L�hett�j�:���������������������� Ym Kirjaamo

L�hetetty:���������������������� 26. huhtikuuta 2010 15:20

Vastaanottaja:�������������� Hakkarainen Satu

Aihe:������������������������������ VL: lausuntopyynt� maastoliikennelaista

 

 

 

L�hett�j�: Markku Seuruj�rvi [mailto:[email protected]]
L�hetetty: 26. huhtikuuta 2010 15:11
Vastaanottaja: Ym Kirjaamo; Tuunanen Pekka
Kopio: 'Jyrki Niva'; 'Rami Korhonen'
Aihe: lausuntopyynt� maastoliikennelaista

 

T�ss� olisi muutamia ajatuksia maastoliikennelakiin.

 

M�nkij�iden kes� ja syksyaikainen ajelu moottorikelkkareiteill� aiheuttaa paljon ongelmia. Moottorikelkkareitit ovat k�ytt��nottohetkell� melkein k�ytt�kelvottomia, koska pehmeill� paikoilla m�nkij�t ovat tehneet niille syv�t urat. Vaatii paljon lunta ennen kuin n�m� reitit ovat liikenn�intikunnossa. Moottorikelkkareiteille ei tulisikaan sallia muuta maastoliikennett�.Talviaikanakin m�nkij�t ajelevat moottorikelkkareiteill� tehden sinne pehme�nlumen aikana syv�t urat. N�m� urat aiheuttavat vaaratilanteita, koska moottorikelkan suksi voi t�k�t� n�ihin uriin ja uusi vaaratilanne on valmis. Samoin kelkkareiteill� ajelevat moottoripy�r�t aiheuttavat vaaratilanteita, kun niiden renkaat kaivavat uria reiteille. Moottorikelkkareiteille tulisi mielest�ni sallia vain tela-alustaisia ajoneuvoja.

 

Reittien kunto k�ytt��nottohetkell� vaihtelee suuresti. Toiset reitit ovat pohjattuja ja toiset eiv�t. Toiset vaativat lunta 10 cm ja toiset 50 cm. Reittien pohjaamiseen pit�isi k�ytt�� rahaa vuosittain ,v�h�n niin kuin tiest�n yll�pitoon. Rahoituksen l�ytyminen t�h�n toimintaan on tietenkin vaikeaa. Reittien talviaikainen kunnossapito=lanaus pit�isi rahoittaa polttoaineveroista saaduilla rahoilla.

 

Matkailuyrityksiss� k�y vieraana paljon lapsia, jotka haluavat kokeilla lapsille suunniteltuja moottoriajoneuvoja. T�t� toimintaa ei pit�isi kielt�� tai tehd� mahdottomaksi liian jyrkill� lainrajoituksilla. Maastoliikennelaissa pit�isi olla mainita t�st� toiminnasta ja sallimisesta, koska muutoin vakuutuksien saaminen t�mm�iseen toimintaan vakuutusyhti�ilt� vaikeutuu. Kukaan vastuullinen yritt�j� ei uskalla toimia ellei toimintaan saada vastuuvakuutusta. Lain tarkoituksena ei kuitenkaan ole yritystoiminnan est�minen, jos t�m� tehd��n turvallisuusn�k�kohdat huomioon ottaen.

 

Kelkkareittien l�pi menee monia mets�teit�. Mets�teiden omistajat availevat niit� omien tarpeidensa mukaisesti. Mets�teit� avatessa syntyy aurauspalteita jotka katkaisevat reitin. N�m� palteet voivat aiheuttaa vaaratilanteita. Teiden omistajat eiv�t ilmoita asiasta reitin pit�j�lle ja reiteille ei saada varoitusmerkkej�. Jonkinlainen vastuu olisi hyv� saada n�ille teiden omistajille, jotta v�ltytt�isiin onnettomuustilanteessa vastuukysymys kiistoista. 

 

 

Markku Seuruj�rvi

Kentt�p��llikk� - Field Manager
Lapland Safaris Ltd
Koskikatu 1
96200 ROVANIEMI
FINLAND

Phone: +358 (0)400 290 573
Fax: +358 (0)16 331123
3
email: [email protected]

www: laplandsafaris.com
www: arcticincentives.fi