Lähettäjä: Vainio Anne [Anne.Vainio@elisa.fi] Lähetetty: 12. elokuuta 2013 13:59 Vastaanottaja: Simola Kreetta; Kirjaamo Aihe: LVM/1353/03/2011 Hei Alla Elisan kommentteja luonnokseen. Terveisin Anne V. Elisa katsoo, että vaikka kommentoitavana oleva luonnos sisältää matkaviestinverkoon liittyviä sijoittamisoikeuksia, luonnos sisältää merkittävän heikennyksen verrattuna teleyrityksen nykyiseen sijoitusoikeuteen. Tällä hetkellä sijoittamisesta perittävää korvaus on määritelty maankäyttö- ja rakennuslaissa. Lain 161 §:n mukaan kiinteistön omistajalla ja haltijalla on oikeus saada korvaus 1 momentissa tarkoitetun johdon tai muun laitteen sijoittamisesta aiheutuvasta haitasta ja vahingosta. Jollei korvauksesta sovita, asia ratkaistaan lunastuslain mukaisessa järjestyksessä. Tämän säännöksen perusteella on muotoutunut oikeuskäytäntö korvausperiaatteista. Korvausta koskeva säännös on ollut teleyritysten kannalta merkityksellinen esimerkiksi käytäessä neuvotteluja kuntien kanssa sijoittamisesta. Tietoyhteiskuntakaarta koskevassa uudessa luonnoksessa ehdotetaan, että sijoittamisesta on oikeus saada täysi korvaus haitasta ja vahingosta sekä täysi korvaus sijoittamisesta aiheutuvasta muusta mahdollisesta taloudellisesta menetyksestä. Samalla perustelutekstissä todetaan, että maankäyttö- ja rakennuslakia ei jatkossa enää sovellettaisi korvauksen määräytymiseen. Luonnoksessa on siis merkittävästi laajennettu korvausvelvollisuutta. Tämä on omiaan aiheuttamaan lisääntyviä korvausvaateita telekaapeleiden sijoittamisesta ja heikentää merkittävästi teleyritysten neuvottelumahdollisuuksia. Elisa katsoo, että tietoyhteiskuntakaaressa tulisi rajata korvausvelvollisuus nykyisen maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti aiheutuvaan haitaan ja vahinkoon, eikä korvausvelvollisuutta tulisi laajentaa nykyisestä. Hallituksen perusteluissa tulisi mainita, että tarkoitus ei ole asiallisesti muuttaa maankäyttö- ja rakennuslain korvausta koskevia säännöksiä. Hallituksen esityksen perusteluissa tulisi myös tarkemmin määritellä, että haitalla tarkoitetaan nimenomaisesti välitöntä haittaa. Lisäksi esitämme seuraavat yksityiskohtaisemmat kommentit 219 § - Säännökseen tulisi lisätä maankäyttö- ja rakennuslain sisältämä säännös siitä, että sopimus sijoittamista sitoo myös kiinteistön/rakennuksen uutta omistajaa ja haltijaa. - 3)-kohtaan tulisi lisätä …hallitsemaan rakennukseen tai kiinteistöön. - Perusteluissa on mainittu, että tilantarve vähenee myös laitteiden energiatehokkuuden paranemisen myötä. Ehdotamme tämän maininnan poistamista, koska esimerkiksi LTE-verkkojen osalta ei voida tehdä tällaisia johtopäätöksiä. Maininta voidaan poistaa myös siksi, ettei se liity itse asiaan. - Hallituksen esityksen perusteluissa tulisi mainita, että säännöksessä on kysymys esimerkinomaisesta listauksesta. Pykälässä ei ole esimerkiksi mainittu tarvittavia jäähdytys- tai ilmanvaihtokoneita. 221 § - Perusteluissa on mainittu, että joissain tilanteissa olisi riittävää, että sijoitussuunnitelmasta toimitetaan tieto isännöitsijälle. Elisa ehdottaa, että perustelut kirjoitetaan muotoon … yleensä on riittävää. 223 § Elisa katsoo, että päätös tulisi lähtökohtaisesti olla heti täytäntöönpantavissa. Usein tarve sijoittamiselle on kiireinen esimerkiksi kuuluvuuden varmistamiseksi. Elisa ehdottaa, että säännöksessä mainitaan, että päätös on tehtävä viipymättä kuitenkin viimeistään kahden kuukauden kuluessa. 224 § - Luonnoksessa sijoittamisen edellytyksenä on, ettei sijoittamista voida muutoin järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin ehdoin. Elisa pitää säännöstä liian avoimena. Säännös jättää liian laajan harkintavallan rakennusvalvontaviranomaiselle. Ehdotamme säännöksen poistamista. 225 § - Sijoittamista koskeva päätös tulisi voida tehdä myös viranhaltijan päätöksellä. Elisa katsoo, että edellytys laajemmasta kokoonpanosta hidastuttaa päätöksentekoa tarpeettomasti. Mikäli viranhaltijan päätöksenteko-oikeutta halutaan rajoittaa, tulisi rajoituksen kohdistua matkaviestinverkon radiomastojen sijoittamisoikeudessa päättämiseen. 226 § - Sijoittamisoikeuteen liittyvien oikeuksien suorittamista ei tulisi kytkeä korvausten suorittamiseen. Korvauksia koskeva riita voi olla pitkäkestoinen, jolloin toimenpiteiden suorittaminen tarpeettomasti viivästyy. Ehdotamme sidonnan poistamista. From: Simola Kreetta [mailto:Kreetta.Simola@mintc.fi] Sent: Thursday, July 04, 2013 2:19 PM To: jenni.hupli@kiinteistoliitto.fi; Simo Tanner; heikki.lunnas@kuntaliitto.fi; syh.suomi@jippii.fi; tuija.nummela@maanomistajainliitto.fi; mikaela.stromberg-schalin@slc.fi; jonas.laxaback@slc.fi; olli-heikki.kyllonen@stul.fi; Vainio Anne; mika.enajarvi@ficom.fi; timo.airisto@dna.fi; lauri.jaaskelainen@hel.fi; veijo.turunen@ek.fi; anssi.vuorio@proliitto.fi Cc: Rantala Olli-Pekka; Helopuro Sanna; Suomi Maaret; Salonen Rainer Subject: Tietoyhteiskuntakaari: Pykäläluonnokset radiomastojen ja tukiasemien sijoittamisesta toisen maalle tai rakennukseen Tervehdys, Liikenne- ja viestintäministeriössä on jatkovalmisteltu tietoyhteiskuntakaareen sisältyviä pykäläluonnoksia perusteluluonnoksineen, jotka koskevat telekaapelien, radiomastojen sekä tukiasemien sijoittamista toisen maalle ja rakennukseen. Valmistelun tässä vaiheessa lähetän tiedoksenne ja kommenttejanne varten oheiset pykäläluonnokset perusteluineen. Edustamanne yhteisöt olivat kommentoineet ehdotusta Tietoyhteiskuntakaaren kevään lausuntokierroksella. Pyydämme mahdollisia kommenttejanne liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon maanantaihin 12.8.2013 mennessä osoitteeseen kirjaamo@lvm.fi ja viestiin diaarinumero LVM/1353/03/2011. Pykälät eivät ole valmiita ja niiden valmistelu jatkuu elokuussa. ystävällisin terveisin Kreetta Simola neuvotteleva virkamies Viestintämarkkinat Viestintäpolitiikan osasto Liikenne- ja viestintäministeriö PL 31,00023 Valtioneuvosto, Puh. 0295342609