Lähettäjä: Kirjaamo TEM Päiväys: Fri Jun 16 07:38:32 EEST 2017 Vastaanottaja: "hare@tem.fi" Kopio: Aihe: VL: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: Kirjaamo TEM Lähetetty: 15. kesäkuuta 2017 15:05 Vastaanottaja: sahkopostitse@tem.fi Aihe: VL: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: Kärhä Päivi TEM Lähetetty: 15. kesäkuuta 2017 13:11 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: antti.kuusela@kuuma.fi [mailto:antti.kuusela@kuuma.fi] Lähetetty: 15. kesäkuuta 2017 10:46 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho * muu kuntayhtymä tai kuntien yhteistoimintaelin * Vastaajatahon virallinen nimi * KUUMA-seutu liikelaitos * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Vrt. Kuntaliiton lausunto * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * Vrt. Kuntaliiton lausunto * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * Vrt. Kuntaliiton lausunto. Lisäksi: OKM:n ja TEM:n erilliset rakenteet näkyvät myös maahanmuuttajien kouluttautumisessa, eikä ole tarkoituksenmukainen ja aiheuttaa turhaa byrokratiaa. * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: * Yleisenä kommenttina KUUMA-seutu esittää kysymyksen eri roolien määrittelystä kasvupalvelujen osalta Uudenmaan maakunnassa. Miten määritellään ja sovitetaan yhteen maakunnan, pääkaupunkiseudun kuntayhtymän ja kuntien roolit? Niissä voidaan helposti nähdä sekä päällekkäisyyksiä että ristikkäisyyksiä. Kuntien elinkeinotoimet/yrityspalvelut saavat yrityksiltä jatkuvaa positiivista palautetta siitä, miten kuntien työllisyyspalvelut auttavat yrityksiä työvoiman etsinnässä. Tämä kertoo siitä ettei oikeasti ole perusteita heikentää kuntien edellytyksiä ja oikeutta tarjota näitä palveluja myös jatkossa, pikemminkin päinvastoin. KUUMA-seutu esittää huolensa pääkaupunkiseudun kuntayhtymän osalta. Ollakseen koko maakunnan kannalta hyödyllinen, tulisi kuntayhtymä rakentaa kaikkien halukkaiden kuntien yhteisenä työnä perussopimuksesta alkaen. Tällä varmistettaisiin tasapuolinen ja erilaiset olosuhteet ja intressit huomioiva ratkaisu. Myös kuntayhtymän resurssien jakaminen edellyttäisi yhteistä näkemystä – tämä tulee esille muun muassa työllisyyden hoitoon liittyvien resurssien osalta. Painopisteet tulisi yhdessä määritellä. Kasvupalvelujen markkinaehtoistamisessa tulisi määritellä selkeät tuloskriteerit, joiden pohjalta palveluja tarjoavat yritykset saisivat tulonsa. Kunnalliset kehittämisyhtiöt tulevat jatkossakin turvaamaan elintärkeitä alueellisia yrityspalveluita ristiriidatta uuden kasvupalvelulain kanssa. Kuntien omistamien kehitysyhtiöiden asemaa ei tulisi lainsäädännöllä vaarantaa (sidosyksikkömäärittely). Tässä kohtaa on huomattava, että kehittämisyhtiöt toimivat osittain erilaisilla periaatteilla ja ne keskittyvät osin toisistaan poikkeaviin palveluihin – niitä kuitenkin yhdistää se etteivät ne peri palveluistaan maksuja yrityksiltä. KUUMA-seudulla esimerkiksi KEUKE ja TechVilla edustavat palvelutarjonnaltaan toisistaan poikkeavaa profiilia. KUUMA-seutu hyödyntää TechVillan laajaa osaamista EAKR-rahoitteisissa projekteissa, jotka hyödyttävät muun muassa seudun teollisuutta. On tärkeää ettei tällaista mahdollisuutta lainsäädännöllisin kirjauksin estetä. Kehitysyhtiöt auttavat kuntia yhteisten tarpeiden tunnistamisessa ja parantavat näin edellytyksiä elinvoimaisen kunnan ja menestyvän yritystoiminnan edistämisessä. Lain pykälä 1 momentista puuttuu tuettavista toimista alueen kuntien välisen elinkeinopoliittisen yhteistyön edistämistä koskevat kehittämishankkeet ja yritystoimintaa edistävien organisaatioiden hanketoiminta. Yksityiskohtaisissa perusteluissa nämä ovat kuitenkin mainittu ja siten ne on lisättävä myös pykälään. Toteutettava kasvupalvelu-uudistus ei riittävästi tunnista tarvetta kehittämisyhtiö – maa-kunta/valtakunta akselin yhteistyölle. Julkisia yrityspalveluja tulee tarkastella kokonaisuutena, jossa kehitysyhtiöiden työ yhdyspintana yrityksiin tunnistetaan osana palveluiden tarjontaketjua. Kasvupalveluiden järjestäjälle tulee sisällyttää lakiin mahdollisuus kohdentaa rahoitusta esim. sopimusperusteisesti kehitysyhtiöissä tehtävään yritysten ohjaukseen yritysten kasvua tukevien kasvupalveluiden käytössä. Lakimuutoksen yhteydessä pitää selkeästi määritellä, millä taholla on intressi, vastuu ja rahoitus alueen tärkeiden toimialojen pitkäjänteiseen kehittämiseen (esimerkiksi alueellisten osaamiskeskittymien kansainvälinen ja kansallinen verkottaminen). Yritykset toivovat yhtä kontaktihenkilöä, joka tuntee yrityksen pitemmältä ajalta ja joka pystyy tunnistamaan ratkaisuja yrityksen kehityspalvelutarpeisiin. Pelkästään markkinaehtoinen yksityisten konsulttien palvelumyynti ei palvele tätä tarvetta, vaan lisää toiminnan lyhytjänteisyyttä ja pirstaleisuutta (vrt. Tekesin innovaatiosetelit). Työllisyyden ja viennin kannalta tärkein yrityssegmentti - vakiintuneet teollisuusyritykset - eivät ole aktiivisimpia paikallisten yritysneuvontapalv * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: * Vrt. Kuntaliiton lausunto. * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: * Vrt. Kuntaliiton lausunto. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: * Vrt. Kuntaliiton lausunto * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: * Vrt. Kuntaliiton lausunto * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * KUUMA-seudun mielestä on tärkeää selkiyttää maakunnan, pääkaupunkiseudun kuntayhtymän ja kuntien roolit uuden lainsäädännön osalta. Tällä hetkellä on olemassa laajaa epätietoisuutta niistä ja esimerkiksi työllisyyden hoidon osalta palveluketjujen säilyminen (pitkäaikaistyöttömät, vaikeasti työllistyvät) on vaarassa. Kuka tai mikä vastaa työllisyydenhoidon ja sosiaalipalveluiden välisestä koordinaatiosta uuden maakuntamallin ja pääkaupunkiseudun kuntayhtymän aloittaessa toimintansa? Työllisyyspalvelujen osalta markkinallistaminen synnyttää riskin julkisten menojen lisääntymisestä ilman, että toiminta tehostuisi. Sen vuoksi olisikin tarpeen määritellä eri toimijoiden yhteistyönä tuloskriteerit, joiden puitteissa palveluntarjoajat saisivat tulonsa. Lakiesityksestä ei selviä, joutuvatko kunnat jatkossakin maksamaan työmarkkinatuen kuntaosuuksia (sakkomaksut) vaikka niiden mahdollisuuksia hoitaa ongelmaa entisestään heikennetään. Vastausta ei ole myöskään siihen, saavatko kunnat jatkossa oikea-aikaisesti tiedot alueellaan asuvista pitkäaikaistyöttömistä. Lainmuutoksen osana tulisi myös arvioida uudelleen velvoitetyöllistämisen periaatteet – ikäraja 57-59-vuotta tuntuu aikansa eläneeltä ja keinotekoiselta. Se rajoittaa kuntien mahdollisuuksia kohdentaa työllisyysmäärärahojaan esimerkiksi nuorisotyöttömyyden hoitoon. Tällä hetkellä monessa kunnassa velvoitetyöllistämiseen kuluu merkittävä osa työllisyysmäärärahoista. Jossain kunnissa rahaa ei välttämättä jää muuhun juuri ollenkaan. Lainsäädäntöesityksessä kerrotaan, että palkkatukia tullaan jatkossa suuntaamaan voimakkaasti yrityksiin. Ajatus on sinällään kannatettava. Esityksestä ei kuitenkaan selkeästi ilmene, mitkä ovat päälinjaukset kunnille myönnettävien palkkatukien suhteen. Tämä tieto on kuitenkin oleellinen kuntien pyrkiessä hahmottamaan maakuntauudistuksen jälkeistä työllisyydenhoidon tehtäväänsä ja siihen käytettäviä voimavaroja. Palkkatuki on ollut ja tulee olemaan kunnille merkittävä tuki pitkäaikaistyöttömien työllistämisestä aiheutuneiden kustannusten kompensoinnissa. Kunnat toivovat vastauksia kysymykseen: mitä asioita kunnat eivät kasvupalvelulainsäädännön puitteissa saa enää tehdä? Lisäksi viittaamme Kuntaliiton lausuntoon. * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: * Vrt. Kuntaliiton lausunto * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: * Vrt Kuntaliiton lausunto * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: * Vrt. Kuntaliiton lausunto * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: * Vrt. Kuntaliiton lausunto * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: * Kts. edellä kohta 29 * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE-toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: * Perusteltu ja järkevä muutos ja vähentää hallinnollista työtä. * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: * Vrt. Kuntaliiton lausunto * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Vrt. Kuntaliiton lausunto. Lisäksi KUUMA-seudun kommentti: 4 § lain soveltaminen lapseen Tässä tulisi olla käräjäoikeuden määräämän lapsen edustajan roolista jotain. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: * 8 § ja 9 § vrt Kuntaliiton lausunto. KUUMA: Pykälässä puhutaan kuinka neuvontaa annetaan ja kuinka perustietoa annetaan, mutta ei otsikossa mainitusta ohjauksesta. Kun palveluja järjestään ja tuotetaan eri tahojen tehtävinä ja eri palveluina, ohjauksen merkitys tulee korostumaan. Ohjausta ja sen roolia tulisi määritellä tarkemmin. Jo tällä hetkellä ohjaus on yksi haastavimmista tehtävistä kotouttamistyössä. Ohjaus tapahtuu eri ”palvelujen välissä”. Keskitymme itse palveluun ja unohdamme, että kielitaidoton ja kulttuuria tuntematon ei pysty etenemään asiasta toiseen yksittäisen ohjeen tai tiedon varassa, vaan tarvitsee saattelun kaltaista ohjausta. Kotouttamistyössä ”selitetään ja selkoluetaan” jatkuvasti eri viranomaisten päätöksiä. Hyvällä ohjauksella varmistetaan asian syvällisempi ymmärtäminen ja tuetaan uudessa kulttuurissa toimimista. Alkuvaiheen hyvä ohjaus edesauttaa uuden kulttuurin tiedon nopeampaa omaksumista. Palveluja tullaan yhteen sovittamaan. Ohjauksella varmistetaan, että maahanmuuttaja saa selkeän kuvan tarjolla olevista palveluista ja pystyy tekemään mahdollista valintaa. 10§ vrt Kuntaliiton lausunto. Lisäksi KUUMA: Alkukartoitus on erittäin merkittävä toimenpide kotoutumisen edistämisessä. Sillä varmistetaan henkilön kuuleminen ja osaamisen esille tuominen. Valitettavasti nykyisellään se hajoaa eri toimijoiden tekemäksi toimenpiteeksi ja osiltaan liian suppeaksi. Tehokkainta tämä olisi, jos se velvoitettaisiin tekemään kaikille maahanmuuttajille ja yhdellä taholla. Jos eri palvelut tekevät sen eri näkökulmista, eri laajuisena, eri kohderyhmälle, alkukartoitus ei edistä parhaalla mahdollisella tavalla kotoutumista. Kun eri toimijat uudelleen ja uudelleen kysyvät ja kirjaavat henkilöstä samat asiat, se turhauttaa asiakasta ja hukkaa työaikaa. Alkukartoituksen tuli olla yksi toimenpide, jota hyödyntävät kaikki tahot, kun he suunnittelevat kotouttamistoimenpiteitä. Tällä hetkellä työvoimahallinnon tekemä alkukartoitus on aivan liian suppea tukeakseen maahanmuuttajan kotoutumista kokonaisuutena. 11 § ja 12 § vrt Kuntaliiton lausunto.. Lisäksi KUUMA: Kotoutumissuunnitelman lisäksi henkilöille laaditaan useita suunnitelmia mm. sosiaalihuolto- ja lasten suojelulain näkökulmista. Jos pohjalla on huono alkukartoitus, suunnitelmien yhteydessä tehdään uudestaan ja uudestaan jonkinlainen alkukartoitus ja suunnitelmiin kirjataan hieman erilaisia asioita. Jotta kotoutuminen on selkeämpi kokonaisuus, tulisi yhä paremmin tiedostaa eri asioiden vaikutukset toisiinsa esim. opiskelu on vaikeaa, jos lapsen asiat eivät ole kunnossa tai toimeentuloon tai asumiseen liittyy vaikeuksia. 13 § Kotoutumissuunnitelma on liian suppea, jos se tehdään vain kasvupalveluna. Nyt työvoimahallinnon tekemä kotoutumissuunnitelma on muutaman rivin suunnitelma aloitettavaksi koulutuksesta tai muusta toimenpiteestä. Tämä lisäksi henkilö asioi joka tapauksessa sosiaalipalveluissa. Siellä tehdään sitten palvelun tarpeen arviointi ja asiakassuunnitelma. Tässä kokonaisuudessa perhekokonaisuuden tarkastelu jää vielä heikolle. Kotoutumissuunnitelman tekemisessä tulee olla joustavuutta. Joustavuus ei voi tarkoittaa minimiä, johon mennään erinäisistä syistä. Lain tulee tukea, että suunnitelma tehdään henkilön yksilöllisten tarpeiden mukaan, eikä paikallisten tai alueellisten resurssien mukaan. 14 §, 17 § 18 § vrt Kuntaliiton lausunto. 19 § Muut kotoutumista edistävät palvelut kohta 1 ja 2. Nämä ovat yhtä tärkeitä kuin työmarkkinoille suuntaavan aikuisen palvelut. Miksi ne esitetään muina palveluina, eikä pykälissä 10-13. Kohta 3 epäselvä, mitä tällä tarkoitetaan? Kuka tässä on järjestäjänä, liitetäänkö kotoutumissuunnitelmaan? 20 § Kotoutumista edistävien palvelujen yhteensovittaminen Mikä palvelu maakunnassa huolehtii yhteensovittamisesta? Pystyykö jo tässä vaiheessa määrittelemä * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: * 21 § Kotoutumisen edistämisen suunnittelu … ”Tarvittaessa maakunta laatii ……. maahanmuuton ja kotouttamisen maakuntaohjelman”. Ohjelma lienee välttämätön, sillä eri kunnissa on paljon eroavuuksia kotoutumisen edistämisen toimenpiteissä, suunnittelussa ja kehittämisessä 22 § Maakunnan kotoutumista edistävien palvelujen järjestäminen Kotoutumisajan jälkeen maahanmuuttajaa palvelevat suunniteltavat peruspalvelut, kun henkilöstön osaamista lisätään. Maahanmuuton alkuvaiheen palvelujen järjestäminen eri tahoilla on haasteellista maahanmuuttajalle. Tässä puhutaan myös ohjaamisesta maakunnan yhtiön järjestämistä palveluista. Kun huolehditaan palvelujen järjestämisestä, tulee huolehtia myös henkilön ohjautumisesta järjestettäviin palveluihin. Tuleeko ohjauksesta kirjata myös tähän yhteyteen? 24 § Maahanmuuttoasioiden yhteistyöryhmä Pykälässä tulisi mainita yhteistyöryhmän jäsentahot. 25 § Maakunnan omavalvonta Tällä hetkellä kotoutumisen mittaaminen on haasteellista. Saataisiinko tähän valtakunnallisia, yhteisiä mittareita, joita seurataan. * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: * Vrt. Kuntaliiton lausunto. Lisäksi KUUMA: 27 § Kunnan kotoutumisen edistämisen suunnittelu ja kehittämisen sisältö Pykälän 2 momentin 5) kohdan mukaan erityisesti otetaan huomioon ”5) kotouttamisen yhteensovittamisesta vastaavan kunnan viranomaisen sekä kotoutumista edistävistä palveluista vastaavien tahojen nimeämäinen”. Kaikissa kunnissa tulee olla yhteensovittamisesta vastaava viranomainen ja määritelmä kuinka se organisoidaan. Tällä hetkellä näitä ei määritellä, joten se jätetään osittain tai kokonaan määrittelemättä ja kohta 4 kotoutumisen seuranta kunnassa. Tähän tulisi saada valtakunnalliset indikaattorit * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: * 33 § Valtion laskennallinen korvaus kunnalle alkukartoituksesta, alkuvaiheen ohjauksen ja neuvonnan ja muiden kotoutumista edistävien palveluiden järjestämisestä On otettava huomioon, että laskennalliset korvaukset eivät tähänkään asti ole kattaneet kuntien kustannuksia. Jos nykyisin alkukartoituksesta ja tulkitsemisen kustannuksista maksettavat erilliset korvaukset yhdistetään laskennalliseen korvaukseen, on pidettävä huolta siitä, että korvaustaso on riittävä. Kuntaliitto huomauttaa, että voimassa olevan lain mukaan tulkitsemiskustannukset korvataan kunnille ilman aikarajaa. Lakiehdotuksen mukaan tulkitsemiskustannuksia korvattaisiin oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden osalta kolme vuotta ja kiintiöpakolaisten osalta neljä vuotta. Tämä merkitsee kunnille maksettavien tulkitsemiskustannusten korvausten vähenemistä. Laskennallisten korvausten riittäminen on merkittävä tekijä siihen, halutaanko kunnissa antaa kuntapaikkoja kansainvälisen suojelun piirissä oleville. 34 § Korvaus kansainvälistä suojelua saavan henkilön vastaanottoon varautumisesta On kannatettavaa, että kunnalle korvataan varautumisesta aiheutuneita kustannuksia. * 6 luku Ilman huoltajaa maassa asuvaa lasta koskevat säännökset, kommentit: * Vrt. Kuntaliiton lausunto. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials