Lähettäjä: Kirjaamo TEM Päiväys: Tue Jan 23 15:51:24 EET 2018 Vastaanottaja: "hare@tem.fi" Kopio: Aihe: VL: TEM/1230/00.04.01/2105/ - HE-luonnos kilpailulain muuttamisesta Lähettäjä: Mantere Eero (PRH) [mailto:eero.mantere@prh.fi] Lähetetty: 23. tammikuuta 2018 15:22 Vastaanottaja: Kirjaamo TEM Kopio: PRH kirjaamo1; Haapajärvi Virve TEM; Riivari Antti (PRH) Aihe: VL: TEM/1230/00.04.01/2105/ - HE-luonnos kilpailulain muuttamisesta TEM/1230/00.04.01/2105/ - HE-luonnos kilpailulain muuttamisesta PRH/3298/05/2017 Viitaten TEM:n lausuntopyyntöön 11.12.207 HE-luonnoksesta kilpailulain muuttamisesta PRH ilmoittaa, ettei sillä ole huomautettavaa ehdotuksiin. PRH:n viranomaistehtäviin liittyvät lähinnä ehdotukset tietojenvaihdosta. Ehdotuksen mukaan viranomaisten välistä salassa pidettävien tietojen vaihtoa koskevaa 39 §:ää tarkennettaisiin. Sen mukaisesti kilpailu- ja kuluttajavirastolla on oikeus luovuttaa kilpailunrajoitusten selvittämisessä tai yrityskauppojenvalvonnassa saamansa tai laatimansa asiakirja tai tieto, joka on välttämätön vastaanottavalle viranomaiselle laissa säädetyn tehtävän suorittamiseksi. PRH:n osalta tämä voisi konkretisoitua erityisesti valvontatehtävien yhteydessä. Tilintarkastuslaissa ja säätiölaissa on jo nyt säännökset oikeudesta tietojen saamiseen. Tekijänoikeuksien yhteishallinnon valvonnan osalta tämä selkeyttäsi oikeutta tiedonsaantiin, koska ao. laissa säädetään nyt vain "tarkoituksenmukaisesta yhteistyöstä", mutta ei oikeudesta saada tietoja. Kilpailu- ja kuluttajavirastolla puolestaan olisi oikeus salassapitosäännösten estämättä saada asiakirjoja ja tietoja toiselta viranomaiselta elinkeinonharjoittajien välisten kiellettyjen kilpailunrajoitusten ja määräävän markkina-aseman väärinkäytön selvittämiseksi sekä kilpailuneutraliteettisäännösten noudattamisen ja yrityskauppojen valvomiseksi valtionhallintoviranomaisilta (mm. PRH). Käytännössä PRH:lle toimitetuissa tiedossa tuskin kovinkaan usein on ao. tietoja eikä ehdotus muutenkaan ole ongelmallinen. PRH:n toimintaan vaikuttaa myös mahdollisesti ehdotettu 30 §, jonka mukaan "jos valtio tai sen kuuluva yksikkö harjoittaa kilpailutilanteessa markkinoilla tapahtuvaa taloudellista toimintaa, tästä toiminnasta on pidettävä erillistä kirjanpitoa". PRH tuottaa jonkin verran myös liiketaloudellisesti hinnoiteltuja suoritteita (esim. tietopalveluita), joten ilmeisesti niiden osalta tulisi niiden osalta pitää erillistä kirjanpitoa, mistä aiheutuisi hallinnollisia kustannuksia. Ehdotuksessa huomiota kiinnittää 30 e §:ssä se, että siinä julkisyhteisön liiketoimintaa koskevan kirjanpidon eriyttäminen tilinpäätöksineen tehtäisiin kirjanpitolain pohjalta, mutta lakitekstissäkin silti edellytetään kustannuslaskennan periaatteiden soveltamista. Kustannuslaskenta ja kirjanpito ovat eri asioita. Jatkovalmistelussa olisi ehkä syytä selkeyttää asiaa niin, että eriyttämien tehdään yksiselitteisesti kirjanpitolain säännösten ja hyvän kirjanpitotavan mukaan. Kustannuslaskennan periaatteet toimitettaisiin lisätietona. Eero Mantere Ylijohtaja