Lähettäjä: Valo Marja-Liisa TEM Lähetetty: 18. kesäkuuta 2017 9:15 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Aihe: Lausunto kirjattavaksi / Suomen Yrittäjät ry / VL: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne Lähettäjä: QuestBack [mailto:noreply@questback.com] Lähetetty: 16. kesäkuuta 2017 14:38 Vastaanottaja: Valo Marja-Liisa TEM Aihe: Lausunto HE laeiksi julkisista rekrytointi- ja osaamispalveluista jne * Vastaajataho * järjestö * Vastaajatahon virallinen nimi * Suomen Yrittäjät ry * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Ei huomautettavaa. * 2 luku Työnhakijan palveluprosessi, kommentit: * Työnhakijan palveluprosessin osalta keskeisin muutos olisi työllistymissuunnitelmasta ja siihen liittyvistä työnhakijan velvollisuuksista luopuminen. Suunnitelmien laatimisessa on ollut merkittäviä alueellisia eroja ja niiden ajantasaisuuden on todettu heikentyvän merkittävästi työttömyyden pitkittyessä. Työttömän velvollisuutena on kuitenkin edelleen hakea aktiivisesti työtä sekä tarvittaessa parantaa työmarkkinakelpoisuuttaan osallistumalla työllistymistään edistäviin palveluihin. Jatkossa työntekijän aktiivisuutta ei enää voida tukea ja valvoa työllistämissuunnitelman kautta. Esityksessä ehdotetaan, että työnhakijan aktiivisuuden seuraamiseksi työttömällä työnhakijalla olisi velvollisuus ilmoittaa verkkopalvelussa vähintään seitsemän päivän välein työnhakunsa jatkumisesta ja työnhakuun liittyvistä toimista. Jos työnhakija jättäisi ilmoituksensa tekemättä, hänen työnhakunsa päättyisi. Työnhaun voisi aloittaa uudestaan pyytämällä sitä verkkopalvelussa tai henkilökohtaisesti. Pidämme tärkeänä, että työnhakijan työllistymiseen tähtäävää aktiivisuutta myös jatkossa seurataan. Työntekijän ilmoitukset säännöllisesti mahdollistavat työnhakijan palvelutarvearvioinnin myös kolmen kuukauden välein toteutettavien varsinaisten arviointien väliaikoina. * 3 luku Rekrytointi- ja osaamispalvelut, kommentit: * Pidämme lain rakennetta hyvänä ja selkeänä ja siihen mukaan otettuja palveluita perusteltuina. Pidämme erityisen positiivisena sitä, että jatkossa työnhakijalle tarjottava palveluvalikoima ei ole laissa tyhjentävästi esitetty. Tämä avaa mahdollisuuden uusille työllistymistä ja työllisyyttä edistäville palveluinnovaatioille erityisesti nyt, kun yksityiset palveluntuottajat pyritään saamaan mukaan työvoimapalveluita tuottamaan. * 4 luku Työkokeilu, kommentit: * Ei huomautettavaa. Vastaa aiempaa lainsäädäntöä. * 5 luku Työllistämisvelvoite, kommentit: * Ei huomautettavaa. Vastaa aiempaa lainsäädäntöä. * 6 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei huomautettavaa. * 7 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei huomautettavaa. * 1 Luku Yleiset säännökset, kommentit: * Suomen Yrittäjät ei ota kantaa siihen, että ketkä toimivat jatkossa välittävinä viranomaisina tilanteissa, joissa nykyisiä tehtäviä on koottu vain tietyille maakunnan liitoille. Yritysten näkökulmasta ratkaisevaa on palveluiden sujuva saatavuus. Resurssitehokkuuden ja osaamisen keskittämisen näkökulmasta voi olla jatkossakin perusteltua koota tiettyjä tehtäviä niin, että niitä hoitavat vain nimetyt maakunnan liitot. Uuden rakennerahastokauden alkaessa 2020+ Brexitin vaikutuksesta aluekehittämiseen nyt käytössä olevat varat tulevat todennäköisesti pienenemään. On tärkeää jo tässä vaiheessa valmistautua maakunnissa siihen, että mitä aluekehittämisen toimenpiteitä uudella rahoituskaudella on realistista toteuttaa. Maakuntien yleiskatteellisen osuuden liikkumavara on todennäköisesti eri maakunnissa hyvin erilainen. Yritysten näkökulmasta on luonnollisesti tärkeää, että maakunta säilyttää vetovoimansa ja yrityksille tärkeät sijoittumiseen vaikuttavat tekijät positiivisina. Suomen Yrittäjät on samaa mieltä siitä, että tukea on perusteltua myöntää vain yritykselle, jolla arvioidaan olevan edellytykset kannattavaan liiketoimintaan. Sen sijaan arviointikriteerit eri maakunnissa tulee olla yhdenmukaiset tuen myöntämiseksi. Suomen Yrittäjät haluaa nostaa esiin ESR ja EAKR tuloskehitysindikaattorit, joiden mukaan aikaansaatujen t&k&i -työpaikkojen määrän toteuma on vielä jäljessä tavoitteesta. T&k-panostukset ovat hyvin tärkeitä tulevan tuottavuuskehityksen, innovaatioiden sekä uusien huipputuotteiden syntymisen kannalta ja tähän tulee kiinnittää erityistä huomiota. * 2 Luku Yritykselle myönnettävät tuet, kommentit: * On arvioitu, että kymmenen tulevan vuoden aikana yhteensä 60 000 yritystä tulee myyntiin tai lopettaa toimintansa. Käytännössä tämä koskee yli 200 000:tta työpaikkaa. Asia on erittäin tärkeä Suomen kasvun ja työllisyyden vuoksi. Toisin sanoen, jo olemassa olevia yrityksiä kehittämällä voitaisiin saada aikaiseksi paljon uusia työpaikkoja. Laissa korostetaan aloittavien yritysten merkitystä ja parempaa huomioon ottamista mahdollistamalla tuen myöntämisen toimintansa aloittavien yritysten uuden liiketoiminnan perustamistoimenpiteisiin. Tukea voitaisiin myöntää toimintansa aloittavien yritysten uuden liiketoiminnan perustamistoimenpiteiden lisäksi myös jo toimivien yritysten uuden liiketoiminnan käynnistämisestä aiheutuviin kustannuksiin. Suomen Yrittäjät pitää erittäin tärkeänä, että aloittelevat startup- yritykset ja edellä todetut omistajaa vaihtavat nk. ReStartup -yritykset huomioidaan yhtä lailla tuensaajina. Suomen Yrittäjät pitää perusteltuna, että tukien suuntaamisessa painotetaan jatkossakin voimakkaasti pienten ja keskisuurten yritysten hankkeita. Kuitenkin Itä- ja Pohjois-Suomen harvaan asuttujen alueiden erityistarpeita varten ollaan säilyttämässä mahdollisuus myöntää tukea myös suurten yritysten investointeihin. Suomen Yrittäjät haluaa korostaa, että suurten yritysten tukemisessa on tarpeen korostaa alihankintaketjujen merkitystä eli jos tukea myönnetään suurelle yritykselle, tuella tulisi olla ns. vipuvaikutusta myös alueen pk- yrityksille. Lisäksi Suomen Yrittäjät toteaa, että tuleva aloittavan yrityksen rahoitus voi olla jopa parempi, että se myönnetään yritykselle alkuvaiheen käynnistämisavuksi, koska silloin rahaa käytetään esim. asiakkaiden hankkimiseen ja toiminnan riittävään käynnistämiseen. On todennäköistä, että yritysten käynnistymisen edellytykset näin paranevat ja sitä kautta myös yrittäjän oma ansiotaso turvataan avustuksen päättymisen jälkeen. * 3 Luku Voittoa tavoittelemattomalle oikeushenkilölle myönnettävät tuet kehittämis- ja inves-tointitoimintaan, kommentit: * Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että yritysten toimintaympäristön kehittämisavustusta voidaan myöntää jatkossakin voittoa tavoittelemattomille yksityisille yhteisöille, kuten aluejärjestölle ja yrittäjäyhdistyksille. Suomen Yrittäjillä on maassamme 20 aluejärjestöä, joissa työskentelee noin 90 työntekijää ja heillä on kokemusta hankehallinnoinnista. Lisäksi maassamme noin 400 paikallisyhdistystä, joissa toimii vapaaehtoisuuteen perustuen lähes 4000 yrittäjää luottamushenkilöinä. Tämä on ainutlaatuinen verkosto sekä kunnan, että maakunnan alueella hyödynnettäväksi yrittäjyyden toimintaedellytysten kehittämiseksi. Pk-sektorilla on keskeinen rooli uusien työpaikkojen synnyttämisessä, eivätkä nämä työpaikat synny ilman toimintaympäristön kehittämistä. * 4 Luku Palkkatuki, kommentit: * Palkkatuesta säädettäisiin esityksen mukaan pääosin nykyistä julkisesta työvoima- ja yrityspalveluista annetun lain 7 lukua vastaavasti. Laista poistettaisiin sosiaalisia yrityksiä koskevat erilliset palkkatuen määrää ja kestoa koskevat säännökset. Tältä osin Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa esitykseen. Yleisesti toteamme kuitenkin, että palkkatuen ongelmana on yrityksiltä saatujen tietojen perusteella sen byrokraattisuus. Lisäksi on huomattava, että on olemassa vain vähän selvityksiä palkkatuen vaikutuksista myöhempään työllistymiseen. Korostamme, että jatkossa olisikin tärkeää, että asiaa tutkittaisiin. Nykyisessä, myös nyt esitettävän mukaisessa palkkatukijärjestelmässä lähtökohtana on, että palkkatuella tuetaan työnantajaa. Rakenteita tulisi muuttaa niin, että tulonsiirto suunnataan suoraan yksilölle. Tällöin yritys voisi maksaa palkkaa henkilön tuottavuuden mukaan, ja tarvittaessa toimeentuloa täydennettäisiin tulonsiirroilla. Tämä vähentäisi yritykseltä palkkaukseen liittyvää byrokratiaa, helpottaisi siten työllistämistä ja parantaisi työllisyyttä. Tulonsiirrosta voitaisiin vähitellen luopua, kun työntekijän tuottavuus ja sitä kautta palkka nousee. * 5 Luku Tuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen, kommentit: * Suomen Yrittäjät toteaa, että rakennerahastohankkeiden hallinnointi on yhä edelleen raskasta erityisesti pienille yrityksille. On tärkeää, että myös alle 10 henkilön yrityksillä (93,4 % kaikista maamme yrityksistä) on edellytykset hakea ja hallinnoida rahoitusta. Tulevaisuudessa on tarpeen arvioida, että ovatko hankkeet / projektit toimivin tapa toteuttaa ohjelmakauden tavoitteita erityisesti pienten yritysten osalta. * 6 Luku Tuen palauttaminen ja takaisinperintä sekä maksatuksen lopettaminen, kommentit: * Ei huomautettavaa. * 7 Luku Euroopan unionin rakennerahastoja koskevat erityissäännökset, kommentit: * Ei huomautettavaa. * 8 Luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei huomautettavaa. * 3. Laki yksityisistä rekrytointipalveluista. Kommentit: * Ei huomautettavaa. * 4. Laki sosiaalisista yrityksistä annetun lain kumoamisesta. Kommentit: * Ei huomautettavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Luvun 5 §:ssä määritellään palvelut, joihin työnhakijalla on velvollisuus osallistua työttömyysetuuden menettämisen uhalla. Tällaisten palveluiden määritelmä jää jossain määrin avonaiseksi. Oikeusturvan ja ennakoitavuuden näkökulmasta säännöstä olisi varmasti syytä tarkentaa. Muilta osin Suomen Yrittäjillä ei tässä vaiheessa ole huomautettavaa esitykseen. * 2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset, kommentit: * Tässä vaiheessa ei huomautettavaa esitykseen. * 2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely, kommentit: * Lukuun ehdotetaan uutta 8 a §:ää, jossa säädetään aktiivisen työnhaun laiminlyönnin (Laki julkisista osaamis- ja rekrytointipalveluista 2 luku) vaikutuksesta työttömyysetuuteen. Pykälän mukaan, mikäli työnhakija laiminlyö hakea 12 viikon tarkastelujaksolla kunkin täyden viikon aikana keskimäärin vähintään yhtä työpaikkaa, jonka saamisen edellytykset hän täyttää, asetetaan hänelle korvaukseton määräaika 60 päivän ajalta. Korvaukseton määräaika alkaa 12 viikon tarkastelujakson päättymistä seuraavan 30 päivän kuluttua. Työnhakijan ei edellytetä hakevan työpaikkaa sellaisen viikon aikana, jona hän on tehnyt työtä työsuhteessa tai yrittäjänä; osallistunut työllistymistä edistävään palveluun; osallistunut muuhun maakunnan tai palveluntuottajan järjestämään osaamista, työnhakua tai yrittäjyyttä tukevaan palveluun tai edistänyt osaamistaan, työnhakuaan, työllistymistään tai yritystoiminnan aloittamista muulla maakunnan tai palveluntuottajan kanssa sovitulla tavalla. Aktiivista työnhakua ei edellytettäisi myöskään silloin, kun työnhakija on sairauden tai tapaturman takia estynyt hakemasta työtä. Työttömän ensisijaisena velvollisuutena tulee olla aktiivinen työnhaku sekä tarvittaessa parantaa työmarkkinakelpoisuuttaan osallistumalla työllistymistään edistäviin palveluihin. Velvollisuutta on syytä valvoa ja sen rikkominen on perusteltua sanktioida. Esitetyssä mallissa työnhakijalta ei edellytetä kohtuuttomia: hänen tulee hakea keskimäärin avointa työpaikkaa, jonka saamisen edellytykset hän täyttää, niinä viikkoina, jolloin hän on koko viikon työttömänä työnhakija ja palveluiden ulkopuolella. Pidämme laissa ehdotettua säännöstä perusteltuna ja kannatettavana. Tässä vaiheessa Suomen Yrittäjillä ei ole muuta huomautettavaa esitykseen. * 5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset, kommentit: * Ei huomautettavaa. * 6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto, kommentit: * Ei huomautettavaa. * 7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset, kommentit: * Ei huomautettavaa. * 9 luku Työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu, kommentit: * Ei huomautettavaa. Säännökset perusteltua siirtää työttömyysturvalakiin. * 10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset, kommentit: * Ei huomautettavaa. * 10 a luku Kulukorvaus, kommentit: * Ei huomautettavaa. * 11 luku Toimeenpanoa koskevat säännökset, kommentit: * Tässä vaiheessa ei huomautettavaa esitykseen. * 12 luku Muutoksenhaku, kommentit: * Tässä vaiheessa ei huomautettavaa esitykseen. * 13 luku Tietojen saamista ja luovuttamista koskevat säännökset, kommentit: * Tässä vaiheessa ei huomautettavaa esitykseen. * 14 luku Erinäisiä säännöksiä, kommentit: * Tässä vaiheessa ei huomautettavaa esitykseen. * Vuorotteluvapaan toimeenpanoon liittyvät tehtävät siirrettäisiin TE-toimistoilta työttömyyskassoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi tehtäisiin vuorotteluvapaasijaista koskevia muutoksia. Kommentit: * Lakiesityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa on vuorotteluvapaalain määritelmäsäännösten osalta todettu, että määritelmää esitetään muutettavaksi sitten, ettei siinä enää edellytetä, että vuorotteluvapaasijaiseksi palkattava työtön on myös työnhakija. Tämän jälkeen on todettu, ettei muutos kuitenkaan vaikuttaisi sijaiseksi palkattavaa koskeviin edellytyksiin. Tältä osin huomautamme, että mikäli määritelmää muutetaan esitetyllä tavalla, on sillä suora vaikutus myös lain 9 §:ssä määritettyihin sijaisen kelpoisuutta koskeviin edellytyksiin. Määritelmän ja sijaista koskevien edellytysten muuttaminen tältä osin on lähtökohtaisesti tarkoituksenmukainen. Muutoksen yhteydessä on kuitenkin huolehdittava siitä, että työnantajayritys pystyy yksinkertaisella ja luotettavalla tavalla varmistumaan siitä, että vuorotteluvapaan sijaiseksi palkattava henkilö täyttää laissa määritellyt edellytykset. * Kommentit muutoksiin liittyvistä laeista: * Lakiehdotuksessa 9 (sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittaminen) on tärkeää varmistaa, että maakunnilla on osaaminen antaa laissa tarkoitettuja todistuksia. Tältä osin on yleisemmin kyse siitä, että varmistetaan kaikkien TE-toimistojen tehtävien siirtyminen asianmukaisesti. Muihin esityksiin ei ole tässä vaiheessa huomautettavaa. * 1 luku Yleiset säännökset, kommentit: * Lain tarkoitusta koskevat säännökset vaikuttavat asiallisilta. Ne ovat tosin melko yleisiä ja keskenään erimitallisia. Määritelmäpykälässä huomiota kiinnittää määritelmä ”hyvistä väestösuhteista”. Tällainen pykälä on määritelmänä jossakin määrin erikoinen siitä huolimatta, että tämänkin säännöksen tarkoitus on myönteinen. * 2 luku Kotoutumista edistävät palvelut, kommentit: * Luku kuvaa asianmukaisesti palvelut osana kasvupalveluiden järjestämisen kokonaisuutta. Luvusta ilmenevät tärkeimmät palvelut eli alkukartoitus, kotoutumissuunnitelma ja kotoutumiskoulutus riittävän selkeästi. Luvussa on myös otettu huomioon tarve tehdä yhteistyötä maakuntien ja kuntien välillä. Yksityiskohtaisena huomautuksena esitämme harkittavaksi, että 7 §:ssä mainittaisiin yrittäjyys erikseen seuraavasti ”… palvelujen tavoitteena on tukea maahanmuuttajien työllistymistä, yrittäjyyttä ja yhteiskunnallista osallisuutta…”. Tämä korostaisi myönteisellä tavalla sitä tosiasiaa, että yrittäjyys on sekä varteenotettava työllistymisen keino että tehokas yhteisöön integroitumisen kanava maahanmuuttajille. Säännöksen muuttaminen ehdotetulla tavalla olisi myös sopusoinnussa ehdotetun 21 §:n kanssa, sillä ao. pykälässä mainitaan yrittäjyys erikseen työllisyyden ja osallisuuden rinnalla. * 3 luku Kotoutumisen edistäminen maakunnassa, kommentit: * Pykälät ovat perusteltuja. Erityisen hyvänä pidämme sitä, että maakunnan on otettava yrittäjyyteen liittyvät tavoitteet huomioon kotoutumisen edistämistä suunnitellessaan. Maininta siitä, että maakunnan on tarjottava palveluita yhtiönsä kautta markkinapuutetilanteessa, on perusteltu sillä reunahuomautuksella, että markkinapuute tulee luonnollisesti todeta kasvupalvelulaissa edellytetyllä tavalla. Maakuntien mahdollisuus järjestää palveluita yhteistyönä on tärkeä. On syytä korostaa sitä, että kyse on palveluiden järjestämisestä yhdessä, ei niiden tuottamisesta yhdessä. Maahanmuuttoasioiden yhteistyöryhmän perustaminen on todennäköisesti tarpeen. Kun sellainen tai sellaisia perustetaan, on välttämätöntä, että niihin kutsutaan myös alueellisten yrittäjäjärjestöjen edustus. Työllistymisen ja yrittäjyyden näkökulma jäävät vajaiksi, jos yrittäjäjärjestön edustus ei ole kattavasti mukana tässä tärkeässä toiminnassa. * 4 luku Kotoutumisen edistäminen kunnassa, kommentit: * Kuntia koskevat säännökset ovat tarkoituksenmukaisia. Olennaista on, että maakuntien ja kuntien toimenpiteet täydentävät toisiaan ja että työnjako on selkeä kaikkien osapuolten näkökulmasta. * 5 luku Valtion kotoutumista edistävät toimet, kommentit: * Valtion, ministeriöiden ja TEM:n vastuiden määrittely on tarkoituksenmukainen vaikkakin hyvin yleinen. Toteamme, että myös valtioneuvostotasoisen yhteistyöelimen jäseniksi olisi syytä kutsua yrittäjäjärjestön edustus samasta syystä kuin olemme aiempana todenneet sen olevan tarpeen maakunnallisten ryhmien kohdalla. * 6 luku Ilman huoltajaa maassa asuvaa lasta koskevat säännökset, kommentit: * Ei huomautettavaa. * 7 luku Rekisterisäännökset, kommentit: * Ei huomautettavaa. * 8 luku Erinäiset säännökset, kommentit: * Ei erityistä kommentoitavaa, säännökset vaikuttavat olevan osin hyvin yksityiskohtaisia (53 § vakuutusturvasta). * 9 luku Voimaantulo, kommentit: * Ei huomautettavaa. Tämän palvelun tuottaa www.Questback.com - Questback Essentials