Lähettäjä: Valo Marja-Liisa TEM Lähetetty: 17. kesäkuuta 2017 12:53 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: Lausunto kirjattavaksi / Pohjois-Savon liitto / VL: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne Lähettäjä: QuestBack [mailto:noreply@questback.com] Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 15:41 Vastaanottaja: Valo Marja-Liisa TEM Aihe: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne * Vastaajataho * maakunnan liitto * Vastaajatahon virallinen nimi * Pohjois-Savon liitto * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * 1 luku Yleiset säännökset: 1 §: Tässä pykälässä toimivalta kasvupalvelujen järjestämiseksi on yksiselitteisesti maakunnalla tai poikkeussäännöksen mukaan Uudenmaan maakunnan kuntien perustamalla kuntayhtymällä. Kasvupalvelujen järjestämiseen liittyviä tehtäviä tulisi voida siirtää maakunnan ja kunnan välisillä sopimuksilla kunnan hoidettavaksi. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi: Työnhakijan palvelutarve arvioidaan kahden viikon kuluessa työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta digitaalisesti. Jos työnhakijalla sen perusteella arvioidaan olevan korkea riski pitkäaikaistyöttömyyteen, ohjautuu työnhakija palvelutarpeen tarkempaan arviointiin. Työnhakijan tarve monialaiseen yhteispalveluun arvioidaan erikseen vasta laissa säädeltyjen määräaikojen jälkeen, jolloin työttömyys on jo siinä vaiheessa kestänyt todella kauan ja tosiasiallisesti tarve voi olla heti ensimmäisestä työttömyyspäivästä lähtien. Esityksestä ei käy ilmi, miten kokonaisuutta johdetaan eli kuka, miten ja millä resursseilla eri hallinnon alojen ja toimijoiden palvelut sovitetaan yhteen uudessa toimintaympäristössä. Esityksestä ei myöskään käy selkeästi ilmi, kuka arvioi työnhakijan palvelutarpeen ja tekee päätökset palveluihin ohjaamisesta. Esityksen mukaan työttömän työnhakijan on seitsemän päivän välein ilmoitettava verkkopalvelussa työnhaun jatkumisesta ja aktiiviseen työnhakuun liittyvistä toimista. Vain painavista syistä voidaan hyväksyä muu kuin verkossa tehty ilmoitus. On huomioitava, että huonot tietoliikenneyhteydet saattavat useilla olla ilmoittautumisen esteenä. Esityksestä ei myöskään käy selkeästi ilmi, mitkä ovat ne painavat syyt ja mikä olisi se vaihtoehtoinen tapa. Lisäksi, miten varmistetaan vähäosaisten ja vahvasti osatyökykyisten palveluiden tasavertainen saatavuus, jos lähtökohtana ovat sähköiset palvelut. Työnhakijoiden aktiivisuuteen kannustaminen on sinänsä hyvä asia, mutta esitetyt muutokset ovat monimutkaisia ja haasteellisia toteuttaa. Kahdentoista työpaikan hakeminen kolmen kuukauden aikana alueilla, joissa työpaikkoja ei ole tarjolla, on kohtuuton vaatimus ja voi myös muuallakin johtaa siihen, että työnhakijat tehtailevat näennäishakemuksia, mutta eivät saa viranomaisilta tarvitsemiaan työhakua tukevia palveluja. Työnantajat saattavat kyllästyä kasvaviin hakijamääriin ja hakijoihin, jotka tehtailevat hakemuksia ilman motivaatiota. Vaarana on, työnantajat siirtyvät hakemaan työntekijänsä muualta kuin työvoimaviranomaisen kautta ja piilotyöpaikkojen osuus kasvaa. Esityksen mukaan työnhaku tulisi päättymään tilanteessa, jolloin työnhakija ei valitse palvelutuottajaa asetetun määräajan puitteissa siitä, kun hänet on ohjattu käyttämään valinnanvapautta. Valinnanvapaus ei voi tarkoittaa sitä, että valinta pitää tehdä yksinomaan itse. Jos työnhakija ei halua tehdä valintaa tai ei kykene siihen, valinnan tulee olla ammattihenkilöstön tehtävänä. Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) on toimintamalli, jossa kunta, Kela ja TE-palvelut yhdessä arvioivat työttömien palvelutarpeet, suunnittelevat työllistymisen edistämiseksi tarkoituksenmukaiset palvelukokonaisuudet sekä vastaavat työllistymisen edistämisestä ja seurannasta. Toimintamalli on todettu tehokkaaksi ja tarkoituksenmukaiseksi tavaksi edistää vaikeasti työllistyvien henkilöiden työllistymistä. Hyväksi koettuja käytäntöjä ei tule purkaa, vaan lainsäädäntöä tulee kehittää ja syventää uuteen toimintaympäristöön sopivaksi. Kasvupalveluihin liittyen erityisesti vaikeammin työllistyville suunnattujen palveluiden kohdalla markkinaehtoisuuden vaade ei ole tarkoituksenmukainen. Moniammatillisen yhteistyön tarve ei tule jatkossakaan poistumaan. Lailla ei tule vaikeuttaa toimintaa, vaan mahdollistaa sen kehittäminen. TYP-viranomaisena kunnan tulee voida jatkossakin, työttömyyden pitkittyessä, toimia myös työttömien palvelutarpeen arviointitahona ja eri toimijoiden tarjoamien työllisyyttä edistävien palvelujen yhteensovittajana, tehdä määräaikaishaastatteluja ja räätälöidä työpaikkoja. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut: Ammatillisen osaamisen kehittämiseen on syntymässä kaksi erillistä rakennetta: OKM:n hallinnonalalle siirretty työvoimakoulutus sekä TEM:n hallinnonalan osaamis- ja rekrytointipalvelut, joita kumpaakin säädellään erillisillä laeilla. Tämä ei ole tarkoituksenmukaista tilanteessa, jossa väestön osaamista tulee tarkastella kokonaisuutena ja kehittää kokonaisvaltaisena prosessina. Työttömillä on mahdollisuus hakeutua sekä OKM:n että TEMin hallinnoimaan koulutukseen. Tämä vaikeuttaa työttömän kokonaistilanteen hahmottamista. Lisäksi voi syntyä tarpeettomia rinnakkaisia koulutuspalveluja. §12 rekrytointipalvelut: Ammatillisen koulutuksen kokonaisuudessa tehdään jo rekrytointiin liittyvää ennakointityötä. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä tämän työn merkitys tulee kasvamaan, koska jatkossa osa koulutuksen järjestäjien rahoituksesta perustuu valmistuneiden opiskelijoiden työllistymiseen. Aiotaanko tätä tehtävää käsitellä erillisenä rekrytoinnin ja osaamisen kasvupalvelujen osalta? Miten tämä aiotaan kytkeä työttömän osaamistarpeen kartoitukseen? § 16 opiskelijavalinta: Aiemmin te-hallinto on päättänyt työttömän pääsemisestä koulutukseen, nyt esityksen mukaisesta opiskelijavalinnasta voi tulla nykyistä hitaampi prosessi, mikäli valinta käy kahden eri tahon, palvelun tarjoajan sekä maakunnan käsiteltävänä. * 4 luku Työkokeilu, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 luku Työllistämisvelvoite, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: * 1 Luku Yleiset säännökset: Maakunnilla ja kunnilla tulisi olla mahdollisuus keskenään sopia kasvupalveluiden järjestämisvastuun siirtämisestä kunnille, erityisesti suurilla kaupunkiseuduilla. Tästä seuraisi luonnollisesti, että järjestäjiä voisi olla muitakin kuin maakunnat ja pääkaupunkiseudun kuntayhtymä. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet: § 3 ja § 9: Rahoituspalvelut tulee jättää kokonaan julkisten hallintotehtävien piiriin. * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: * Esitämme, että luku otsikoitaisiin ’Tuet alueelliseen kehittämis- ja investointitoimintaan’. Kuntien kokonaan omistamille kehittämisyhtiöille myönnetyn toimintaympäristötuen on joissakin yhteyksissä katsottu olevan valtiontukea, jolloin tuki on myönnetty de minimiksenä. Tulkinta käytännössä estää kehittämisyhtiöitä hyödyntämästä toimintaympäristötukea. Kehittämisyhtiöt ovat kuitenkin voittoa tavoittelemattomia organisaatioita, eivätkä ne toimi markkinoilla. Kyseessä on kuntien tapa organisoida oman elinkeinopolitiikkansa toteuttamista ja kuntien välistä yhteistyötä. Horjunta tässä tulkinnassa olisi nyt syytä oikaista ja selkeästi todeta vähintäänkin lain perusteluissa, että kuntien kehittämisyhtiöt rinnastetaan tuen saajina kuntiin, eikä niille myönnetyssä tuessa synny kiellettyä valtiontukea. § 9 maakunnan myöntämät tuet: pykälän 1 momentista puuttuu tuettavista toimista alueen kuntien välisen elinkeinopoliittisen yhteistyön edistämistä koskevat kehittämishankkeet ja yritystoimintaa edistävien organisaatioiden hanketoiminta. Yksityiskohtaisissa perusteluissa nämä ovat kuitenkin mainittu ja siten ne on lisättävä myös pykälään. §10 tuen saaja: esitämme poistettavan rajauksen voittoa tavoittelemattomasta oikeushenkilöstä. Lakiehdotus rajaa tarpeettomasti pois toimijoita aluekehittämisestä verrattuna nykyiseen lainsäädäntöön. Ehdotuksen mukaan taloudellista etua toimillaan tuottava säätiö, yhdistys tai osakeyhtiö ei voisi toimia alueellisten investointi- ja kehittämistukien hakijoina. Tuloverolaissa on asetettu tiukat kriteerit sille, että yhteisöä voitaisiin pitää yleishyödyllisenä. Olennaista on, että tuki kohdistuu aluekehittämiseen ja tuen myöntämisen edellytykset täyttyvät mm. tulosten yleisestä hyödynnettävyydestä. §12 Tuen siirtäminen: Tukea pitää voida siirtää sellaiselle yhteisölle, joka täyttää luvussa 3 saajalle asetetut edellytykset. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: * ei kommentteja 3) kunta, kuntayhtymä, yhdistys tai säätiö saa ottaa työpajaan tai vastaavaan valmennusyksikköön julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa tarkoitettuun palkkatuettuun työsuhteeseen henkilön sellaisiin tehtäviin, joita ei muutoin tehdä työ- tai virkasuhteessa. ei kommentteja * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: * ei kommentteja * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: * ei kommentteja * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: * ei kommentteja * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: * ei kommentteja * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 10 a luku Kulukorvaus, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 14 luku Erinäisiä säännöksiä, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE-toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: * Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Pohjois-Savon liitto pitää hyvänä kotouttamispalvelujen kytkemisen kasvu- ja sote -palveluihin, mikä mahdollistaa aikaisempaa tehokkaamman integraation näiden palvelujen kesken maakunta- ja soteuudistuksen tavoitteiden mukaisesti. Maahanmuuttajien työllistymisen nopeuttaminen ja nopeamman kotoutumisen tulee olla lakiuudistuksen yhtenä tavoitteena. Pohjois-Savon liitto pitää hyvänä myös sitä, että kotouttaminen on kunnan ja maakunnan yhteinen asia, mutta kunnan ja maakunnan tehtäviä ja työnjakoa tulee selkeyttää. Luonnoksen mukaan on epäselvää minkä organisaation tehtävänä on mm. alkukartoituksen järjestäminen tai kotouttamissuunnitelman laatiminen, ja miten ratkaisu näiden kesken tulee tehdä. Kotouttamiskorvausten siirtäminen maakunnan yleiskatteiseen rahoitukseen on periaatteessa kannatettava asia, mutta vaarana on, että tällainen laskennallinen osuus jää todellisia kustannuksia alhaisemmaksi, ja maakunta ja kunnat joutuvat rahoittamaan kustannuksia muulla rahoituksellaan. Laissa tuleekin selvästi määritellä täysimääräisten korvausten maksaminen maakunnalle ja kunnille kotouttamisen aiheuttamista kustannuksista. Tämä tarkoittaa vastaavasti riittävien resurssien huolehtimisesta kotouttamispalveluiden ja tehokkaan kotouttamisen toteuttamiseen. Kotouttamista edistäviä palveluja tarjoavat myös monet järjestöt, joiden rooli on erittäin tärkeä, ja resursseja tulee olla riittävästi käytettävissä myös järjestöjen toiminnan tukemiseen. Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials