L�hett�j�:������������������������������������ Kananen Teija [[email protected]]

L�hetetty:������������������������������������ 22. elokuuta 2014 13:36

Vastaanottaja:���������������������������� Valtiovarainministerio VM

Aihe:���������������������������������������������� Pihtiputaan kunnan lausunto kuntalakiluonnoksesta

 

T�ss� Pihtiputaan kunnanhallituksen 18.8.2014 annettu lausunto kuntalakiluonnoksesta:

 

toimeksi saaneena

 

Teija Kananen, kanslisti

 

Lausuntonaan kunnanhallitus ehdottaa kuntalakiehdotuksen johdosta seuraavaa:

 

x kunnan toiminnan k�sitteest� (6 �)

- ei huomautettavaa

 

x kunnan teht�vi�, j�rjest�misvastuuta ja palvelujen tuottamista kos�ke�vis�ta ehdotuksista (7-9 �)

- 7 � Kunnan teht�v�t;

- ei huomautettavaa

- 8 � Kunnan j�rjest�misvastuu;

- 3 mom;

- lakis��teisen yhteistoiminnan osalta tulee varmistaa se, ett� sellaisillakin kun�nil�la, jotka eiv�t ole j�rjest�misvastuussa, on k�yt�nn�ss� mahdollisuus vai�kut�taa kunnan maksettaviksi tuleviin kustannuksiin

- 9 � Palvelujen tuottaminen;

- esitett��n poistettavaksi 2 momentti (Julkisen hallintoteht�v�n kunta voi kui�ten�kin antaa muille kuin viranomaisille vain, jos siit� erikseen s��de�t��n)

 

x kuntatalousohjelma (12 �);

- l�ht�kohtaisesti menettely lis�� kuntien talouden ennustettavuutta, mutta to�del�li�nen vaikutus valtion talousarviok�sittelyyn j�� n�ht�v�ksi

 

x kuntavaalien ja valtuuston toimikauden alkamisen ajankohdan muut�ta�mi�ses�ta (15 �);

- mik�li valituilla valtuutetuilla on valmius heti talousarviovalmisteluun, luot�ta�mus�hen�ki�l�il�l� on mahdollisuus lakiesityksen mukaan p��st� vai�kut�ta�maan talousarviovalmisteluun heti toimikauden alussa.

- kriittisesti esityksen voidaan suhtautua seuraavin perustein:

valtiollisten ja kuntavaalien keskitt�minen samaan ajankohtaan ei ole riit�t�v� perustelu kuntavaalien ajankohdan siirrolle. Ehdotuksen laatijatkaan ei�v�t pysty perustelemaan vaaliajankohdan muutosta ��nestysaktiivisuuden li�s��n�ty�mi�sel�l�. Lis�ksi lokakuussa kunnissa on henkil�st�� saatavissa pa�rem�min vaalin toimittamiseen kuin huhtikuussa, joka sek� valtiolla ett� kun�nil�la on toiseksi suosituin lomakuukausi. Lis�ksi vaalip�iv�� jou�dut�tai�siin p��si�isen vuoksi siirt�m��n, mik� my�sk��n ei vaikuttane my�n�tei�ses�ti ��nestysaktiivisuuteen.

- 1 momentin osalta ehdotetaan, ett� valtuuston toimikausi jatkossakin alkaa ka�len�te�ri�vuo�den alusta. Perustelu: valtuuston toimikauden ja kunnan ti�li�kau�den ajankohtien on perusteltua olla samat, vaikka valtuusto ei ny�ky�j�r�jes�tel�m�n mukaisessa j�rjestelyss� p��sek��n vaikuttamaan juuri en�sim�m�i�sen toimintavuotensa talouden suunnitteluun. Ensimm�inen vuosi on hyv� �si�s��n�ajo�vai�he kunnan asioiden hoitoon� uusille valtuutetuille.

 

x valtuuston kokoa koskevasta s��ntelyst� (16 �)

- ei huomautettavaa, koska valtuusto voi halutessaan p��tt�� valittavaksi ala�ra�jat ylitt�v�n m��r�n valtuutettuja

 

x osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia sek� vai�kut�ta�mis�toi�mi�eli�mi� kuten nuorisovaltuustoa koskevista ehdotuksista (5 luku, 20-29 ��);

-  onko 22 � 2 mom 3 kohta �valitsemalla palvelujen k�ytt�jien edustajia kun�nan toimielimiin� tarpeen kirjata lakiin, koska k�yt�nn�ss� kaikki va�lit�ta�vat valtuutetut ja muiden toimielinten j�senet ovat joidenkin kunnan tar�joa�mien palvelujen k�ytt�ji�?

- uudet lakis��teiset vaikuttamistoimielimet ovat omiaan lis��m��n kus�tan�nuk�sia tilanteessa, jossa kuntasektoriin kohdistuu merkitt�vi� talouden so�peu�tus�pai�nei�ta.

 

x kunnan toimielinorganisaation ja johtamisen vaihtoehtoisista or�ga�ni�soin�ti�ta�vois�ta (31, 34 ja 38 �)

- 34 � 2 mom Toimielimen puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat

- kyseess� on linjaus siirtymisest� puheenjohtajistojen osalta am�mat�ti�mai�sem�paan suuntaan. J�rjestely laajasti toteutuessaan voi aiheuttaa merkitt�vi� hen�ki�l�s�t��me�no�ja kunnissa

 

x kuntastrategiasta (39 �)

- pyk�l��n on perusteltua lis�t� m��ritelm� pitk�n aikav�lin pituudesta. Kun�ta�stra�te�gian tekeminen lienee perusteltua vaikka kaiken kaikkiaan kun�nil�le on annettu kohtuuttoman paljon velvoitteita erilaisten ohjelmien ja stra�te�gioi�den tekemiseen. Voisiko muita strategioita ja ohjelmia yhdist�� t�h�n lakis��teiseen strategiaan.

 

x kunnanhallituksen ja kunnanhallituksen puheenjohtajan teht�vist� (40 ja 41 �)

- 41 � Kunnanhallituksen puheenjohtaja

- lakiin tulee m��ritell�, mit� tarkoitetaan poliittisella valmistelulla (kirjaus sel�keyt�t�� sek� luottamushenkil�n ett� valmistelevan henkil�kunnan kan�nal�ta)

 

x johtajasopimuksesta (43 �)

- l�ht�kohtaisesti my�nteinen asia. Kunnan harkintavaltaan tulisi j�tt��, k�si�tel�l��n�k� johtajasopimus hallituksessa vai valtuustossa,

 

x omistajaohjausta ja kuntakonsernin johtamista koskevista eh�do�tuk�sis�ta (6 �, 47 -49 �)

- ei huomautettavaa

 

x kuntien yhteistoimintaa koskevista ehdotuksista (8 luku, 50 � 65 �)

- ei huomautettavaa

 

x luottamushenkil�iden vaalikelpoisuuteen ehdotetuista muutoksista, eri�tyi�ses�ti kunnanhallituksen osalta tyt�ryhteis�jen hallituksen j�seni� ja puheenjohtajistoa koskevista ehdotuksista (74 � 1 ja 4 mom.)

- aiheuttaa uusia haasteita tyt�ryhteis�jen valvonnalle, m��r�yksell� ka�ven�ne�taan kunnan itsehallintoon kuuluvaa p��t�svaltaa. Hallintolain ja kun�ta�lain esteellisyyss��nn�ksill� voidaan varmistaa p��t�ksenteon ob�jek�tii�vi�suus kunnanhallituksessa

 

x p��toimisen ja osa-aikaisen luottamushenkil�n asemaa ja luot�ta�mus�hen�ki�l�n oikeutta saada vapaata ty�st��n koskevista ehdotuksista (81 ja 82 �)

- 81 � P��toimisen ja osa-aikaisen luottamushenkil�n asema

- olisiko perusteltua, ett� kokoaikaisesta tai osa-aikaisesta luot�ta�mus�teh�t�v�s�t� maksettavasta palkkiosta tulisi valtakunnalliset suositukset (hen�ki�l�s�t�n palkkojen osalta KVTES ym, huolimatta siit�, ett� valtuusto p��tt�� my�s luottamushenkil�iden kokouspalkkioista)?

- p��toimisten luottamushenkil�iden kautta laissa haetaan luot�ta�mus�hen�ki�l��toi�min�nan ammatillistumista. T�ll� on todenn�k�isesti kuntien kus�tan�nuk�sia lis��v� vaikutus tilanteessa, jossa kuntien valtionavustuksiin on tulossa mer�kit�t�vi� leikkauksia.

 

x sidonnaisuuksien ilmoittamisesta (85 �)

- ei huomautettavaa

 

x kunnallisen puoluerahoituksen l�pin�kyvyytt� koskevista eh�do�tuk�sis�ta (19 � 2 mom. ja 83 � 3 mom.)

- ei huomautettavaa

 

x otto-oikeuden rajaamisesta kunnanhallitukselle (93 �)

- ei huomautettavaa (otto-oikeutta lienee k�ytetty harvoin. Huom. lau�ta�kun�nil�la ei jatkossa en�� olisi otto-oikeutta, koska lakiehdotuksen mukaan �kun�nan�hal�li�tus, kunnanhallituksen puheenjohtaja, kunnanjohtaja tai hal�lin�to�s��n�n�s�s� mainittu kunnan viranhaltija voivat ottaa kunnanhallituksen k�si�tel�t�v�k�si asian, joka on t�m�n lain nojalla siirretty kunnanhallituksen alai�sen viranomaisen tai kunnanhallituksen jaoston toimivaltaan ja jossa asian�omai�nen viranomainen on tehnyt p��t�ksen�. Muilla toimielimill� ei ole kuntalain mukaan otto-oikeutta.)

 

x toimielinten s�hk�isi� p��t�ksentekotapoja koskevista ehdotuksista (99 - 101 �) sek� kunnan ilmoitusten, kunnan toimintaa koskevien tie�to�jen ja p�yt�kirjojen julkaisemisesta tietoverkossa (109 ja 110 �, 141 �)

- 99 � Toimielinten p��t�ksentekotavat

- ei huomautettavaa

100 � S�hk�inen kokous

- ei huomautettavaa( s�hk�inen kokous edellytt�� lis�� teknisten laitteiden han�kin�taa ja yhteyksien varmistusta)

101 � S�hk�inen p��t�ksenteko

- ei huomautettavaa

- 109 � Kunnan ilmoitukset

- ei huomautettavaa

110 � Tietojen saatavuus yleisess� tietoverkossa

- ei huomautettavaa (p��osin ovat jo nyt kunnan kotisivuilla n�ht�vin�)

-141 � P��t�ksen tiedoksianto kunnan j�senelle

- ei huomautettavaa, edellytt�en ett� yhteydet ovat yhdenvertaisesti saa�vu�tet�ta�vis�sa ja valtio osallistuu yhteyksien rakentamiseen (t�ss� kohdassa ei ole mainintaa siit�, ett� valtuusto voisi p��tt�� muunlaisestakin tie�dok�si�an�nos�ta; ei kuitenkaan liene mahdoton asia, jos esim. valtuusto haluaisi pit�� p�y�t�kir�jan my�s perinteisesti n�ht�vill�)

 

x alij��m�n kattamisvelvollisuudesta m��r�ajassa ja alij��m�n kat�ta�mis�vel�vol�li�suu�den ulottamisesta kuntayhtymiin (111 � Talousarvio ja ta�lous�suun�ni�tel�ma)

- ei huomautettavaa (uutena alij��m�n kattamisvelvoite my�s kun�ta�yh�ty�mil�l�)

                    

x erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan ja kun�ta�yh�ty�m�n arviointi- menettelyist� (119 ja 120 �)

- 119 � Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan ar�vioin�ti�me�net�te�ly

- ei huomautettavaa

- 120 � Arviointimenettely kuntayhtym�ss�

- ei huomautettavaa

 

x tarkastuslautakuntaa koskevista ehdotuksista (122 �)x ti�lin�tar�kas�tuk�ses�ta (123 �)

- ei huomautettavaa

 

x tarkastuslautakunnan ja tilintarkastajien tietojensaantioikeudesta (125 �)

- ei huomautettavaa

 

x kunnan toimintaa markkinoilla koskevista ehdotuksista kuten kun�nan my�nt�mien lainojen, takausten sek� vakuuksien rajoittamisesta, kun�nan kiinteist�n luovutuksesta ja julkisen palvelun velvoitteesta (15 lu�ku 127 � 133 �) sek�

- ehdotetaan, ett� kunnan omaan harkintavaltaan j�tet��n kuntakonsernin ul�ko�puo�li�sen yritystoiminnan takauksesta p��tt�minen, mik�li takauksen my�n�t�mi�nen on kunnan edun mukaista

 

x lakiluonnoksen rakenteesta ja siirtym�s��nn�ksist�.

- ei kommentoitavaa

 

x Muuta: