L�hett�j�:������������������������������������ Kananen Teija [[email protected]]
L�hetetty:������������������������������������ 22. elokuuta 2014 13:36
Vastaanottaja:���������������������������� Valtiovarainministerio VM
Aihe:���������������������������������������������� Pihtiputaan kunnan lausunto kuntalakiluonnoksesta
T�ss� Pihtiputaan kunnanhallituksen 18.8.2014 annettu lausunto kuntalakiluonnoksesta:
toimeksi saaneena
Teija Kananen, kanslisti
Lausuntonaan
kunnanhallitus ehdottaa kuntalakiehdotuksen johdosta seuraavaa:
x
kunnan toiminnan k�sitteest� (6 �)
- ei
huomautettavaa
x kunnan
teht�vi�, j�rjest�misvastuuta ja palvelujen tuottamista kos�ke�vis�ta
ehdotuksista (7-9 �)
- 7
� Kunnan teht�v�t;
- ei
huomautettavaa
- 8
� Kunnan j�rjest�misvastuu;
- 3
mom;
- lakis��teisen
yhteistoiminnan osalta tulee varmistaa se, ett� sellaisillakin kun�nil�la,
jotka eiv�t ole j�rjest�misvastuussa, on k�yt�nn�ss� mahdollisuus vai�kut�taa
kunnan maksettaviksi tuleviin kustannuksiin
- 9
� Palvelujen tuottaminen;
- esitett��n
poistettavaksi 2 momentti (Julkisen hallintoteht�v�n kunta voi kui�ten�kin
antaa muille kuin viranomaisille vain, jos siit� erikseen s��de�t��n)
x
kuntatalousohjelma (12 �);
-
l�ht�kohtaisesti menettely lis�� kuntien talouden ennustettavuutta, mutta to�del�li�nen
vaikutus valtion talousarviok�sittelyyn j�� n�ht�v�ksi
x kuntavaalien
ja valtuuston toimikauden alkamisen ajankohdan muut�ta�mi�ses�ta (15 �);
- mik�li
valituilla valtuutetuilla on valmius heti talousarviovalmisteluun, luot�ta�mus�hen�ki�l�il�l�
on mahdollisuus lakiesityksen mukaan p��st� vai�kut�ta�maan
talousarviovalmisteluun heti toimikauden alussa.
- kriittisesti
esityksen voidaan suhtautua seuraavin perustein:
valtiollisten ja
kuntavaalien keskitt�minen samaan ajankohtaan ei ole riit�t�v� perustelu
kuntavaalien ajankohdan siirrolle. Ehdotuksen laatijatkaan ei�v�t pysty
perustelemaan vaaliajankohdan muutosta ��nestysaktiivisuuden li�s��n�ty�mi�sel�l�.
Lis�ksi lokakuussa kunnissa on henkil�st�� saatavissa pa�rem�min vaalin
toimittamiseen kuin huhtikuussa, joka sek� valtiolla ett� kun�nil�la on
toiseksi suosituin lomakuukausi. Lis�ksi vaalip�iv�� jou�dut�tai�siin
p��si�isen vuoksi siirt�m��n, mik� my�sk��n ei vaikuttane my�n�tei�ses�ti
��nestysaktiivisuuteen.
- 1 momentin
osalta ehdotetaan, ett� valtuuston toimikausi jatkossakin alkaa ka�len�te�ri�vuo�den
alusta. Perustelu: valtuuston toimikauden ja kunnan ti�li�kau�den ajankohtien
on perusteltua olla samat, vaikka valtuusto ei ny�ky�j�r�jes�tel�m�n mukaisessa
j�rjestelyss� p��sek��n vaikuttamaan juuri en�sim�m�i�sen toimintavuotensa
talouden suunnitteluun. Ensimm�inen vuosi on hyv� �si�s��n�ajo�vai�he kunnan
asioiden hoitoon� uusille valtuutetuille.
x
valtuuston kokoa koskevasta s��ntelyst� (16 �)
- ei
huomautettavaa, koska valtuusto voi halutessaan p��tt�� valittavaksi ala�ra�jat
ylitt�v�n m��r�n valtuutettuja
x osallistumis-
ja vaikuttamismahdollisuuksia sek� vai�kut�ta�mis�toi�mi�eli�mi� kuten
nuorisovaltuustoa koskevista ehdotuksista (5 luku, 20-29 ��);
- onko 22
� 2 mom 3 kohta �valitsemalla palvelujen k�ytt�jien edustajia kun�nan
toimielimiin� tarpeen kirjata lakiin, koska k�yt�nn�ss� kaikki va�lit�ta�vat
valtuutetut ja muiden toimielinten j�senet ovat joidenkin kunnan tar�joa�mien
palvelujen k�ytt�ji�?
- uudet
lakis��teiset vaikuttamistoimielimet ovat omiaan lis��m��n kus�tan�nuk�sia
tilanteessa, jossa kuntasektoriin kohdistuu merkitt�vi� talouden so�peu�tus�pai�nei�ta.
x kunnan
toimielinorganisaation ja johtamisen vaihtoehtoisista or�ga�ni�soin�ti�ta�vois�ta
(31, 34 ja 38 �)
- 34 � 2 mom
Toimielimen puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat
- kyseess� on
linjaus siirtymisest� puheenjohtajistojen osalta am�mat�ti�mai�sem�paan
suuntaan. J�rjestely laajasti toteutuessaan voi aiheuttaa merkitt�vi� hen�ki�l�s�t��me�no�ja
kunnissa
x
kuntastrategiasta (39 �)
- pyk�l��n on
perusteltua lis�t� m��ritelm� pitk�n aikav�lin pituudesta. Kun�ta�stra�te�gian
tekeminen lienee perusteltua vaikka kaiken kaikkiaan kun�nil�le on annettu
kohtuuttoman paljon velvoitteita erilaisten ohjelmien ja stra�te�gioi�den
tekemiseen. Voisiko muita strategioita ja ohjelmia yhdist�� t�h�n
lakis��teiseen strategiaan.
x
kunnanhallituksen ja kunnanhallituksen puheenjohtajan teht�vist� (40 ja 41 �)
- 41 �
Kunnanhallituksen puheenjohtaja
- lakiin tulee
m��ritell�, mit� tarkoitetaan poliittisella valmistelulla (kirjaus sel�keyt�t��
sek� luottamushenkil�n ett� valmistelevan henkil�kunnan kan�nal�ta)
x
johtajasopimuksesta (43 �)
-
l�ht�kohtaisesti my�nteinen asia. Kunnan harkintavaltaan tulisi j�tt��, k�si�tel�l��n�k�
johtajasopimus hallituksessa vai valtuustossa,
x
omistajaohjausta ja kuntakonsernin johtamista koskevista eh�do�tuk�sis�ta (6 �,
47 -49 �)
- ei
huomautettavaa
x
kuntien yhteistoimintaa koskevista ehdotuksista (8 luku, 50 � 65 �)
- ei
huomautettavaa
x
luottamushenkil�iden vaalikelpoisuuteen ehdotetuista muutoksista, eri�tyi�ses�ti
kunnanhallituksen osalta tyt�ryhteis�jen hallituksen j�seni� ja
puheenjohtajistoa koskevista ehdotuksista (74 � 1 ja 4 mom.)
- aiheuttaa
uusia haasteita tyt�ryhteis�jen valvonnalle, m��r�yksell� ka�ven�ne�taan kunnan
itsehallintoon kuuluvaa p��t�svaltaa. Hallintolain ja kun�ta�lain
esteellisyyss��nn�ksill� voidaan varmistaa p��t�ksenteon ob�jek�tii�vi�suus
kunnanhallituksessa
x p��toimisen ja
osa-aikaisen luottamushenkil�n asemaa ja luot�ta�mus�hen�ki�l�n oikeutta saada
vapaata ty�st��n koskevista ehdotuksista (81 ja 82 �)
- 81 �
P��toimisen ja osa-aikaisen luottamushenkil�n asema
- olisiko
perusteltua, ett� kokoaikaisesta tai osa-aikaisesta luot�ta�mus�teh�t�v�s�t�
maksettavasta palkkiosta tulisi valtakunnalliset suositukset (hen�ki�l�s�t�n
palkkojen osalta KVTES ym, huolimatta siit�, ett� valtuusto p��tt�� my�s
luottamushenkil�iden kokouspalkkioista)?
- p��toimisten
luottamushenkil�iden kautta laissa haetaan luot�ta�mus�hen�ki�l��toi�min�nan
ammatillistumista. T�ll� on todenn�k�isesti kuntien kus�tan�nuk�sia lis��v�
vaikutus tilanteessa, jossa kuntien valtionavustuksiin on tulossa mer�kit�t�vi�
leikkauksia.
x
sidonnaisuuksien ilmoittamisesta (85 �)
- ei
huomautettavaa
x kunnallisen
puoluerahoituksen l�pin�kyvyytt� koskevista eh�do�tuk�sis�ta (19 � 2 mom. ja 83
� 3 mom.)
- ei
huomautettavaa
x otto-oikeuden
rajaamisesta kunnanhallitukselle (93 �)
- ei
huomautettavaa (otto-oikeutta lienee k�ytetty harvoin. Huom. lau�ta�kun�nil�la
ei jatkossa en�� olisi otto-oikeutta, koska lakiehdotuksen mukaan �kun�nan�hal�li�tus,
kunnanhallituksen puheenjohtaja, kunnanjohtaja tai hal�lin�to�s��n�n�s�s�
mainittu kunnan viranhaltija voivat ottaa kunnanhallituksen k�si�tel�t�v�k�si
asian, joka on t�m�n lain nojalla siirretty kunnanhallituksen alai�sen
viranomaisen tai kunnanhallituksen jaoston toimivaltaan ja jossa asian�omai�nen
viranomainen on tehnyt p��t�ksen�. Muilla toimielimill� ei ole kuntalain mukaan
otto-oikeutta.)
x toimielinten
s�hk�isi� p��t�ksentekotapoja koskevista ehdotuksista (99 - 101 �) sek� kunnan
ilmoitusten, kunnan toimintaa koskevien tie�to�jen ja p�yt�kirjojen
julkaisemisesta tietoverkossa (109 ja 110 �, 141 �)
- 99 � Toimielinten
p��t�ksentekotavat
- ei
huomautettavaa
100 � S�hk�inen
kokous
- ei
huomautettavaa( s�hk�inen kokous edellytt�� lis�� teknisten laitteiden han�kin�taa
ja yhteyksien varmistusta)
101 � S�hk�inen
p��t�ksenteko
- ei
huomautettavaa
- 109 � Kunnan
ilmoitukset
- ei
huomautettavaa
110 � Tietojen
saatavuus yleisess� tietoverkossa
- ei
huomautettavaa (p��osin ovat jo nyt kunnan kotisivuilla n�ht�vin�)
-141 � P��t�ksen
tiedoksianto kunnan j�senelle
- ei
huomautettavaa, edellytt�en ett� yhteydet ovat yhdenvertaisesti saa�vu�tet�ta�vis�sa
ja valtio osallistuu yhteyksien rakentamiseen (t�ss� kohdassa ei ole mainintaa
siit�, ett� valtuusto voisi p��tt�� muunlaisestakin tie�dok�si�an�nos�ta; ei
kuitenkaan liene mahdoton asia, jos esim. valtuusto haluaisi pit�� p�y�t�kir�jan
my�s perinteisesti n�ht�vill�)
x alij��m�n
kattamisvelvollisuudesta m��r�ajassa ja alij��m�n kat�ta�mis�vel�vol�li�suu�den
ulottamisesta kuntayhtymiin (111 � Talousarvio ja ta�lous�suun�ni�tel�ma)
- ei
huomautettavaa (uutena alij��m�n kattamisvelvoite my�s kun�ta�yh�ty�mil�l�)
x erityisen
vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan ja kun�ta�yh�ty�m�n arviointi-
menettelyist� (119 ja 120 �)
- 119 �
Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan ar�vioin�ti�me�net�te�ly
- ei
huomautettavaa
- 120 �
Arviointimenettely kuntayhtym�ss�
- ei
huomautettavaa
x
tarkastuslautakuntaa koskevista ehdotuksista (122 �)x ti�lin�tar�kas�tuk�ses�ta
(123 �)
- ei
huomautettavaa
x
tarkastuslautakunnan ja tilintarkastajien tietojensaantioikeudesta (125 �)
- ei
huomautettavaa
x kunnan
toimintaa markkinoilla koskevista ehdotuksista kuten kun�nan my�nt�mien
lainojen, takausten sek� vakuuksien rajoittamisesta, kun�nan kiinteist�n
luovutuksesta ja julkisen palvelun velvoitteesta (15 lu�ku 127 � 133 �) sek�
- ehdotetaan,
ett� kunnan omaan harkintavaltaan j�tet��n kuntakonsernin ul�ko�puo�li�sen
yritystoiminnan takauksesta p��tt�minen, mik�li takauksen my�n�t�mi�nen on
kunnan edun mukaista
x
lakiluonnoksen rakenteesta ja siirtym�s��nn�ksist�.
- ei
kommentoitavaa
x
Muuta: