Lähettäjä: Valo Marja-Liisa TEM Lähetetty: 17. kesäkuuta 2017 14:14 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: Lausunto kirjattavaksi / Keski-Pohjanmaan liitto / VL: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne Lähettäjä: QuestBack [mailto:noreply@questback.com] Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 15:10 Vastaanottaja: Valo Marja-Liisa TEM Aihe: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne * Vastaajataho * maakunnan liitto * Vastaajatahon virallinen nimi * Keski-Pohjanmaan liitto * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * Lakiesityksen yksi keskeisimmistä muutoksista on siirtyminen työllistämissuunnitelmasta aktiivisen työnhaun velvoitteeseen. Lähtökohtaisesti ajatus on kannatettava, mutta käytännön toteutus (velvoite tietystä vähimmäismäärästä työnhakuilmoituksia, velvoite raportoida aktiivisesta työn hakemisesta seitsemän päivän välein jne.) voivat johtaa turhautumiseen sekä työnantaja että hakijapuolella, ja ruuhkauttaa työnhakuilmoitusten käsittelyä. Vaarana on, että työnantajat siirtyvät enenevässä määrin hakemaan työntekijänsä muiden kanavien kautta, ja heikommin työllistyvät jäävät maakunnan rekrytointipalveluihin tehtailemaan ”pakkohakemuksia”. Vaihtelua on myös erilaisten suhdannetilanteiden välillä. Laskusuhdanteen aikana, kun avoimia työpaikkoja ei ole ja työttömien määrä kasvaa, menettely ei toimi. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * § 12 Rekrytointipalvelut: Nykyisen lainsäädännön mukaisten työnvälityspalveluiden sijaan käyttöön otettu rekrytointipalvelut -käsite on hyvä. Palvelu kattaa sekä työnantajalle, että työnhakijalle tarjottavat palvelut. § 13 Osaamispalvelut ja § 15 Kasvupalvelukoulutus: Osaamispalveluihin sisältyvän työvoimakoulutuksen ja ammatillisesta koulutuksesta annetussa lakiehdotuksessa tarkoitetun työvoimakoulutuksen ero on tuotu esille ammatillisesta koulutuksesta annetussa lakiehdotuksessa. Selkeyden vuoksi tämä olisi hyvä lyhyesti todeta myös julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista annetun lakiehdotuksen varsinaisessa lakitekstissä. On hyvä, että maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvasta TEMin hallinnonalan ei tutkintoon johtavasta työvoimakoulutuksesta käytetään näiden erottamiseksi toisistaan nimitystä kasvupalvelukoulutus. Maakunnan huolena kuitenkin on riittävän vaikuttamismahdollisuuden turvaaminen myös OKM:n hallinnonalle siirtyvän tutkintoon johtavan työvoimakoulutuksen suuntaamisessa. Maakunnilla tulee olla selkeä foorumi vaikuttaa siihen, mitä tutkintoon johtavaa koulutusta alueella jatkossa tarjotaan. Riittävät menettelyt tähän tulee rakentaa ja turvata. Myös asiakkaan näkökulmasta riittävä vuoropuhelu/palveluohjaus tulee turvata. * 4 luku Työkokeilu, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 luku Työllistämisvelvoite, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: * Esityksessä yrityksille myönnettävät tuet ovat pääosin samat kuin nykyisin. Suurin muutos liittyy yritystoiminnan käynnistämiseen käytössä olleeseen starttirahaan, jota uuden lain mukaan ei enää myönnettäisi yrityksen perustamista harkitsevalle henkilölle toimeentulon turvaamiseksi, vaan yritykselle. Muutoksen takana oleva ajatus, että rahoitusta kohdennetaan jatkossa entistä painotetummin sellaisen yritystoiminnan synnyttämiseen, jolla arvioidaan olevan edellytykset jatkuvaan kannattavaan toimintaan, on kannatettava. Muutoksen negatiivisena vaikutuksena on, että se voi nostaa työttömän kynnystä ryhtyä yrittäjäksi, joka tulee huomioida muissa toimenpiteissä. * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: * § 9 Maakunnan myöntämät tuet : Pykälään tulisi palauttaa nykyisessä laissa oleva maininta kuntien elinkeinopoliittisen yhteistyön edistämisestä. Esitämme lisäyksenä pykälään, että tukea voitaisiin myöntää ”alueen kuntien välisen elinkeinopoliittisen yhteistyön edistämistä koskeviin kehittämishankkeisiin ja yritystoimintaa edistävien organisaatioiden hanketoimintaan”. Asia on kyllä mainittu yksityiskohtaisissa perusteluissa, mutta itse laista kohta on tipautettu pois. 9 § 3 momentin kirjaus jättää epäselväksi maakunnan oikeuden rahoittaa muitakin kuin rakennerahastohankkeita (EAKR, ESR) alueellisella kehittämistuella. Lakitekstiä on hyvä tarkentaa tältä osin (nyt siitä voi saada kuvan, että kansallisista varoista voidaan rahoittaa vain maakunnan itse toteuttamia hankkeita). Pykälän kirjauksista voi myös saada käsityksen, että alueellista kehittämistukea voisi kansallisesti myöntää vain valtion talousarviossa tähän tarkoitukseen korvamerkityistä määrärahoista. Maakunnan on voitava käyttää myös yleiskatteellista rahoitusta 9§:n mukaisiin kehittämis- ja investointitukiin. Luvun 3 otsikko ja 10§:n mukainen tuen myöntäminen ainoastaan voittoa tavoittelemattomille oikeushenkilöille on aluekehittämisen näkökulmasta liian rajaava. Mikäli tämä tarkoittaa sitä, että lakiehdotus voisi rajata jatkossa pois esimerkiksi ammattikorkeakoulut, yliopistot ja niiden tutkimusyksiköt, niin se veisi pohjaa pois koko nykyiseltä kehittämistyöltä. Julkisilla organisaatioilla on merkittävä rooli myös palveluiden tuottamisessa alueilla. Yleishyödyllisyyden todistelu lisäisi tarpeetonta byrokratiaa hankepäätösten valmistelussa, vaikka sekä Suomessa että EU-tasolla puhutaan sääntelyn keventämisestä ja riskiperusteisiin menettelyihin siirtymisestä. 11 §:ssä todetaan, että ”tuen kohteena olevat investoinnit ovat yleisesti hyödynnettävissä”. Tiukasti tulkittuna tämä rajaisi pois huomattavan osan esimerkiksi innovaatio- ja tutkimusympäristöihin osoitetuista investoinneista, mikä ei voi olla lain tarkoitus. Parempi ilmaus olisi esim. ”tuen kohteena olevat investoinnit palvelevat aluekehitystä yleisemmin, eivät vain toteuttajaorganisaatiota.” Maakunnat voisivat myöntää Euroopan aluekehitysrahaston varoista tukea vain sellaisiin liikenteeseen ja infrastruktuuriin liittyviin kehittämis- ja investointihankkeisiin, joilla on selkeä elinkeinokytkentä. Rakennerahastokaudella 2014-2020 liikenneinfran rahoittaminen on mahdollista vain harvan asutuksen erityisrahoituksen piiriin kuuluvalla Itä- ja Pohjois-Suomen alueella, joka on hyvä huomioida. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: * § 14 Hyväksyttävät kustannukset: Pykälässä oleva tulokäsite ”Tuloa on kaikki hankkeen saama rahoitus, joka on annettu vastikkeellisesti, kuten esimerkiksi hankkeen hyödynsaajina olevilta taloudellisilta toimijoilta hankkeen tukitoimenpiteisiin osallistumisesta perittävät maksut”, vaatisi vielä keskustelua (rajapinta hankkeen yksityiseen rahoitukseen). * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: * 49§:ssä on teksti ”Rakennerahastoista rahoitettavan hankkeen on oltava… ja sen on noudatettava kumppanuussopimuksen mukaista käyttötarkoitusta.” Tälle lisäykselle ei ole perusteluja. Hankerahoituksen tulee toteuttaa ohjelman tavoitteita ja rakennerahastosäädöksiä, eikä ohjelma voi olla ristiriidassa kumppanuussopimuksen kanssa. 58 §:n ESR Henkilö –palvelu perusteluissa on maininta ”Indikaattoritietojen keräämisvelvoite on hankepäätöksen ehdoissa yhtenä ehtona, ja myös maksatus on sidottu indikaattoritietojen kertymiseen.” Indikaattoritietojen kertymistä ei tule sanktioida hanketasolla. EU-komissio jopa kannustaa rahoittamaan rakennerahastoista hankkeita, joiden tulosten saavuttamiseen sisältyy harkittu riski. Siksi hankkeella on oltava lupa perustellusta syystä epäonnistua indikaattoritavoitteiden saavuttamisessa. * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 10 a luku Kulukorvaus, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 14 luku Erinäisiä säännöksiä, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE-toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: * Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: * 21 §:ssä käytetään termiä ”maahanmuuton ja kotouttamisen maakuntaohjelma”. Termi on harhaanjohtava ja aiheuttaa sekaannusta, sillä maakuntaohjelma on jo pitkään käytössä ollut alueiden kehittämisen lainsäädäntöön perustuva nimitys maakunnan laajempaa kokonaiskehittämistä ohjaavalle prosessille ja ohjelma-asiakirjalle. Kotouttamisen osalta olisi selkeämpää puhua vaikkapa ”maakunnallisesta maahanmuuton ja kotouttamisen ohjelmasta”. * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 luku Ilman huoltajaa maassa asuvaa lasta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Rekisterisäännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 8 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 9 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentoitavaa. Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials