Lähettäjä: Kirjaamo TEM Päiväys: Tue Jun 13 12:34:57 EEST 2017 Vastaanottaja: "hare@tem.fi" Kopio: Aihe: VL: Kirjattava lausunto: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: Kärhä Päivi TEM Lähetetty: 13. kesäkuuta 2017 12:31 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: Kirjattava lausunto: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: harri.turunen@jhl.fi [mailto:harri.turunen@jhl.fi] Lähetetty: 13. kesäkuuta 2017 10:06 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho * järjestö * Vastaajatahon virallinen nimi * Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * 3§ Tasapuolisuus: Palvelujen tasapuolinen tarjoaminen haasteellista valtakunnallisesta, koska maakunnat itsenäisesti päättävät. Myös maakunnan sisällä voi olla vaikea toteuttaa tasapuolisuutta, kun palveluntuottajia voi olla useita ja palveluiden tuottamisen toteuttamisrakenne monimutkainen. Pilkotaanko asiakkaan kokonaispalvelu osiin eli minkä palvelun tarpeessa asiakas on eri työnhaun vaiheissa, onko tuottaminen toteutettu kohderyhmittäin (nuoret, pitkäaikaistyöttömät, monialaista palvelua tarvitsevat jne). Palvelurakenteesta voi tulla hankala hallittava ja asiakkaan tasapuolinen kohtelu voi vaarantua. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * 6§ Työnhaun voimassaolon päättyminen: kohdat 1- 3 muistuttavat nykyisen JTYP-lain säännöksiä. Kohta 4 on uutta eli valinnanvapauden käyttämättä jättäminen sanktioidaan eli asiakas ei valitse palveluntuottajaansa. Tämä valinnanvapauden käyttämien on suuri kysymysmerkki ja voi vain arvailla miten se käytännössä tapahtuisi. Ilmeisesti on tarkoitus taata jonkinlaista opastusta palveluntuottajan valinnassa (maakunta ?), mutta tästä huolimatta on paljon asiakasryhmiä, jotka oikeasti eivät valintaa osaa kunnolla tehdä. Opastaminen tällaisessa asiassa on tietysti myös vaikeaa, koska pitäisi pystyä objektiivisesti eri palveluntuottajia esittelemään. Maakuntatasolla jo nyt tunnetaan hyvin eri tuottajat, joista virkailijoilla on hyvinkin erilaisia käsityksiä. Laissa huolettaa heikoimmassa asemassa monialaista palvelua tarvitsevien asiakkaiden tilanne: Monialaisesta palvelusta ei enää säädettäisi laissa, vaan se annettaisiin maakunnan harkintaan ja päätettäväksi. Painopiste laissa on työttömien (myös monialaista palvelua tarvitsevien) ”aktivoiminen” siten, että he sanktion uhalla joutuvat hakemaan joka viikko vähintään yhtä työpaikkaa ja raportoimaan siitä viikottain sähköisesti. Tämä ei aktivoi monialaista palvelua tarvitsevia asiakkaita, joilla palvelutarve on muualla kuin työmarkkinoille sijoittumisessa, vaan vaikeuttaa päinvastoin järkevän palveluprosessin etenemistä. Asiakkaille tämä aiheuttaa näennäishakuja ja jos niitä ei syystä tai toisesta tule, niin karensseja. Kun monialaisesta palvelusta säädetään näin epämääräisesti, vaarana on, että eri toimijoiden rajapinnalle jää palvelu- ja koordinaatiotyhjiö. Johdonmukaisia, pitkiä prosesseja ja yhteensovitettavia palveluita sekä henkilökohtaista asiantuntijatukea tarvitsevat asiakkaat ovat vaarassa syrjäytyä tämän uuden lain myötä. 8§ Työnhakijan palvelutarpeen arviointi: tämä on hieman epäselvä pykälä. Nyt ei jatkossa puhuta määräaikaishaastatteluista velvoittavina, mutta termi palvelutarvearvio pitänee sisällään jonkinlaisen haastattelun.Tässä ilmeisesti jätetään toteuttamistavan päättäminen maakunnalle vaikka tiheys on määritelty. Automaatio lisääntyy ja tietynasteinen palvelutarvearvio syntyy jo tänä vuonna koneen tekemänä. Epäselvää on, että miten tämän palvelutarvearvion kanssa edetään. Pitäisikö palvelutarvearvion jäädä maakunnan tehtäväksi vai voiko sen siirtää markkinoille jollekin palvelutuottajalle. Jos yksityinen toimija tekisi palvelutarvearvion, ei tämä toimija saisi tietenkään olla missä tekemisissä seuraavan vaiheen kanssa eli olla tuottamassa sitä palvelua, jota asiakkaan todettu tarvitsevan. Maakuntavaihtoehto on parempi, koska tässäkin on todettava, että palveluntuottajilla on vähän pienet piirit näissä asioissa eikä jääviysasioita voisi välttää. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * Ei kommentteja * 4 luku Työkokeilu, kommentit: * Ei kommentteja * 5 luku Työllistämisvelvoite, kommentit: * Ei kommentteja * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentteja * 7 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentteja * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: * Maakunnilla ei ole tarpeeksi lainopillista osaamista tulevan sopimusviidakon hoidossa, kun toisella puolella pöytää saattaa olla monikansallisen yhtiön huippujuristeja. Maakunnan on palkattava yksityisiä lakimiehiä avuksi ja siitä huolimatta todennäköisesti tulee käräjäasioita, joka tulee aiheuttamaan kustannuksia. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: * Ei kommentteja * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: * Ei kommentteja * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: * Edelleen on epäselvää, että onko aikaisemmin esillä ollut 10 000 euro raja tulossa yritystukiin vai ei. Eli rajan alittavissa tapauksissa tuen myöntäjä voisi olla yksityinen palveluntuottaja, joka siis myöntäisi mm. palkkatukea toisille yrityksille. * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: * Ei kommentteja * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: * Ei kommentteja * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: * Ei kommentteja * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentteja * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: * Ei kommentteja * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: * Ei kommentteja * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentteja * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: * Ei kommentteja * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: * 8a§ Aktiivisen työnhaun laiminlyönti: keskimäärin yhden työpaikan hakeminen viikossa on sinänsä kohtuullinen määrä, mutta tällainen kategorinen hakeminen kangistaa työnhakuprosessia, ei sovellu kaikille työnhakijaryhmille. Eri alueilla on erilainen työllisyystilanne ja hakijalle aidosti sopivia paikkoja ei aina ole tarjolla. Voi johtaa siihen, että haetaan nimellisesti mitä työtä tahansa, vaikkei sopisi hakijan osaamiseen, työkokemukseen ja ammattitaitoon. Työnhakijan aktivointiin ja motivointiin työnhaunhaussa on tarjolla muita palveluja jo nyt erilaisten työnhakukoulutusten ja muiden ohjaavien koulutusten muodossa * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: * Ei kommentteja * 6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto, kommentit: * Ei kommentteja * 7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset, kommentit: * Ei kommentteja * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: * Ei kommentteja * 10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentteja * 10 a luku Kulukorvaus, kommentit: * Ei kommentteja * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentteja * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: * Ei kommentteja * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentteja * 14 luku Erinäisiä säännöksiä, kommentit: * Ei kommentteja * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE-toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: * Ei kommentteja * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: * Ei kommentteja * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Tämä esitys kuten ei edellinenkään laki ota mitenkään kantaa siihen, jos maahanmuuttaja ei halua/kykene osallistua tähän ns. kotoputkeen. Ensimmäinen kotoutumissuunnitelma on laadittava viimeistään 3v kuluttua ensimmäisen. oleskeluluvan myöntämisestä. Kotoutumissuunnitelman kesto 3 v, erityiset toimenpiteet tarpeen>5v. Määriteltävä selkeästi, että myös työ, lasten hoitaminen, opiskelu jne. on kotoutumista, vaikka asiakas ei osaisi vielä suomen kieltä. Täysin tätä päivää, että asiakas ollut Suomessa töissä 3-5v eikä osaa lainkaan suomea. Silti, työ on myös kotoutumista. Asiakas haluaa suomen kursseille. Kotoutumiskoulutus on väärä paikka näille. Lain on tuettava sitä näkökulmaa, että maahanmuuttajalla on oma vastuu kielen oppimisesta mikäli hän kotoutuu esim. työssä olemalla. Lain on annettava asiantuntijoille ja kaikille toimijoille selkänojaa siihen, että kotoutuminen ymmärretään nykyistä paljon laajemmin. Tavoitteena on oltava kristallinkirkkaana työmarkkinoiden tarve ja osallistuminen aktiivisena osapuolena yhteiskuntaan. On harhaluulo, että kaikki vaan laitetaan samaan kotoputkeen josta he putkahtavat ulos suomea puhuen ja innoissaan töihin menemässä. Tälläkään hetkellä osa asiakkaista ei halua koulutusta ollenkaan, sanovat, etteivät pysty istumaan koulun penkillä ja se on usein totta (eivät ole elämässään olleet koulussa juuri ollenkaan tai vain pieniä pätkiä. Ei yhtäkään todistusta osaamisesta). Lain tulee tehdä selväksi, että opiskella saa, mutta se, kuinka pitkään sitä tuetaan, ei ole itsestäänselvyys. Lain hengen tulisi paremmin tukea myös monipuolista osallistumista yhteiskunnan eri toimintoihin opintojen aikana, että vältyttäisiin tämänhetkiseltä tilanteelta jossa moni maahanmuuttaja esim. työkokeilussa ollessaan ei ymmärrä, että hänen on haettava samanaikaisesti myös työtä. Lisäksi pitäisi painottaa, että työnhaun on oltava kokopäiväistä. Kotoutumispalveluissa on tärkeää, että maahanmuuttaja saa myös tietoa työelämässä toimimisesta, ettei hän tule tietämättömyyttään hyväksikäytetyksi. Maahanmuuttajan tarvetta olla aktiivinen suomen kielen opiskelun ja yhteiskuntaan sopeutumisen suhteen tulee korostaa * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: * Ei kommentteja * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: * Tiedonvaihto kasvupalvelujen ja sosiaalipalvelujen välillä tulee taata. Tähänkään mennessä kunnan tekemiä kotoutumissuunnitelmia ei kulkeudu TE-toimistoon asti, joka teettää päällekkäistä työtä. Lisäksi olennaisia asiakkaan tilannetta koskevia asioita (traumat, terveys, perhetilanne) ”haihtuu” matkan varrella kun tiedonvaihto on teoriassa mahdollista mutta ei käytännössä suju. Se aiheuttaa ongelmia. * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: * Ei kommentteja * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: * Ei kommentteja * 6 luku Ilman huoltajaa maassa asuvaa lasta koskevat säännökset, kommentit: * Ei kommentteja * 7 luku Rekisterisäännökset, kommentit: * Ei kommentteja * 8 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei kommentteja * 9 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei kommentteja Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials