henkilöön liittyvää yhdenvertaisuutta, kuten uskontoa tai syntyperää.” Jää epäselväksi, miksi kirjoittaja on päätynyt kirjoittamaan näin, kun rakennerahasto-ohjelman hankkeiden hakijat ovat organisaatioita eivätkä henkilöitä. Mikäli kirjoittaja on ajatellut hankkeiden kohteita, kysymyksessä on merkittävä väärinymmärrys, ettei esim. sukupuolispesifejä hankkeita voitaisi tukea, sillä ne ovat itse asiassa rakennerahastojen ydinaluetta tasa-arvon edistämiseksi. Positiiviset erityistoimet tarkoittavat suunnitelmallisia toimenpiteitä, jotka on suunnattu tiettyä ryhmää kohtaan. Ne on tarkoitetttu havaitun syrjinnän poistamiseksi, ml. rakenteellinen syrjintä. Positiivisilla erityistoimilla edistetään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Tällaista voi olla esimerkiksi miehille tai naisille suunnattu täydennyskoulutus alalla, jossa k.o. sukupuoli on jyrkästi aliedustettuina. Mainittu kappale perustuu EU- rakennerahastojen tavoitteiden ja menetelmien väärintulkintaan ja se tulee poistaa. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: o - * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: o - * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: o - * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: o - * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: o - * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: o - * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: o - * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: o Pyydämme huomioimaan 26.4.2017 antamamme lausunnon, missä olemme painottaneet sitä, että murrosvaiheessa on turvattava vaikeasti tavoitettavien asiakasryhmien sujuva ohjaus oikeisiin palveluihin, ja tasa- arvo ja yhdenvertaisuus, kun nykytilanteessakin monet jäävät palvelujen ulkopuolelle, erityisesti on huomioitava pitkäaikaistyöttömät. * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: o - * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o - * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: o - * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: o - * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: o - * 6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto, kommentit: o - * 7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset, kommentit: o - * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: o - * 10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset, kommentit: o - * 10 a luku Kulukorvaus, kommentit: o - * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: o - * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: o - * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: o - * 14 luku Erinäisiä säännöksiä, kommentit: o - * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE- toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: o - * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: o - * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: o On hyvä, että tähän lakiehdotukseen sisältyy Sukupuolivaikutukset-luku, ja että on luvussa todetaan, että maahanmuuttajanaiset ovat usein maahanmuuttajamiehiä haavoittuvammassa asemassa. Edellisen kerran kotouttamislakia uudistettaessa tunnustettiin lähtökohtana, että näissä palveluissa järjestöt ovat tärkeitä, koska maahanmuuttajanaiset putoavat niin helposti kotouttamistoimien ulkopuolelle vähäisen työelämään osallistumisen vuoksi. Olisi hyvä nytkin tuoda esiin, että maakunta ja kunta hyötyvät yhteistyöstä kolmannen sektorin kanssa, missä on osaamista, jolla näitä naisia on tavoitettu kotoutumisen edistämisen piiriin. Erityisesti ne lainkohdat perusteluineen , jotka koskevat neuvontaa, ohjausta, alkukartoitusta, kotoutumissuunnitelmaa: Lakiesityksen perusteluosassa puhutaan naisten aikaisesta perheellistymisestä, perheen ja kotona lapsia hoitavien kotoutumissuunnitelmista. Perusteluissa myös todetaan, että näitä kotoutumissuunnitelmia ei juurikaan ole nyt tehty. Kuitenkin nyt edelleen esitetään, että alkukartoituksen jälkeen maakunta tai kunta tekee tarvittaessa kotoutumissuunnitelman työelämän ulkopuolella oleville. On oletettavaa, että kunta saattaa pelkästään omien resurssiensa rajallisuuden takia edelleen jättää suunnitelman laatimatta. Maahanmuuttajanaiset, erityisesti kotona lapsia hoitavat ja myös yleisemmin maahanmuuttajataustaiset yksinhuoltajanaiset ovat heikossa asemassa monessa suhteessa. Naiset tarvitsevat runsaasti kannustusta, rohkaisua ja tukea kotoutumiseen sekä, opiskeluun ja työelämään siirtymisen tehostamiseksi. Tästä syystä ja yhtenä keskeisenä keinona kotoutumissuunnitelmien tekeminen ja käyttöönotto olisi oltava pakollista kaikille kunnille. Kotoutumissuunnitelmissa tulee kiinnittää huomiota mm. seuraaviin seikkoihin: - Maahanmuuttajanaiset kokevat usein moniperusteista syrjintää sekä arjessa, työssä että työtä hakiessaan: esim. sukupuolensa ja kansallisen alkuperänsä vuoksi, kansallisen ja työelämän normiston, hallinnon ja työelämän toimintakäytänteiden ja –tapojen vuoksi ja myös yhtäläisten oikeuksien puuttumisen vuoksi. - Erityisesti pääkaupunkiseudulla on pitkään asuneita maahanmuuttajataustaisia naisia, jotka ovat heikossa työmarkkina-asemassa tai jo syrjäytyneet. Heidän on vaikea päästä mukaan työelämään ja löytää paikka työmarkkinoilla. - Maahanmuuttajat työllistyvät kantasuomalaisia heikommin, ja hitainta työllistyminen on heidän joukossaan naisilla. Lisäksi he työllistyvät tyypillisimmin matalapalkkaisille aloille epätyypillisiin työsuhteisiin. Toki ryhmän sisällä on myös paljon variaatiota. - Myös maahanmuuttajataustaisten miesten ja naisten välillä on palkkaero. Tilastokeskuksen vuoden mukaan vuonna 2014 palkkatyössä olevan maahanmuuttajanaisen euro oli vain 62 senttiä suomalaismiehen eurosta, 77 senttiä maahanmuuttajamiehen eurosta ja 84 senttiä suomalaisnaisen eurosta. - Pitkittyneet työttömyysjaksot ja hoivavastuun kasaantuminen naisille heikentää maahanmuuttajanaisten taloudellista asemaa koko elinkaaren ajan vaikuttaen myös eläkeiän köyhyyteen. - Osa aikuisista maahanmuuttajanaisista on luku- ja kirjoitustaidottomia. Lisäksi osa on myös ilman digiosaamista. Digitalisaation myötä yhteiskunnan peruspalvelut, esimerkiksi TE-palvelut siirtyvät pitkälti verkkoon. Henkilökohtainen ohjaus ja neuvonta on riittämätöntä niille, jotka eivät voi asioida puhelimitse tai verkossa. - Sen lisäksi, että kotoutumissuunnitelmat laaditaan, niitä pitää seurata ja niiden toteutumista arvioida. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: o - * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: o - * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: o - * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: o - * 6 luku Ilman huoltajaa maassa asuvaa lasta koskevat säännökset, kommentit: o - * 7 luku Rekisterisäännökset, kommentit: o - * 8 luku Erinäiset säännökset, kommentit: o - * 9 luku Voimaantulo, kommentit: o - Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials