Lähettäjä: Kirjaamo TEM Päiväys: Fri Jun 16 09:15:18 EEST 2017 Vastaanottaja: "hare@tem.fi" Kopio: Aihe: VL: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: Kärhä Päivi TEM Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 8:47 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: susanna.saastamoinen@lieksa.fi [mailto:susanna.saastamoinen@lieksa.fi] Lähetetty: 15. kesäkuuta 2017 14:10 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho * kunta * Vastaajatahon virallinen nimi * Lieksan kaupunki * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Kuntaliitto, samoin kuin Lieksan kaupunki on alueiden kehittämisen ja kasvupalvelujen lakiluonnosta koskevissa kommenteissaan esittänyt, että maakunnan ja kunnan välisillä sopimuksilla tulisi voida siirtää kasvupalvelujen järjestämiseen liittyviä tehtäviä kunnan hoidettavaksi. Kasvupalveluiden järjestämisvastuun siirrosta sopimisen tarve korostuu erityisesti maakuntakeskusten ulkopuolella, joihin markkinaehtoista palvelutuotantoa ei välttämättä synny maakuntakeskusten tavoin. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * Ehdotetussa lakiesityksessä sanotaan, että asiakas aloitta työnhakemisen sähköisesti ja voi pyytämällä aloittaa työnhaun henkilökohtaisesti. Lieksan kaupunki haluaa painottaa, että kaupungin alue on laaja, ja tietoliikenneyhteydet ovat heikkoja haja-asutusalueella. Työttömien rakennekin asettaa tämän osalta haasteita, sillä työttömistä pääosa on yli 55-vuotiaita, joilla ei välttämättä ole osaamista käyttää tietoliikennevälineitä sähköiseen työnhakuun. Lain tulee siis mahdollistaa aina työnhaun aloittaminen henkilökohtaisesti ilman erillistä pyytämistä. Samoin esityksen mukaan työttömän työnhakijan on seitsemän päivän välein ilmoitettava verkkopalvelussa työnhaun jatkumisesta ja aktiiviseen työnhakuun liittyvistä toimista. Heikot tietoliikenneyhteydet tai osaaminen niiden käytössä eivät voi olla esteenä työnhaun jatkumiseen. Lakiesitykseen on lisättävä selkeästi se, kuka työnhakijan palveluprosessia johtaa eli kuka, miten ja millä resursseilla eri hallinnon alojen ja toimijoiden palvelut sovitetaan yhteen uudessa toimintaympäristössä. Lisäksi tulisi määritellä yksiselitteisesti se, kuka arvioi työnhakijan palvelutarpeen ja tekee päätökset palveluihin ohjaamisesta. Aktiivisuuden kannustaminen työnhaussa on kannatettava asia, mutta esitetyt muutokset ovat hankalia toteuttaa. Työpaikkoja on tarjolla eri alueilla eri määrä, ja siten 12 työpaikan hakeminen kolmen kuukauden aikana on kohtuuton vaatimus. Tämä voi myös johtaa siihen, että työnhakijat joutuvat tehtailemaan ns. näennäishakemuksia. Isona riskinä on, että työnantajat kyllästyvät alati kasvaviin hakemusmääriin, joista osa on tehty ilman motivaatiota. Tämä voi osaltaan vaikuttaa siihen, että piilotyöpaikkojen määrä tai muut rekrytointikeinot painottuvat yrittäjien rekrytoinnissa. Kunnat osallistuvat työllisyyden hoitoon tällä hetkellä eri tavoin. Tulevassa laissa on otettava huomioon kuntien osaaminen ja työllisyyttä edistävät palvelut siten, että kunnilla on jatkossa mahdollisuus itse sopia maakunnan kanssa vastuista ja velvotteista. Ehdotetun lakiesityksen mukaan laki monialaisesta yhteispalvelusta kumottaisiin. Tällöin tulisi määritellä tarkemmin se kuka tai mikä taho ottaa asiakkaan palveluista koordinointivastuun (kunnan työllisyyspalvelut, maakunnan sosiaalipalvelut, maakunnan kasvupalvelut, Kela vai palveluntuottaja). Nykylainsäädännön mukaan kunta maksaa passiivisen työmarkkinatuen osalta 50-70 % kuluista ja hoitaa myös työllistämisvelvoitteen. Jatkossa on oltava selkeää, kenelle järjestämis- ja tuottamisvastuu kuuluu. Jos kunta jatkossakin joutuu hoitamaan ns. sakkomaksut, on sillä oltava täysivaltaiset mahdollisuudet vaikuttaa omalla toimenpiteillään työttömien palveluprosessiin alusta lähtien. Kokonaisjärjestämisvastuu tulee olla jatkossa yhdellä taholla, joka huolehtii sekä järjestämisvastuusta että taloudellisista vastuista. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * Ammatillisen osaamisen kehittämiseen on syntymässä kaksi erillistä rakennetta: OKM:n hallinnonalalle siirretty työvoimakoulutus sekä TEM:n hallinnonalan osaamis- ja rekrytointipalvelut. Lisäksi viimeisimmän tiedon mukaan kuntouttava työtoiminta olisi jäämässä STM:n alaisuuteen. Näitä kaikkia säädellään erillisillä laeilla. Tämä estää työllisyyden johtamisen kokonaisuutena sekä kehittämisen yhtenä osa-alueena. Kun OKM:n ammatillisen koulutuksen reformi muuttaa toimintaa enemmän työnantajalähtöiseksi, eli työ ja opiskelu linkittyvät entistä saumattomammin toisiinsa, tulisi tämä huomioida lain valmistelussa. Kun työttömilläkin on mahdollisuus hakeutua sekä OKM:n että TEMin hallinnoimaan koulutukseen, vaikeuttaa tämä työttömän kokonaistilanteen hahmottamista ja johtamista. Vaarana on lisäksi, että syntyy rinnakkaisia koulutuspalveluja. Lakimuutoksessa on varmistettava, ettei opiskelijavalinnasta työttömien osalta tule aiempaa hitaampi prosessi, mikäli valinta käy kahden eri tahon, palvelun tarjoajan että maakunnan käsiteltävänä. * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: * Maakunnan ja kunnan kesken tulisi olla mahdollisuus sopia kasvupalveluihin liittyvien tehtävien hoitamisesta, eli järjestäjänä on nähtävä maakunnan ja pääkaupunkiseudun kuntayhtymän lisäksi kunta. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: * Suurin muutos tuki-instrumenteista kohdistuu starttirahaan, jonka status muuttuu aikaisemmasta alkavan yrittäjän toimeentulon turvaamisesta yritystueksi. Starttirahaa tullaan myöntämään jatkossa ainoastaan yrityksille (Y-tunnus tarvitaan). Perusteluihin olisi hyvä lisätä arvio muutoksen vaikutuksista tuki-instrumentin vaikuttavuuteen, kohdentumiseen ja volyymiin. * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: * Kuntien kokonaan omistamat kehittämisyhtiöt tulisi rinnastaa kuntiin, jolloin myönnetystä tuesta ei synny kiellettyä valtion tukea. Koska osa nykyisestä tuesta on myönnetty de minimiksenä, se estää käytännössä kehittämisyhtiöitä hyödyntämästä toimintaympäristötukea. Pykälään on syytä lisätä tuettavana toimintana alueen kuntien välisen elinkeinopoliittisen yhteistyön edistämistä koskevat kehittämishankkeet, samoin kuin yritystoimintaa edistävien organisaatioiden hanketoiminta. Yksityiskohtaisissa perusteluissa nämä on kuitenkin mainittu. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: * Työsopimuslaissa 13 luvun 6§:ssä (tullut voimaan 1.1.2017) on vahvistettu, että -kunta, kuntayhtymä, yhdistys tai säätiö saa ottaa työpajaan tai vastaavaan valmennusyksiköön julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetuissa laissa tarkoitettuun palkkatuettuun työsuhteeseen henkilön sellaisin tehtäviin, joita ei muutoin tehdä työ- ja virkasuhteessa. Edellä mainittu mahdollisuus on säilytettävä myös jatkossa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * On hyvä, että on määritelty joustavasti niin, että palveluksi voidaan lukea myös muita kuin työkokeilua, kuntouttavaa työtoimintaa ja erilaisia koulutuksia. Määrittelyssä on kuitenkin rajattu pois työkyvyn ja työkunnon selvittämiseksi tarkoitettu palvelu, mikä ei liene tarkoituksenmukaista. Tämä tarkoittanee käytännössä sitä, että TE-palveluna ei voida enää järjestää työkyvyn kartoituksia, joista maksettaisiin kulukorvauksia työnhakijoille. Työkunnon selvittäminen pitäisi kuulua eheään, kokonaiseen palveluprosessiin ja vastuu sen toteuttamisesta on oltava selvä. Pykälässä on määritelty järjestettävälle 4 tunnin aikaraami nykymallin mukaan. Palvelutarve asiakkaasta riippuen on erilainen, ja määrittely kuuluisi tehdä työkyvyn arvioinnin yhteydessä, ja sen on voitava myös muuttua työkyvyn muuttuessa. * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: * Palkkatukityön tulisi kerryttää työssäoloehtoa täysimääräisesti. * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: * Lieksan kaupunki kannattaa omaehtoisen opiskelun mahdollistamista mahdollisimman joustavasti, jotta työttömien osaaminen voisi päivittyä vastaamaan työelämän tarpeita. Yhä nopeammin muuttuvassa yritysten tilanteessa työntekijätarve voi muokkaantua lyhyelläkin aikataululla, ja ns. täsmäkoulutuksilla pitäisi pystyä vastaamaan yritysten tarpeisiin. Sääntelystä on ymmärrettävissä, että tulevaisuudessa vain maakunnan toteama koulutustarve hyväksytään, ei palvelutuottajan. Kuitenkin monelta osin on käsitettävissä, että nimenomaan palveluntuottajat vastaisivat henkilön palveluprosesseista. Epäselväksi siis jää, miten palveluntuottajan ja maakunnan välinen yhteistyö tämän osalta toteutetaan. * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: * Lainsäädännössä on ehdottomasti huomioitava myös kuntien tiedonsaanti- ja käsittelyoikeus työttömille tarjottavien palvelujen hoitamiseksi yhteistyössä maakunnan ja palveluntuottajien välillä, edellyttäen että kunnille jää työllisyyspalvelun hoitamiseen liittyviä tehtäviä. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Työnjako maakunnan, kunnan ja muun viranomaisen kanssa on kirjattava selkeästi ja yksiselitteisesti, ilman, että vastuista voi tulla epäselvyyttä. Laki jättää maakuntatasolla harkinnanvaraisuutta, mikä voi osaltaan johtaa siihen, että maahanmuuttajat saavat valtakunnassa epätasaista palvelua. Useassa kohdassa mainitaan, että ”maakunta ja kunta vastaavat” tai ”maakunta vastaa tarvittaessa”, mikä jättää erittäin suuren tulkintaepäselvyyden. Kuntien pitäisi pystyä resurssoimaan oma toiminta sen pohjalta, mitkä vastuut kunnille selkeästi ovat jäämässä. Tehtävien jäädessä kunnille valtion on osoitettava kunnille niihin täysimääräinen resurssi. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials