Lähettäjä: Kirjaamo TEM Päiväys: Fri Jun 16 07:37:28 EEST 2017 Vastaanottaja: "hare@tem.fi" Kopio: Aihe: VL: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: Kärhä Päivi TEM Lähetetty: 15. kesäkuuta 2017 13:28 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: pekka.hokkanen@keskisuomi.fi [mailto:pekka.hokkanen@keskisuomi.fi] Lähetetty: 15. kesäkuuta 2017 12:55 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho * maakunnan liitto * Vastaajatahon virallinen nimi * Keski-Suomen liitto * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * Ammatillisen osaamisen kehittämiseen on syntymässä kaksi erillistä rakennetta: OKM:n hallinnonalalle siirretty työvoimakoulutus sekä TEM:n hallinnonalan osaamis- ja rekrytointipalvelut, joita kumpaakin säädellään erillisillä laeilla. Tämä ei ole tarkoituksenmukaista tilanteessa, jossa väestön osaamista tulee tarkastella kokonaisuutena ja kehittää kokonaisvaltaisena prosessina. Työnjako hallinnonalojen välillä tukee vanhanaikaista ajattelua eikä ota huomioon nykytilannetta, jossa työ ja opiskelu limittyvät entistä joustavammin toistensa kanssa. Lakiluonnos ei tunnista riittävästi sitä, mitä tullaan tekemään OKM:n hallinnonalan ammatillisen koulutuksen reformin myötä. Työttömillä on mahdollisuus hakeutua sekä OKM:n että TEMin hallinnoimaan koulutukseen. Tämä vaikeuttaa työttömän kokonaistilanteen hahmottamista. Lisäksi voi syntyä tarpeettomia rinnakkaisia koulutuspalveluja. Lain käsitteistö on monelta osin epämääräinen (esim. osaamispalvelut tai kasvupalvelukoulutus). Tämä vaikeuttaa palvelukokonaisuuden hahmottamista, asiakaspalvelua ja maakunnan järjestämis- ja tuottamisvastuiden määrittelyä. Potentiaalisten palvelutuottajien on lain perusteella vaikea ennakoida tulevaa markkinaympäristöä. * 4 luku Työkokeilu, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 luku Työllistämisvelvoite, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: * Yritysten tuki-instrumentit ovat samoja kuin tällä hetkellä. Suurin muutos tuki-instrumenteista kohdistuu starttirahaan, jonka status muuttuu aikaisemmasta alkavan yrittäjän toimeentulon turvaamisesta selkeästi yritystueksi. Starttirahaa myönnetään jatkossa yrityksille (Y-tunnus). Perusteluissa ei kuitenkaan ole arviota tämän muutoksen vaikutuksista tuki-instrumentin vaikuttavuuteen, kohdentumiseen tai volyymiin. * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: * Lain määritelmä maakunnan myöntämistä tuista on joiltain osin epäselvä. Maakunnan on voitava käyttää myös yleiskatteellista rahoitusta 9§:n mukaisiin kehittämis- ja investointitukiin. Rahoituksen myöntämisehtojen tulee kauttaaltaan olla mahdollistavia, ei nykyistä tiukempia/rajaavia. Luku 3 tulisi otsikoida ”tuet alueelliseen kehittämis- ja investointitoimintaan” ja luvun 3 §10 rajaus voittoa tavoittelemattomasta oikeushenkilöstä tulisi poistaa. Asian selvittäminen tuo vain ylimääräistä byrokratiaa, sillä yhdistyksen perustamisasiakirja ei ole riittävä todiste voittoa tavoittelemattomuudesta. Hakijatahon voittoa tavoittelemattomuutta olennaisempaa on, että tuki kohdistuu aluekehittämiseen ja tuen myöntämisen edellytykset täyttyvät mm. tulosten yleisestä hyödynnettävyydestä. Tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamista rakennerahasto-ohjelmasta vaikeuttaa se, että siihen sovelletaan valtiontukisäännöstöä. Kyseessä on tutkimuksesta lisäarvoa tuottavat hankkeet, jolloin hakijan kannalta olisi mielekästä ja johdonmukaista että valtiontukisäännöstöä sovellettaisiin muiden EU-ohjelmien (esim. Horizon 2020) tavoin. Lakiluonnoksesta ja sen perusteluista ei käy ilmi, miksi ryhmäpoikkeusasetusta ei sovelleta tutkimus- ja kehittämishankkeissa. Kuntien kokonaan omistamille kehittämisyhtiöille myönnetyn tuen on joissakin yhteyksissä katsottu olevan valtiontukea, jolloin tuki on myönnetty de minimiksenä. Tulkinta käytännössä estää kehittämisyhtiöitä hyödyntämästä tukea. Kehittämisyhtiöt ovat kuitenkin voittoa tavoittelemattomia organisaatioita, eivätkä ne toimi markkinoilla. Kyseessä on kuntien tapa organisoida oman elinkeinopolitiikkansa toteuttamista ja kuntien välistä yhteistyötä. Horjunta tässä tulkinnassa olisi nyt syytä oikaista ja selkeästi todeta vähintäänkin lain perusteluissa, että kuntien kehittämisyhtiöt rinnastetaan tuen saajina kuntiin, eikä niille myönnetyssä tuessa synny kiellettyä valtiontukea. Pykälä 9 maakunnan myöntämät tuet: pykälän 1 momentista puuttuu tuettavista toimista alueen kuntien välisen elinkeinopoliittisen yhteistyön edistämistä koskevat kehittämishankkeet ja yritystoimintaa edistävien organisaatioiden hanketoiminta. Yksityiskohtaisissa perusteluissa nämä ovat kuitenkin mainittu ja siten ne on lisättävä myös pykälään. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: * 49§:ssä on teksti ”Rakennerahastoista rahoitettavan hankkeen on oltava… ja sen on noudatettava kumppanuussopimuksen mukaista käyttötarkoitusta.” Tälle lisäykselle ei ole perusteluja. Hankerahoituksen tulee toteuttaa ohjelman tavoitteita ja rakennerahastosäädöksiä, eikä ohjelma voi olla ristiriidassa kumppanuussopimuksen kanssa. 58 §:n ESR Henkilö –palvelu perusteluissa on maininta ”Indikaattoritietojen keräämisvelvoite on hankepäätöksen ehdoissa yhtenä ehtona, ja myös maksatus on sidottu indikaattoritietojen kertymiseen.” Esitämme että ko. virkkeen sivulause poistetaan. Indikaattoritietojen kertymistä ei tule sanktioida hanketasolla. EU-komissio jopa kannustaa rahoittamaan rakennerahastoista hankkeita, joiden tulosten saavuttamiseen sisältyy harkittu riski. Siksi hankkeella on oltava lupa perustellusta syystä epäonnistua indikaattoritavoitteiden saavuttamisessa. * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 10 a luku Kulukorvaus, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 14 luku Erinäisiä säännöksiä, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE-toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: * Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 luku Ilman huoltajaa maassa asuvaa lasta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Rekisterisäännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 8 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 9 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentoitavaa. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials