Lähettäjä: Kirjaamo TEM Päiväys: Tue Jun 13 14:00:51 EEST 2017 Vastaanottaja: "hare@tem.fi" Kopio: Aihe: VL: Kirjattava lausunto: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: Kärhä Päivi TEM Lähetetty: 13. kesäkuuta 2017 13:59 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: Kirjattava lausunto: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä Lähettäjä: eija.tuohimaa@jstry.fi [mailto:eija.tuohimaa@jstry.fi] Lähetetty: 13. kesäkuuta 2017 10:38 Vastaanottaja: Kärhä Päivi TEM Aihe: Vastaus LAUSUNTOKYSELY: Hallituksen esitykset eduskunnalle laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista, alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta ym. sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä * Vastaajataho * järjestö * Vastaajatahon virallinen nimi * Työttömien Keskusjärjestö ry * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * - Määritelmälista on kovin suppea. Lainsäädännön vanhat käsitteet ovat muuttumassa, joten tämän pykälän sisältöä tai uusia käsitteitä sisältävissä pykälissä tulisi aiempaa selvemmin määritellä kyseisen uuden palvelun tai käsitteen sisältö. - Esimerkkinä tässä laissa määritellään ns. kasvupalvelukoulutus ja sen lisäksi OKM:n vastuulla on työvoimakoulutuskäsitteen mukaiset koulutukset. Koulutusten erot käsitetasolla tulee määritellä ja olla näkyvillä tässä laissa selkeästi. Vastaava koskee myös esim. käsitettä valinnanvapaus jne. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * - Työttömien Keskusjärjestö pitää työnhakijoiden aktiivisuuteen kannustamista hyvänä asiana, mutta esitetyt muutokset ovat monimutkaisia ja haasteellisia toteuttaa. - Työnhakijan tarve monialaiseen yhteispalveluun arvioidaan erikseen vasta laissa säädeltyjen määräaikojen jälkeen, jolloin työttömyys on jo kestänyt todella kauan, kun tosiasiallisesti palveluntarve voi olla heti ensimmäisestä työttömyyspäivästä lähtien. - Esityksestä ei myöskään käy ilmi, kuka arvioi työnhakijan palvelutarpeen ja tekee päätökset palveluihin ohjaamisesta. - Esityksen mukaan työttömän työnhakijan on seitsemän päivän välein ilmoitettava verkkopalvelussa työnhaun jatkumisesta ja aktiiviseen työnhakuun liittyvistä toimista ja vain painavista syistä voidaan hyväksyä muu kuin verkossa tehty ilmoitus. + Tarkoittanee vuosittain noin 16-17 miljoonaa raporttia, jotka annetaan keinoälyllä varustetulle digitalisoidulle järjestelmälle. + Miten raportteja on tarkoitus käsitellä? + Miten taataan se, että digijärjestelmä toimii, ettei työttömälle koidu turhia karensseja? + Ja miten käy avointen työpaikkojen ilmoittamisen, kun niihin yhtä-äkkiä vyöryykin tuhansia hakemuksia, ihan vain hakemisen pakosta? + Miten määritellään se, minkälaisia työpaikkoja työttömän on/työtön voi hakea? + Entä kun maassa on nettiyhteyksien osalta katvealueita, joissa ei ole nettiyhteyttä saatavissakaan? + Tai jos henkilöllä ei ole varallisuutta pitää nettiyhteyttä? + Tai jos työttömällä ei ole varallisuutta hankkia tietokonetta? + Tai hänellä ei ole tarvittavaa atk-osaamista (näitäkin on)? + Entä ne maahanmuuttajat ja pakolaiset (sekä joitain suomalaisiakin), joilla ei ole kirjoitustaitoa? + Joka tapauksessa; esitetty 60 päivän karenssi on KOHTUUTON! + Uhkaa lisätä asunnottomuutta ja toimeentulotukimenojen kasvuun. - Esityksestä ei myöskään käy selkeästi ilmi, mitkä ovat ne painavat syyt, joiden perusteella voidaan hyväksyä muu kuin verkossa tehty ilmoitus ja mikä olisi se vaihtoehtoinen tapa. - Kahdentoista työpaikan hakeminen kolmen kuukauden aikana alueilla, joissa työpaikkoja ei ole tarjolla, on kohtuuton vaatimus. - Työpaikan määrällinen hakuvelvoite voi johtaa siihen, että työnhakijat tehtailevat näennäishakemuksia. - Työnantajat voivat tuskastua suuriin hakijamääriin ja hakijoihin, jotka tehtailevat lain velvoittamia hakemusmääriä. Vaarana on, työnantajat siirtyvät hakemaan työntekijänsä muualta kuin työvoimaviranomaisen kautta ja näin piilotyöpaikkojen osuus kasvaa entisestään. - Esityksen mukaan työnhaku tulisi päättymään tilanteessa, jolloin työnhakija ei valitse palvelutuottajaa asetetun määräajan puitteissa siitä, kun hänet on ohjattu käyttämään valinnanvapautta. Valinnanvapaus ei voi tarkoittaa sitä, että valinta pitää tehdä yksinomaan itse. Valinnan suorittamiseen tulee olla tarjolla tarvittaessa ammattihenkilöstön ohjausta. - Kasvupalveluihin liittyen erityisesti vaikeammin työllistyville suunnattujen palveluiden kohdalla markkinaehtoisuuden vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen. - Moniammatillisen yhteistyön tarve ei tule poistumaan jatkossakaan. Lailla ei tule vaikeuttaa tätä toimintaa, vaan mahdollistaa sen edelleen kehittäminen. - Digitaaliset palvelut ovat epäinhimillisiä, niillä voidaan toki täydentää toimintaa, mutta ei täysin korvata henkilökohtaisia palveluita. - Raportointivelvollisuus keinöälylle tuntuu epäinhimilliseltä, kun on oletettavaa, ettei raportteja lue kukaan ihminen. - Esityksen mukaan maakunnan tulisi huolehtia toimipisteitä henkilökohtaiseen asiointiin. Esityksestä ei kuitenkaan käy ilmi keneltä ja/tai mistä henkilökohtaista asiointimahdollisuutta pyydetään ja mistä työtön työnhakija saa/löytää tämän tiedon? - Esityksessä todetaan, että työnhakijan haastattelut sekä työllistymissuunnitelmien laatiminen ja tarkistaminen poistetaan laista. Ty * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * - Työttömien Keskusjärjestö ei pidä tarkoituksen mukaisena sitä, että ammatillisen osaamisen kehittäminen ollaan jakamassa työvoimakoulutuksen osalta OKM:n hallinnonalalle ja osaamis? ja rekrytointipalveluiden osalta TEM:n hallinnonalalle. - Aiemmin te?hallinto on päättänyt työttömän pääsemisestä koulutukseen, nyt esityksen mukaisesta opiskelijavalinnasta voi tulla nykyistä vaikeampi prosessi, kun valinta käy kahden eri tahon, palvelun tarjoajan sekä maakunnan käsiteltävänä. Muutos jäykistää koulutuksen hankintaa ja hankaloittaa työttömien koulutukseen pääsyä. - Nykyisistä työvoimapalveluista poistuvat; tieto- ja neuvontapalvelut, asiantuntija-arviot, valmennukset ja koulutuskokeilut. Työttömien Keskusjärjestö pitää tärkeänä, että maakuntia velvoitetaan hankkimaan nykyisistä työvoimapalveluista poistuvien palveluita silloin kun niille on tarve. - Työllisyyspoliittisen avustuksen lakkaaminen on iso menetys järjestötoimijoille, sillä tämä vähentää entisestää pitkäaikaistyöttömille tarjottavien palveluiden valikoimaa. - Miten jatkossa turvataan vaikeassa asemassa olevien työttömien riittävät työllistymistä edistävät palvelut? - Tilalle tarvitaan uusi rahoitusmuoto, jolla voidaan edelleen kehittää pitkäaikaistyöttömille tarjottavia palveluita. * 4 luku Työkokeilu, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 5 luku Työllistämisvelvoite, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 7 luku Voimaantulo, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * - Määrittelyssä on rajattu pois työttömien työkyvyn ja työkunnon selvittämiseksi tarkoitettu palvelu, mikä ei ole tarkoituksenmukaista. Käytännössä työkunnon selvittäminen on usein perusteltua ja tarpeellista. - Tosiasiassa on suuri joukko työttömiä työnhakijoita, joiden työkyky ja ?kunto eivät vastaa avoimilla työmarkkinolla vaadittavaa tasoa, siksi juuri tämän kohderyhmän kohdalla tulisi voida joustavasti käyttää kaikkia tarkoituksenmukaisia palveluja. - Pykälässä on lisäksi määritelty järjestettävälle palvelulle neljän tunnin aikaraami. Esim. työhönvalmennuspalvelulle ei ole tarkoituksen mukaista määritellä päiväkohtaista aikaraamia. - Lisäksi pykälässä palveluprosessien kesto on jätetty avonaiseksi. Ehdotuksessa mainitaan kestoksi esim. kahdeksan viikkoa. Em. tuetun työllistymisen mukainen palveluprosessi kestää yleensä jopa puolesta vuodesta vuoteen ja saattaa sisältää erilaisia työkokeiluja tai koulutuksia ja niiden kanssa yhtaikaa annettavaa henkilökohtaista yksilöohjausta. Tämänkaltainen palvelumuoto on tutkimuksissa todettu ainoaksi vaikuttavaksi palveluksi saattaa erityisesti vaikeassa työmarkkina?asemassa olevia työnhakijoita takaisin työmarkkinoille. - Palvelun tulee voida jatkua myös työsuhteen syntymisen jälkeen ja sen pitäisi voida tarjota tukea myös työnantajalle, koska nimenomaan tämän on todettu johtavan pysyviin työllistymistuloksiin. - Esityksessä korostetaan etuuden saajan omaa aktiivista työnhakua ja velvollisuutta tarvittaessa hakeutua ja osallistua sellaisiin tarjolla oleviin palveluihin, jotka tukevat hänen työllistymistään, joten maakunnalle on asetettava velvollisuus huolehtia siitä, että tarjolla on riittävä määrä aktiivitoimia, joita tarjotaan työnhakijalle ja että tarjolla olevista vaihtoehdoista on saatavilla tietoa. - Esityksen mukaan etuuden saajan tulisi toimittaa maakunnalle tai palveluntuottajalle palvelujen tarjoamista varten tarvittavat tiedot sekä tiedot muun muassa omatoimisesta työnhausta. Työttömien Keskusjärjestö haluaa tarkennuksen siitä, miten omatoiminen työnhaku käytännössä todennetaan esim. kun kyseessä on nettihaku tai avoin rekrytointitilaisuus. * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: * - Pykälässä 8 a § Aktiivisen työnhaun laiminlyönti jää avoimeksi siltä osin, miten käy nyt voimassa olevaan tehokkaan katumisen malliin, jossa työttömyysturvaan liittyvä mahdollinen sanktio alkaa vasta 30 pvän kuluttua. Työttömien Keskusjärjestö pitää tärkeänä, että työnhakijalla säilyy mahdollisuus korjata toimintaansa niin, että mahdollinen sanktio joko poistuisi tai estyisi. Nyt sääntelyssä ei käy ilmi, onko tämä enää jatkossa mahdollista. * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: * - Ehdotetussa lakiesityksessä palkkatukityö kerryttää edelleen vain 75 % työssäoloehtoa. Työttömien Keskusjärjestö vaatii, että palkkatukityön tulee kerryttää työssäoloehtoa täysimääräisesti. * 6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto, kommentit: * - Työttömien Keskusjärjestö muistuttaa, että Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea totesi 9. toukokuuta julkistetussa ratkaisussaan sosiaaliturvaetuuksien vähimmäistason Suomessa olevan riittämätön tarkastellessaan yli 45-vuotiaiden irtisanottujen henkilöiden työmarkkinatuesta ja asumistuesta koostuvaa toimeentuloturvaa. * 7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: * - Työttömien Keskusjärjestö kannattaa omaehtoisen opiskelun mahdollistamista joustavasti, jotta työttömien osaamista on mahdollista päivittää vastaamaan työmarkkinoiden tarpeita. - Sääntelyssä tulisi kuitenkin tarkentaa mitä tapahtuu, jos opinnot eivät syystä tai toisesta etenekään tarkoitetulla tai aiotulla tavalla. * 10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 10 a luku Kulukorvaus, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 14 luku Erinäisiä säännöksiä, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE-toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: * - Työttömien keskusjärjestö pitää tätä uudistusta perusteltuna ja järkevänä muutoksena, joka vähentää hallinnollista työtä. * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: * - Ei kommentoitavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: * - Työttömien Keskusjärjestö pitää hyvänä muutoksena, että ensimmäisessä momentissa on selvennetty, mitä kotoutumista edistävillä palveluilla tarkoitetaan. * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 6 luku Ilman huoltajaa maassa asuvaa lasta koskevat säännökset, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 7 luku Rekisterisäännökset, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 8 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. * 9 luku Voimaantulo, kommentit: * - Ei kommentoitavaa. Katso vastaus ja aloita dialogi Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials