Vastaanottaja:����������������������� Valtiovarainministerio VM
Aihe:����������������������������������������� Ruskon kunnan lausunto kuntalain hallituksen
esitysluonnoksesta
L�hett�j�: Ritva V�lil� [mailto:[email protected]]
L�hetetty: 26. elokuuta 2014 13:19
Vastaanottaja: Valtiovarainministerio VM
Aihe: Ruskon kunnan lausunto kuntalain hallituksen esitysluonnoksesta
Ruskon kunnanhallitus p��tti kokouksessaan 18.8.2014 �
183 antaa Valtiovarainministeri�lle pyydetyn lausunnon kuntalain hallituksen
esitysluonnoksesta:
Yleist�
Kuntalakiuudistuksella ei tehd� merkitt�vi� muutoksia
nykyiseen lakiin, vaan lakiehdotukseen on kirjattu kunnissa k�ytt��n otettuja
k�yt�nt�j� sek� yhteiskunnassa ja tietotekniikassa tapahtuneita
muutoksia. T�m� n�k�kulma ei ole mitenk��n huono vaihtoehto, sill�
voimassa oleva kuntalaki on toiminut hyvin ja antanut kunnille mahdollisuudet
kehitt�� p��t�ksentekoa, osallistumista ja hallintoa omista l�ht�kohdistaan.
Lakiehdotusluonnokseen on tullut lis�� velvoittavaa
lains��d�nt�� mahdollistavan sijaan. T�m� uudistus ei ole oikean
suuntainen kunnallisen itsehallinnon ja normien v�hent�misen n�k�kulmasta.
Vaikka velvoittavat s��nn�kset eiv�t ole merkitt�vi�, niill� kuitenkin ohjataan
kuntien toimintaa liian yksityiskohtaisesti, joten kuntien omat luovat
ratkaisut eiv�t toteudu samalla tavalla kuin nykyisen kuntalain aikana on
tapahtunut.
Kuntalain s��nn�sten m��r�� ei tulisi nyt esitetyn
mukaisesti lis�t� vaan pikemminkin v�hent�� aikaisemmasta. Lis�ksi luonnos
sis�lt�� paljon sellaisia s��nn�ksi�, joiden rikkomisesta ei ole s��detty
mit��n sanktioita. Edelleen asian valmistelua h�iritsee se, ettei sen
yhteydess� ole tehty kunnollista vaikutusarviointia siit�, paljonko uudet
velvoitteet lis��v�t kuntien menoja ja mist� n�m� menot katetaan.
Luonnoksen tavoite koota kaikki kunnallista toimintaa
koskeva lains��d�nt� yhteen yleislakiin ja v�hent�� erityislakien
s��ntelytarvetta on oikeansuuntainen ja kannatettava. Yhden lain
soveltaminen ja tulkita on hallinnon kannalta selke�mpi ja antaa n�in paremman
oikeusturvan kansalaisille.
Kannanotot erillisiin asiakokonaisuuksiin
Kunnan j�rjest�mis- ja tuottamisvastuun kirjaaminen lakiin
on tarpeellinen, koska tulevassa lains��d�nn�ss� ne tullaan luultavasti entist�
suuremmissa asioissa erottamaan (sosiaali- ja terveydenhuolto). Kunnan
j�rjest�misvastuun osalta (�8) tulisi lakiteksti� tarkentaa siten, ett� kunnan
siirt�ess� j�rjest�misvastuun toiselle kunnalle tai kuntayhtym�lle, on
j�rjest�misvastuussa olevan organisaation huomioitava taloudelliset resurssit
palvelujen j�rjest�misess�. Lakiluonnoksessa todetaan j�rjest�misvastuun
sis�lt� ja se, ett� kunta vastaa rahoituksesta.
Kuntavaalien ajankohdan muuttaminen huhtikuulle ja
valtuuston toimikauden alkamisen siirt�minen vaalivuoden kes�kuun alkuun tulisi
viel� pohtia siit� n�k�kulmasta, ett� onko uuden valtuuston osallistuminen talousarvion
valmisteluun niin merkitt�v� asia, mink� johdosta valtuuston toimikausi ja
kunnan tilikausi on tarkoituksenmukaista erottaa. Mahdollinen muutos on
huomioitava kuntarakennelaissa, jotta v�ltyt��n mahdollisilta ylim��r�isilt�
vaaleilta (15�).
Kansan��nestysaloitteen alaik�rajan laskeminen on
ristiriidassa yleisen ��nioikeuden kanssa, sill� 15�17 �vuotias
kansan��nestysaloitteen tekij� ei voi ��nest�� tekem�st��n aloitteesta (25�).
Kuntastrategian tekemisvelvoite (39�) on kannatettava,
mutta lakiin ei tulisi kirjoittaa pakottavaa lains��d�nt�� strategiassa
huomioon otettavista asioista. Sis�lt�ehdotus voitaisiin kirjoittaa
mahdollistavaan muotoon, kuten toimielimi� koskevassa 30 pyk�l�ss� on esitetty.
Pyk�l�n 110 kohdassa 6 olisi tarkoituksenmukaista viitata
suoraan lain 8 luvun mukaiseen yhteistoimintaan. Nyt yhteys on
kirjoitettu ainoastaan lain yksityiskohtaisiin perusteluihin.
Tarkastuslautakuntaa koskevassa pyk�l�ss� 122 on todettu,
ett� kunnanhallitus antaa valtuustolle lausunnon toimenpiteist�, joihin
arviointikertomus antaa aihetta. Pyk�l�teksti ja perustelut eiv�t totea
selv�sti, milloin lausunto on annettava. Ko. aika tulisi kirjoittaa
v�hint��n lakiin.
Muilta osin Ruskon kunnanhallituksella ei ole
huomautettavaa lakiluonnoksesta.
_____________
Toimeksi saaneena
Ritva V�lil�
toimistosihteeri