Lähettäjä: Kirjaamo TEM Päiväys: Fri Jun 16 09:37:38 EEST 2017 Vastaanottaja: "hare@tem.fi" Kopio: Aihe: VL: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: Kärhä Päivi TEM Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 9:37 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: KIRJATAAN: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: katja.piiksi@tampereensarka.fi [mailto:katja.piiksi@tampereensarka.fi] Lähetetty: 15. kesäkuuta 2017 15:41 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho * julkisomisteinen yhtiö * Vastaajatahon virallinen nimi * Tampereen Sarka Oy * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Kasvupalvelujen järjestäminen tulisi toteuttaa koko maassa samalla tavalla, jotta se olisi tasapuolista riippumatta asuinpaikasta. Olennaista on asiakaskeskeisyys, ja se, että jokaisella on mahdollisuus saada tarvitsemaansa palvelua. Yksityinen sektori luultavimmin kykenee joustavammin ja kustannustehokkaammin tarjoamaan palveluita. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * Työnhakijoiden aktiivisuuteen kannustaminen siten, että työttömät ohjataan hakemaan 12 työpaikkaa kolmen kuukauden aikana tullenee lisäämään huomattavan määrän byrokratiaa ja aiheuttamaan valtavan määrän erilaisia ongelmia mm. työnantajille, jotka hakevat avoinna oleviin tehtäviinsä vain ko. työhön aidosti motivoituneita työnhakijoita. Digitaalinen palvelutuotanto ja sen painottaminen on jo sinänsä ongelmallista erityisesti TE-toimiston kolmannen linjan asiakkaille. heidän joukossaan on suuri määrä henkilöitä, jotka eivät osaa tai kykene näitä palveluita käyttämään. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * Väestön osaamista tulee tarkastella kokonaisuutta. Näin ollen työvoimakoulutus ja osaamis- ja rekrytointipalvelut tulisi käsitellä saman lain puitteissa. Työ ja opiskelu limittyvät toisiinsa ja tätä joustavuutta täytyisi tukea kaikin tavoin. * 4 luku Työkokeilu, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 5 luku Työllistämisvelvoite, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 7 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: * Palkkatuen myöntämisvastuu on hyvä siirtää maakunnille. Näin voidaan parhaiten taata tasapuolisuus tuen myöntämisessä. Mikäli laki sosiaalissista yrityksistä kumotaan, se tulee aiheuttamaan suuria vaikeuksia kuntaomisteisille sosiaalisille yrityksille, jotka aidosti, tehokkaasti, tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti harjoittavat pitkäaikaistyöttömien ja osatyökykyisten henkilöiden työllistämistoimintaa. Pelkona on se, että nämä yritykset eivät saa toiminnalleen välttämätöntä palkkatukea, mikäli näiden yritysten katsotaan vääristävän kilpailua. Miten tullaan määrittelemään tasapuolisesti se , ettei palkkatukianna työnantajalle kilpailuetua muihin samoja tuotteita tai palveluita tarjoaviin nähden? Palkkatukihan annetaan henkilölle muutenkin jo sillä perusteella, että hänen ammatillisessa osaamisessaan tai työkyvyssään on puutteita. Eikö pitäisi paremminkin katsoa, että näitä henkilöitä työllistävä taho saa kompensaatiota em. puutteista juurikin palkkatuen muodossa? * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: * Ei kommentoitavaa * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: * Lakia sosiaalisista yrityksistä ei pidä kumota. Lakiahan voidaan muuttaa, jos se joiltakin osin ei vastaa tarkoitustaan. Sosiaalisille yrityksille täytyy taata toimintamahdollisuudet jatkossakin. Lain kumoamisessa on suuri riski siinä, että sosiaalisten yritysten (erityisesti kunnallisten sosiaalisten yritysten) harjoittama pitkäaikaistyöttömien ja osatyökykyisten työllistämistoiminta tehdään mahdottomaksi, mikäli vedotaan 17 § 2 momentin 2 pykälään kilpailua vääristävistä vaikutuksista. Lakiinhan voitaisiin tehdä lisäys, että palkkatukea saadakseen työllistäjätahon tulisi tarjota työntekijälleen jatkotyöllistymisen tueksi annettavia palveluita mm. työhönvalmennusta, koulutusta jne. Sosiaalisten yritysten palkkaama työvoima koostuu suurelta osin sellaisista henkilöistä, jotka ovat olleet työttömänä useita vuosia ja jotka työllistyäkseen tarvitsevat huomattavan määrän erilaisia tukitoimia. Näiden henkilöiden työkyky ei vastaa 100 prosenttista työpanosta, joten kilpailun vääristämisestä ei voida puhua tämän ryhmän kohdalla. Sosiaaliset yritykset tekevät erittäin merkittävää työtä siinä, että he parantavat näiden henkilöiden työllistymisvalmiuksia ja elämänlaatua. Palkkatuen yleisiä ehtoja ei pidä heikentää. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: * Palkkatukityön täytyy kerryttää työssäoloehtoa täysimääräisesti. * 6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: * Omaehtoista opiskelua täytyy tukea, koska se edistää työllistymismahdollisuuksia. * 10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 10 a luku Kulukorvaus, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 14 luku Erinäisiä säännöksiä, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE-toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: * Ei kommentoitavaa. * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: * Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 6 luku Ilman huoltajaa maassa asuvaa lasta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 7 luku Rekisterisäännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 8 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentoitavaa. * 9 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentoitavaa. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials