Lähettäjä: Malinen Pentti Päiväys: Fri Apr 06 14:53:17 EEST 2018 Vastaanottaja: "kirjaamo@tem.fi" Kopio: Aihe: Lausunto; luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden väliaikaista järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi TEM / Kirjaamo Viite: Lausuntopyyntö; luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden väliaikaista järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi Tausta: Julkisesta työvoima- ja yrityspalveluista annettua lakia ollaan muuttamassa siten, että työ- ja elinkeinoviranomaisten lisäksi myös palveluntuottajat voivat haastatella työntekijöitä, arvioida työnhakijan palvelutarpeen sekä laatia työllistymissuunnitelman yhdessä työnhakijan kanssa. Esityksen tavoitteena on lisätä julkisten työvoima- ja yrityspalvelujen asiakaslähtöisyyttä ja vaikuttavuutta mahdollistamalla markkinoiden hyödyntäminen palveluprosessien hallinnassa ja palvelujen tuotannossa. Tavoitteena on, että mahdollisuudet tarjota yksilöllisiä, erilaisten työnhakijaryhmien tarpeisiin vastaavia palvelukokonaisuuksia sekä henkilökohtaista asiointia paranisivat nykyisestä. Muutoksella tuettaisiin julkisiin työvoima- ja yrityspalveluihin liittyvien järjestäjä-tuottaja -mallien kehittämistä ja kasvupalvelumarkkinoiden rakentumista jo ennen maakunta- ja kasvupalvelu-uudistuksen voimaantuloa. Palveluntuottajaksi laissa määritellään yhteisö, säätiö tai yksityinen elinkeinonharjoittaja, jonka elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tai työ- ja elinkeinotoimisto on valinnut tuottamaan laissa tarkoitettua palvelua. Kainuun liiton lausunto Yleisenä kannanottona Kainuun liitto toteaa, että hallituksen esitysluonnoksessa esitetyt lakimuutokset ovat tärkeitä, tarpeellisia ja välttämättömiä kasvupalveluja koskevan uudistuksen toteuttamiseksi. Kainuun liitto esittää seuraavien seikkojen huomioimista po. lain jatkovalmistelussa: Ehdotus: 1 luku 3§ 4 a lisätään palveluntuottajiin kunta Kunnilla on osaamista sekä tuntemusta alueidensa työllisyydenhoidon tarpeista. Kainuun liitto korostaa, että tämä mahdollisuus koskee myös pienempiä kuntia, vaikka julkisuudessa esillä ovat olleet lähinnä suurten kaupunkien näkemykset. Kunnat ovat motivoituneita panostamaan työllisyydenhoitoon laajasti, huomioiden esimerkiksi heikommassa työmarkkina-asemassa olevien palveluntarpeet. Kunnilla on olemassa olevat verkostot monialaisten palveluiden tuottamiseksi, joten kunta on lisättävä selkeästi palveluntuottajaksi. Huomio: Perustuslainmukaisuuden tarkistaminen Kainuun liiton mielestä lainsäädännön perustuslainmukaisuusnäkökohdat on tarkistettava huolellisesti. Perustuslain kannalta muun muassa yhdenvertaisuudella ja tätä kautta palvelun tasalaatuisuudella on suuri merkitys asiakkaan näkökulmasta tarkasteltuna: palvelut on pystyttävä tarjoamaan asiakkaalle tasalaatuisina riippumatta siitä, mikä taho käytännössä tuottaa asiakkaan palvelut. Asiakkaan näkökulmasta tarkasteltuna on ensiarvoisen tärkeää luoda palveluntuottajan prosessit salassapitomenettelyineen sellaisiksi, että asiakas voi perustellusti luottaa häntä koskevien tietojen käsittelyn asianmukaisuuteen. Hallituksen esitysluonnoksen sivulla 49 rajataan oikeus asiakkaan tietojen käsittelyyn vain niihin palveluntuottajan palveluksessa oleviin henkilöihin, jotka hoitavat palveluprosessiin liittyviä tehtäviä. Samoin rikosoikeudellista virkavastuuta koskevien säännösten ulottaminen koskemaan vastaavasti edellä mainittuja henkilöitä on tässä yhteydessä paikallaan. Huomio kohdasta: 1 luku 3§ ja 4§ Palveluntuottajan mahdollisuus tehdä asiakkaan palvelutarpeen arviointi sekä laatia työllistymissuunnitelma. Tämä mahdollistaa tilanteen, jossa sama yksityinen palveluntuottaja tekee asiakkaan palveluntarpeen arvioinnin, palveluun osallistumiseen velvoittavan työllistymissuunnitelman sekä myös tuottaa palvelun. Palvelusta aiheutuvat kustannukset kuitenkin maksettaisiin julkisista varoista. Tässä mielessä kustannusten hallinta voi osoittautua hyvin vaikeaksi. Toiminnot tulisi joko eriyttää palveluntuottajien kesken tai säilyttää asiakkaan palvelutarpeen arviointi sekä työllistymissuunnitelman laatiminen viranomaistehtävänä. Huomio kohdasta: 5 luku 4b§ Työ- ja elinkeinotoimiston palveluntuottajan ilmoitus Palveluntarjoajan tulee ilmoittaa työ- ja elinkeinotoimistolle, jos työnhakija ei asioi palvelun tuottajan kanssa sen määräämällä tavalla. Palveluntuottaja ei tee harkintaa siitä, voiko hakijan menettely johtaa työttömyysturvaoikeuden päättymiseen. Ilmoitusvelvollisuus vaatii kuitenkin toimintamallin, jossa asiakkaan tietosuoja pystytään turvaamaan, mikäli palveluntuottaja siirtää asiakkaan tietoja viranomaiselle.