Vastaanottaja: Valtiovarainministerio
VM
Aihe: VS: Kosken Tl kunta /
Lausunto kuntalaista / Koski Tl
Lähettäjä: Jukka Matilainen [mailto:jukka.matilainen@koski.fi]
Lähetetty: 25. elokuuta 2014 12:41
Vastaanottaja: Valtiovarainministerio VM
Aihe: Kosken Tl kunta / Lausunto kuntalaista / Koski Tl
161 §
LAUSUNTO
KUNTALAIN HALLITUKSEN ESITYSLUONNOKSESTA
Kh
18.8.2014
Kuntaan on Valtiovarainministeriön kunta- ja aluehallinto-osastolta 8.5.2014
saapunut lausuntopyyntö kuntalain hallituksen esitysluonnoksesta.
Kuntalain kokonaisuudistuksen tavoitteena on uudistaa kuntalaki siten, että
siinä otetaan huomioon kuntien muuttuvasta toimintaympäristöstä ja uusista
kuntahallinnon rakenteista aiheutuvat muutostarpeet. Uusi kuntalaki korvaisi
vuoden 1995 kuntalain. Kuntalaki olisi edelleen kunnan hallintoa,
päätöksentekomenettelyä ja taloutta koskeva yleislaki. Uudistuksella pyritään
vähentämään erityislainsäädännön tarvetta.
Valtiovarainministeriö asetti heinäkuussa 2012 kuntalain
kokonaisuudistuksen valmistelua varten parlamentaarisen seurantaryhmän,
työvaliokunnan ja neljä valmistelujaostoa: toimielimet ja johtaminen-,
demokratia-, talous- sekä kunnat ja markkinat -jaostot. Työvaliokunta on
vastannut lainvalmistelusta ja koordinoinut valmistelujaostojen työtä. Jaostot
ovat kartoittaneet syksyllä 2013 sähköisellä kyselyllä kuntien näkemyksiä ja
kannanottoja valmisteltavasta kuntalaista.
Hallituksen esitysluonnos on valmisteltu jaostojen työn pohjalta.
Yleisissä säännöksissä säädettäisiin lain tarkoituksesta, kunnan
toiminta-ajatuksesta, lain soveltamisalasta sekä keskeisistä määritelmistä.
Kuntalain tarkoituksena olisi edistää kunnan asukkaiden itsehallinnon sekä
osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteutumista sekä kunnan toiminnan
suunnitelmallisuutta ja taloudellista kestävyyttä. Laissa otettaisiin käyttöön
uusi kunnan toiminnan käsite, joka sisältäisi juridisen kuntakonsernin lisäksi
kuntien yhteistoiminnan, kunnan omistukseen perustuvan toiminnan sekä
ostopalvelut. Kuntalakia sovellettaisiin kunnan talouden ja hallinnon
järjestämiseen ja kunnan toimintaan, jollei lailla toisin säädetä.
Konserninäkökulma otetaan laissa erityisesti huomioon johtamista ja taloutta
koskevassa sääntelyssä.
Laissa säädettäisiin yleisellä tasolla kunnan toimialasta ja tehtävistä.
Uusia säännöksiä ehdotetaan kunnan järjestämisvastuusta ja palvelujen
tuottamisesta.
Valtion ja kunnan suhdetta koskevissa säännöksissä uudistettaisiin
valtion ja kuntien neuvottelumenettelyä. Neuvottelumenettely liitettäisiin
osaksi uutta julkisen talouden ohjausjärjestelmää. Nykyisen
peruspalveluohjelman ja -budjetin korvaisi kuntatalousohjelma, joka kattaisi
kuntatalouden kokonaisuudessaan ja sisältäisi myös julkisen talouden
suunnitelman edellyttämät yksilöidyt toimenpiteet kuntatalouden tasapainottamiseksi.
Laissa säädettäisiin kuntavaaleista ja valtuuston kokoonpanosta sekä
tehtävistä. Valtuusto olisi edelleen asemaltaan kunnan ylintä päätösvaltaa
käyttävä toimielin. Kunta voisi päättää valtuuston koosta siten, että laissa
säädettäisiin ainoastaan valtuutettujen vähimmäismäärästä asukasluvultaan
erilaisissa kunnissa. Kuntavaalien siirtyessä keväälle valtuuston toimikauden
ehdotetaan alkavan kesäkuun alusta.
Laissa säädettäisiin kunnan asukkaiden äänioikeudesta,
äänestysoikeudesta, aloiteoikeudesta ja kansanäänestysaloiteoikeudesta.
Säännöksiä kunnan käytettävissä olevista keinoista asukkaiden osallistumis- ja
vaikuttamisoikeuksien edistämiseksi täydennettäisiin. Lakiin koottaisiin
vaikuttamistoimielimiä koskeva sääntely. Kunnalla olisi uusi velvollisuus
asettaa nuorisovaltuusto sekä nykyistä sääntelyä vastaavasti vanhusneuvosto.
Kunta voisi asettaa alueellisia toimielimiä, joiden kokoonpanosta ja tehtävistä
säädettäisiin laissa. Lisäksi osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia
tuettaisiin säätämällä viestinnästä sekä tietojen saatavuudesta yleisessä
tietoverkossa.
Kunnan toimielimiä, toimielinten kokoonpanoa sekä kunnan johtamista
koskevat säännökset vastaisivat perusperiaatteiltaan nykyisiä säännöksiä.
Kunnan toimielimiä ja johtamista koskevat säännökset jaettaisiin omiin
lukuihinsa. Kunnan pakollisia toimielimiä valtuuston lisäksi olisivat
kunnanhallitus ja tarkastuslautakunta. Muutoin luottamushenkilöorganisaatio
olisi valtuuston päätettävissä. Luottamushenkilöiden asemaa päätöksenteossa
vahvistavina malleina laissa tuotaisiin esille valio-kunta- ja
puheenjohtajamallit. Valtuusto voisi myös päättää, että toimielinten
puheenjohtajat toimivat päätoimisena tai osa-aikaisena luottamushenkilönä.
Kunnan johdon tehtäviä ja työnjakoa pyritään selkiyttämään. Laissa
säädettäisiin kuntastrategiasta, jolla valtuusto päättää kunnan toiminnan ja
talouden pitkän aikavälin tavoitteista ja jonka mukaisesti kuntaa johdetaan.
Kunnanhallituksen tehtävistä säädettäisiin nykyistä yksityiskohtaisemmin. Kuntaa
johtaisi kunnanhallituksen alaisena kunnanjohtaja tai pormestari. Myös
kunnanhallituksen puheenjohtajan tehtävistä säädettäisiin. Kunnan ja
kunnanjohtajan välillä olisi tehtävä johdon työnjakoa selkiyttävä
johtajasopimus. Kunnan toiminnan kokonaisohjauksen vahvistamiseksi lakiin
ehdotetaan uusia säännöksiä omistajaohjauksesta sekä kunnan tytäryhteisöjen
toiminnasta ja konserniohjeista.
Luottamushenkilöiden toimintaedellytyksiä parannettaisiin
laajentamalla oikeutta saada vapaata luottamustoimen hoitamista varten.
Päätoimisella luottamushenkilöllä olisi oikeus virka- tai työvapaaseen sekä
vuosiloma- ja muut vastaavat oikeudet. Luottamushenkilön tietojensaantioikeutta
koskevaa sääntelyä selkeytettäisiin. Luottamustoimeen valitseminen edellyttäisi
aina henkilön suostumusta. Vaalikelpoisuussäännöksiä täydennettäisiin estämällä
tilanteet, joissa henkilö toimisi päätöksenteon tai valvonnan kannalta
kaksoisroolissa. Päätöksenteon riippumattomuutta ja läpinäkyvyyttä
edistettäisiin myös säätämällä keskeisten luottamushenkilöiden ja
viranhaltijoiden uudesta velvollisuudesta ilmoittaa sidonnaisuuksistaan.
Puoluerahoituksen läpinäkyvyyden edistämiseksi kuntien tulisi ilmoittaa
tilinpäätöksessään valtuustoryhmille maksetun tuen ja puolueille tilitettyjen
luottamushenkilöpalkkioiden määrä.
Kuntien yhteistoiminnan muotoina säädettäisiin kuntayhtymästä,
yhteisestä toimielimestä, yhteisestä virasta ja sopimuksesta viranomaistehtävän
hoitamisesta. Kuntien luottamushenkilöiden asemaa yhteistoimintaa koskevassa
päätöksenteossa pyrittäisiin vahvistamaan säätämällä nykyistä
yksityiskohtaisemmin yhteistoimintaorganisaatioiden toimielimistä ja
yhteistoimintasopimusten sisällöstä.
Säännökset kunnallisten liikelaitosten johtamisesta ja toimielimistä
vastaisivat voimassa olevaa lakia. Kunnallisten liikelaitosten talouteen
ehdotetaan sovellettavaksi kunnan taloutta koskevia säännöksiä eräin
poikkeuksin.
Lakiin sisältyisivät voimassa olevaa lakia vastaavat säännökset
henkilöstöstä.
Lain päätöksenteko- ja hallintomenettelyä koskevissa säännöksissä
kunnan hallintosäännön merkitystä ja sisältöä ehdotetaan laajennettavaksi.
Asian ottaminen ylemmän toimielimen käsiteltäväksi (otto-oikeus) rajattaisiin
ainoastaan kunnanhallituksen käytettäväksi. Laissa mahdollistettaisiin
sähköinen kokous ja sähköinen päätöksentekomenettely sekä kunnan ilmoitusten
julkaiseminen yleisessä tietoverkossa.
Kunnan toiminnan taloudellista kestävyyttä pyrittäisiin turvaamaan
vahvistamalla alijäämän kattamisvelvollisuuden sitovuutta ja ulottamalla
alijäämän kattamisvelvollisuus myös kuntayhtymiin. Kunnan ja kuntayhtymän
taseeseen kertynyt alijäämä tulisi kattaa enintään neljän vuoden määrä-ajassa.
Jos alijäämää ei katettaisi määräajassa, kunta tai kuntayhtymä voisi joutua
arviointimenettelyyn. Arviointimenettely vastaisi erityisen heikossa
taloudellisessa asemassa olevan kunnan arviointimenettelyä, jota koskevat
säännökset kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetusta laista ehdotetaan
siirrettäväksi osaksi kuntalain taloussääntelyä. Kuntayhtymien
arviointimenettelyä koskevat säännökset olisivat kokonaan uusia. Muutoin kunnan
taloutta koskevat säännökset vastaisivat pääosin voimassa olevaa lakia.
Hallinnon ja talouden tarkastusta koskevissa säännöksissä täydennettäisiin
erityisesti tarkastuslautakuntaa koskevaa sääntelyä. Tarkastuslautakunnalla
olisi arviointitehtäviä, tilintarkastukseen liittyviä ja muita
valmistelutehtäviä. Tilintarkastusta koskevat säännökset vastaavat pääosiltaan
voimaan olevaa lakia, mutta tilintarkastajana voisi jatkossa toimia vain
tilintarkastusyhteisö.
Kuntalakiin sisältyisivät myös säännökset kunnan toiminnasta
markkinoilla. Kunnan yhtiöittämisvelvollisuudesta, poikkeuksista
yhtiöittämisvelvollisuudesta ja hinnoittelusta markkinoilla toimittaessa
säädettäisiin voimassa olevaa lakia vastaavasti. Kunnan takauksia, kiinteistön
luovutusta ja julkisen palvelun velvoitetta koskevat menettelysäännökset
olisivat uusia. Niillä selkiytettäisiin erityisesti kansallisen sääntelyn
suhdetta EU-sääntelyyn.
Oikaisuvaatimusta ja kunnallisvalitusta koskevissa säännöksissä
tuotaisiin esille suhde yleislainsäädäntöön. Päätösten tiedoksiannossa kunnan
jäsenille tulisi ottaa käyttöön pöytäkirjojen julkaiseminen yleisessä
tietoverkossa.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2015. Kunnan
toimielimiä ja johtamista sekä luottamushenkilöitä koskevia uusia säännöksiä
ehdotetaan sovellettavaksi osin vasta vuonna 2017 ensimmäisen lain voimaantulon
jälkeen valittavan valtuuston toimikauden alusta lukien. Alijäämän
kattamisvelvollisuutta ja arviointimenettelyjä koskeviin säännöksiin ehdotetaan
siirtymäsäännöksiä. Lisäksi lakiin sisältyisivät voimassa olevaa lakia
vastaavat yhtiöittämisvelvollisuutta koskevat siirtymäsäännökset.
Päätösehdotus:
Kunnanhallitus
1.
merkitsee tiedokseen kuntalain hallituksen
esitysluonnoksen.
2.
toteaa lausuntonaan, että
-
kunnallisen päätöksenteon ja toiminnan
avoimuutta tukevia uudistuksia pidetään hyvinä ja järjestöjen sekä muiden
toimijoiden roolin kasvu on keskeistä tulevaisuuden kunnissa. Kuitenkin
kuntalaisten jaottelu erilaisten ryhmien kesken (nuorisovaltuusto, vanhus- ja
vammaisneuvostot) ja ko. instanssien sisällyttäminen kuntalakiin on
tarpeetonta.
-
monet keskeiset uudistukset kohdentuvat
isoimpiin kaupunkeihin, joissa demokratiavaje antaa aiheen uudistuksiin (mm.
alueelliset toimielimet). Muutoksia ei saa pitää keskittämispolitiikan
välineenä tai perusteena.
-
suunnitelmallisuutta ja talouden valvonnan
kohdentamista kuntakonserneihin pidetään hyvänä. Kuitenkin uudistettaessa
valtion ja kuntien / kuntayhtymien neuvottelu- ja arviointimenettelyä tulee
ottaa vahvasti huomioon perustuslain 121 § kunnallisesta ja muusta
alueellisesta itsehallinnosta.
-
valmistelussa tulee ottaa huomioon muut
keskeiset lainsäädännölliset hankkeet jotka vaikuttavat kuntien
järjestämisvastuuseen ja palvelujen tuottamiseen.
Päätös:
Hyväksyttiin.
Lisätietoja tarvittaessa
Jukka Matilainen
hallinto- ja
sosiaalijohtaja
Kosken Tl kunta
Härkätie 5
31500 KOSKI TL
puh. 02 4844 1112 / 044
744 1112